شهر خبر

پیام‌های تبریک سران چهار کشور اروپایی به رئیسی | دیدار رئیس جمهوری با رئیس مجلس نمایندگان بلاروس

سران چهار کشور اروپایی ایتالیا، پرتغال، بلژیک و فنلاند در پیام‌های جداگانه آغاز دوران ریاست جمهوری را به سیدایراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفتند.

ديدار رئيسي با رئيس مجلس نمايندگان بلاروس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیسان جمهوری پرتغال، ایتالیا و فنلاند و نخست‌وزیر بلژیک در پیام‌های جداگانه به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تحلیف وی و آغاز دوران ریاست جمهوری را تبریک گفتند. مارسلو ربلو دسوسا، رئیس جمهوری پرتغال در پیام خود بر تعهد کشورش به توسعه مستمر روابط تاکید و ابراز اطمینان کرد این امر به نفع هر دو ملت خواهد بود.

الکساندر دی‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک در پیامی خود به رئیسی آورده است: می‌خواهم از این فرصت برای تاکید بر اهمیت روابط بین پادشاهی بلژیک و جمهوری اسلامی استفاده کنم و امیدوارم در دوره ریاست جمهوری شما این روابط بیشتر توسعه یابد. دیگر پیام تبریک به رئیسی مربوط به سرجو متتارللا، رئیس جمهوری ایتالیاست.

سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند هم با ارسال پیامی انتخاب سیدابراهیم رئیسی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد. این پیام روز هشتم ۸ مرداد و پیش از مراسم تنفید و تحلیف خطاب به رئیسی نگاشته شده است.

رئیسی شامگاه پنجشنبه با ولادیمیر آندریچنکو، رئیس مجلس نمایندگان بلاروس دیدار کرد و خواهان توسعه روابط دو کشور شد. رئیس جمهوری ایران در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود دو کشور گفت: باید با فعال‌سازی تمام ظرفیت‌ها در مناسبات دوجانبه ایران و بلاروس تحول ایجاد شود. تحریم نمی‌تواند مسیر توسعه و همکاری دوستانه کشورها را متوقف کند و آمریکا گمان می‌کند با ابزار تحریم می‌تواند در روند پیشرفت ملت‌ها مانع ایجاد کند اما سخت در اشتباه است.

آندریچنکو، رئیس مجلس نمایندگان بلاروس هم در این دیدار با اشاره به سخنرانی رئیسی در مراسم تحلیف گفت: در این سخنرانی عزم راسخ شما برای توسعه و پیشرفت شتابان برای همگان آشکار شد و بلاروس در این مسیر کنار ایران است. ما در پی ایجاد روابط گسترده و همه‌جانبه با ایران هستیم و گرچه تحریم ناجوانمردانه غرب به ویژه آمریکا از موانع توسعه روابط دو کشور است اما معتقدیم در شرایط تحریم هم با هماهنگی بیشتر می‌توانیم سطح همکاری‌های بلاروس و ایران را افزایش دهیم.