شهرخبر

هشدار درباره خلأ امنیتی در استان صلاح الدین/ دستگیری سرکرده داعش در بغداد


هشدار درباره خلأ امنیتی در استان صلاح الدین/ دستگیری سرکرده داعش در بغداد

یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هشدار داد که اگر مشکلات امنیتی در صلاح الدین برطرف نشود، امنیت دیالی، کرکوک، بغداد و اقلیم کردستان در معرض تهدید واقع خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ضمن هشدار درباره خلاء امنیتی در استان صلاح الدین آنرا به منزله تهدید امنیت سه استان به طور همزمان دانست.

وی افزود: ارزیابی میدانی ما از اوضاع امنیتی صلاح الدین حاکی از این است که مناطق گسترده‌ای وجود دارد که از خلاء امنیتی رنج می‌برند.

العزاوی گفت: داعش از این خلاء امنیتی نهایت بهره را می‌برد. تکفیری‌ها برخی مناطق را به مخفیگاه و کانون داعشی تبدیل کرده‌اند.

وی بیان کرد: اگر این خلاء امنیتی در صلاح الدین برطرف نشود، امنیت دیالی، کرکوک، بغداد و حتی اقلیم کردستان عراق در معرض تهدید واقع خواهد شد.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: هیچ استان عراقی با وجود مناطق بحران خیز و کانون‌های داعشی، در امان نخواهد بود زیرا تروریسم همانند سرطانی است که به هر منطقه ای سرایت می‌کند.

وی تصریح کرد: هر استان عراقی حتی اگر 500 کیلومتر هم از کانون داعشی فاصله داشته باشد بازهم در معرض تهدید خواهد بود. تروریسم در هر نقطه‌ای باید با قدرت و اقتدار ریشه کن شود.

آماده باش حشد شعبی در دیالی

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق اعلام کرد که همه نیروهای حشد شعبی در دیالی به حال آماده باش درآمده‌اند.

وی افزود: علت آماده باش نیروهای حشد شعبی در دیالی به منظور مقابله با تحرکات تروریست‌ها برای هدف قرار دادن دکل‌های برق است.

الحسینی گفت: هدف از آماده باش نیروهای حشد شعبی در دیالی تامین امنیت خطوط انتقال برق است که بیش از 300 کیلومتر امتداد دارد و از مناطق صعب العبور و دشوار عبور می‌کند.

وی تاکید کرد: همه خطوط انتقال برق که در حوزه استحفاظی حشد شعبی قرار دارد، از امنیت کامل برخوردار است و هدف از اعلام آماده باش، هوشیاری بیشتر برای دفع خطر تروریستی است.

حمله به خطوط انتقال برق در مناطق غرب عراق 

از سوی دیگر وزارت برق عراق از حملات سازمان‌دهی‌شده به خطوط انتقال برق در مناطق غربی کشور خبر داد.

براساس بیانیه رسمی این وزارتخانه، زنجیره‌ای از انفجارها خطوط انتقال برق در مناطق شمال و غربی عراق را هدف قرار داده و هدف از آن جدا کردن شبکه برق استان‌ها و ایجاد وقفه در پروژه‌های وزارت برق است.

این بیانیه افزوده که خط پرفشار 400 کیلوواتی «حدیثه ـ قائم» در منطقه و نیز 14 دکل در غرب عراق هدف حملات تروریستی قرار گرفت.

در این بیانیه تأکید شده که کادرهای وزارت برق در حال تلاش برای رفع مشکل و افزایش امنیت دکل‌های برق هستند.

اقدامات تروریستی برای تخریب دکل‌های برق هم‌زمان با گرمای هوا بر مشکلات شبکه برق عراق افزوده است.

اخیرا عراق نیروهایی ویژه برای حفظ امنیت شبکه‌های برق تشکیل داد اما همچنان این‌گونه حملات در برخی نقاط رخ می‌دهد.

این در حالی است که «احمد المساری» از رهبران ائتلاف «تقدم» عراق دو طرف را در ورای حملات به دکل‌های برق در عراق دانست؛ نخست، طرف سیاسی که خواهان ویرانی و کشتار و بی ثباتی در عراق است و دیگری تروریستها.

وی بر ضرورت حمایت از دکل‌های برق از سوی نیروهای امنیتی و مراقبت شبانه روزی و صیانت از آنها با سیستم های پیشرفته تاکید کرد و از دکل‌های برق به عنوان شریان مهم نام برد.

دستگیری سرکرده داعشی در پایتخت عراق

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از دستگیری یکی از سرکرده‌های ارشد گروه تروریستی داعش در بغداد خبر داد.

به گزارش «الفرات نیوز»، سرتیپ «یحیی رسول» تأکید کرد که نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم یکی از سرکرده های بلندپایه «ولایت شمال بغداد» در تشکیلات داعش را بازداشت کردند.

رسول افزود که این فرد مسئولیت‌های متعددی از جمله نظارت بر جابه‌جایی تروریست‌های انتحاری و فرماندهی یک پست امنیتی در تشکیلات داعش را داشته است.

او تأکید کرد که این تروریسم در بازجویی‌ها به پنهان کردن محموله‌ای از مواد منفجره در منطقه «الطارمیه» اعتراف کرده که این محموله نیز شناسایی و ضبط شده است.

انتهای پیام/