شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#بورس#محدوده

تورم ۱۵ درصدی در کوتاه مدت شدنی نیست/ سوءاستفاده مدیران بورسی از اطلاعاتِ پنهان


تورم 15 درصدی در کوتاه مدت شدنی نیست/ سوءاستفاده مدیران بورسی از اطلاعاتِ پنهان

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با بیان این که امروز با یک تورم کم‌سابقه روبه‌رو هستیم که در دوره دو سه ساله نیز امکان رسیدن به محدوده ۱۵ درصد را ندارد در مورد فساد در بورس گفت: مدیران بورسی از اطلاعاتِ پنهان، به نفع خودشان استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طهماسب مظاهری با اعتقاد بر اینکه تصمیمات 16 سال اخیر موجب ایجاد مشکل و عدم تعادل در شاخص‌های کلان اقتصادی بوده است،گفت: امروز با یک تورم کم‌سابقه روبه‌رو بوده‌ایم.

وی با اشاره به تورم 45درصدی در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد اظهار کرد: در سال‌های اخیر این تورم به‌صورت انباشته تجمیع شده و قدرت خرید مردم را به‌شدت کاهش داده است.

مظاهری درعین‌حال جبران این کاهش قدرتِ خرید را مسئله‌ای "انجام نشده" دانست و نتیجه آن را کوچک شدنِ سفره مردم و افزایش بدهی‌های دولت عنوان کرد.

*قرضی که روحانی از مردم گرفت

وی همچنین فزونی گرفتن کسری بودجه را موجب رشد نقدینگی دانست و افزود: آقای روحانی در حوزه بازار سرمایه فرمودند که ما از مردم پول قرض کرده‌ایم که در قالب اوراق مشارکت و قرضه توسط دولت خرج شده و هیچ منبعی برای بازپرداخت آن پیش‌بینی نکرده است.

مظاهری خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی با بدهی‌هایی روبه‌رو است که به تعبیر رئیس‌جمهور قبلی از مردم قرض گرفته شده است.

وی درعین‌حال تاکید کرد پولی که دولت از بانک مرکزی قرض می‌گیرد، قابل بازپرداخت بوده ولی آنچه از جیب مردم بر می‌دارد، قابل به تعویق افتادن، نیست.  بازپرداختِ بدهیِ مردمی باید به‌موقع انجام گیرد و لذا بدین منظور باید درآمدی وجود داشته باشد.

*بلایی که دولت بر سر بورس آورد

مظاهری در تشریحِ دیگر معضلات پیش روی دولت سیزدهم گفت: آن دسته از مردم که در بازار بورس اقدام به حفظ دارایی خود کردند، متأسفانه ضرر کردند و لذا بازار بورس هم نیازمند اصلاح است.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی درعین‌حال این کار را سخت اما عملی و شدنی دانست و افزود: دولت حتماً فکری برای مجموعة این مشکلات کرده است؛ ضمن اینکه آقای رئیسی دیروز (دوشنبه) در مراسم تنفیذ اظهار کردند که برنامه‌های ضربتی و میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار خواهیم داشت.

مظاهری ضمن ابراز خوشنودی از برنامه‌ریزی دولت جدید، نسبت به ماهیت برنامه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: همین که فکری برای این مهم شده است، ان شاالله با یکسری تدابیر فوری، فکری برای تورم و سایر موارد در کوتاه‌مدت صورت گیرد.

*تورم 15درصدی شدنی است

وی با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن تورمِ فعلی به محدوده 15درصد گفت: کسی چنین توقعی را در یک دوره دو سه‌ساله ندارد ولی اگر همین عدد در روندی منطقی کنترل شود، به حدود 15درصد خواهد رسید و مردم احساس آرامش خواهند کرد.

مظاهری همچنین از آمادگی دولت و بخش خصوصی نسبت به اصلاح حقوق کارگران و کارمندان تا مرز 15 درصد در سال سخن گفت و ادامه داد: این آرامش مردمی، پشتیبانی فکری برای دولت خواهد بود.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی همچنین از استفاده مدیران بورسی از اطلاعاتِ پنهان، به نفع خودشان خبر داد و این روند را بلایی در حوزه بازار سرمایه دانست و تاکید کرد: به دولت پیشنهاد می‌شود با صرف وقت برای این مسئله، چنین مشکلی را کنترل کنند.

انتهای پیام/