شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت بایدن#چین#دانشمندان

به ادعای فایننشال تایمز؛

دولت بایدن درباره تغییر دکترین هسته ای چین هشدار گرفت!

دولت بایدن درباره تغییر دکترین هسته ای چین هشدار گرفت!

دانشمندان آمریکایی تلاش می کنند با طرح این ادعا که چین به دنبال تقویت زرادخانه تسلیحات هسته ای است؛ دولت پکن را به پیوستن به میز مذاکرات کنترل تسلیحاتی آمریکا-روسیه وادار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شد که تحلیلگران به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، درباره اینکه باید خود را برای رویارویی با چالش روزافزون قدرت هسته ای چین آماده کند؛ هشدار داده اند.

این تحلیلگران مدعی شده اند که احتمالاَ چین به طرز بی سابقه ای با تغییر دکترین هسته ای خود، به دنبال توسعه چشمگیر زرادخانه تسلیحات اتمی است.

پیشتر نیز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و نمایندگان جمهوریخواه کنگره این کشور با استناد به گزارشی مبنی بر اینکه پکن در حال ساخت ۱۱۰ سیلوی دیگر جهت نگهداری موشک است؛ مدعی شدند که چین در حال افزایش قدرت هسته ای خود است.

اتحادیه دانشمندان آمریکا در گزارشی مدعی شده است که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که چین در حال ساخت میدان جدیدی از سیلوهای نگهداری موشک در نزدیکی منطقه «هامی» در شرق استان «سین کیانگ» این کشور است.

گزارش ادعایی فوق در حالی منتشر می شود که پیشتر نیز در گزارشی دیگر ادعایی مشابه مبنی بر ساخت ۱۲۰ سیلوی موشک در منطقه صحرایی «یومن» در ۳۸۰ کیلومتری جنوب شرق چین، مطرح شده بود.

نکته قابل اهمیت دیگر این است که ایالات متحده این نگرانی ها را در حالی مطرح می کند که خود دارای یکی از بزرگترین زراد خانه های هسته ای در دنیا و اولین کشور استفاده کننده از سلاح اتمی برضد بشریت است.

پنتاگون در گزارشی که سال ۲۰۲۰ منتشر کرد؛ مدعی شد که تعداد کلاهک های هسته ای ذخیره چین چیزی در حدود «حداقل ۲۰۰ عدد» است و همچنین پکن تصمیم گرفته که همزمان با مدرن سازی نیروهایش این تعداد را دو برابر کند. تحلیلگران معتقدند که ذخیره کلاهک های هسته ای آمریکا چیزی در حدود ۳ هزار و ۸۰۰ عدد است و طبق گزارش وزارت خارجه این کشور، یک هزار و ۳۵۷ عدد از این تعداد اخیراً (تا ابتدای ماه مارس گذشته) به کار گرفته شده اند.

ادعاهای اخیر درباره افزایش نگران کننده قدرت هسته ای چین در حالی مطرح می شود که از مدت ها پیش، آمریکا به دنبال آن بوده که علاوه بر روسیه، چین را نیز سر میز مذاکرات کنترل تسلیحات هسته ای بگنجاند حال آنکه دولت پکن به این مسئله تن نمی دهد.

پکن می گوید تنها در صورتی حاضر است به میز مذاکرات هسته ای آمریکا-روسیه بپیوندد که واشنگتن زرادخانه هسته ای خود را کاهش دهد و به سطحی هم تراز با چین برساند.