به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 4 میلیون و19هزار و 84نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به92هزار و194نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را 3 میلیون و  444هزار و798نفر اعلام کرد.

شایعه هفته: ضرر واکسن کرونا برای زنان زیر 50سال

 هفته گذشته خبری مبنی بر مناسب نبودن واکسن کرونای آسترازانکا برای زنان جنجال به پا کرد که سیما سادات لاری، سختگوی وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح شده درباره توصیه انجام شده مبنی بر عدم تزریق یک نوع از واکسن کرونا به خانم‌های کمتر از ۵۰ سال گفت: تزریق هیچکدام از واکسن‌های کرونای موجود در کشور برای خانم‌های کمتر از ۵۰ سال ممنوعیت ندارد.

محدودیت های هفته: مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری

روز سه شنبه 12 مرداد 1400  برای مراسم تنفیذ محدودیت‌های ویژه ترافیکی در محدوده خیابان‌های ولی عصر (عج)، جمهوری، امام خمینی (ره) و کارگر از ساعت 9 صبح تا حدود 13 اجرا شد.

همچنین سردار محمد حسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص محدودیت های ویژه مراسم تحلیف که روز پنج شنبه 14 مرداد برگزار می شود گفت:  محدودیت ها و ممنوعیت های تردد در شهر تهران اعمال می گردد که بنا بر وظیفه ذاتی پلیس راهور تهران بزرگ ، اجرای نظم و مقررات و ایمنی عبور  و مرور در محدوده مورد اشاره را بر عهده خواهد داشت .

او افزود: از ساعت 24:00 شب گذشته چهارشنبه پلیس راهور تهران بزرگ اقدام به پاکسازی در محدوده های اعلامی شده است و تیم های گشتی به همراه جرثقیل در این معابر خودروهای پارک شده را منتقل شدند.

سردار حمیدی تصریح کرد: امروز پنج شنبه 14 مرداد 1400 تردد کامیونت ها ، وانت بارها ، وانت بارهای مسقف  و کامیون ها در طول روز پنج شنبه از ابتدای وقت تا پایان مراسم ممنوع خواهد بود و هیچ ترددی صورت نمی‌گیرد و تردد همه کامیون ها از شب قبل برگزاری این مراسم ( چهارشنبه شب ) در همه سطح شهر تهران بجز کمربندی ها ممنوع خواهد بود .

تعطیلی هفته: ادارات و بانک ها

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار تهران از تعطیلی ادارات، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی تهران به سبب برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در روز پنجشنبه 14 مردادماه خبر داد.

همچنین پمپ بنزین های محدوده اطراف مجلس شورای اسلامی امروز تحلیف ریاست جمهوری در شهر تهران تعطیل است.

نتایج هفته: کنکور سراسری

 نتایج اولیه آزمون سراسری 1400 به صورت کارنامه روز یکشنبه 10مردادماه 1400 اعلام شد و 1 میلیون و 82 هزار و 900 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

انتخاب هفته: انتخاب رشته کنکور

 انتخاب رشته مجازین کنکور 1400 از امروز پنج شنبه 14 مرداد از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می شود و به مدت یک هفته ادامه دارد.

کارنامه اولیه داوطلبان کنکور1400 بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت و فرایند انتخاب رشته برای همه متقاضیان (برای انتخاب کدرشته محل‌های با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بدون آزمون) در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل انجام می‌شود.

پرداختی هفته: فوق العاده ویژه فرهنگیان

 ناصر سلیمانزاده، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: با پیگیری مجدانه مقام عالی وزارت و آقای الهیار و موافقت آقای نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، احکام «فوق العاده ویژه معلمان» در سقف تعیین شده در مصوبات مذکور، اصلاح و مابه التفاوت آن از ابتدای سال جاری محاسبه و با حقوق مردادماه، پرداخت خواهد شد.

وام هفته: صاحبان مشاغل

 عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه حمایت دولت از مشاغل آسیب دیده از کرونا متمرکز بر اعطای وام است، گفت: تسهیلات ما در قالب وام‌های 12 و 16 میلیون تومانی با کارمزد 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه به ازای هر فرد در حوزه اشتغال محور است و در حوزه بنگاه محور نیز میزان رقم وام توسط دستگاه مربوطه به خصوص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت ورزش و جوانان تعیین می‌شود.

او با اشاره به مدت زمان پرداخت این وام گفت:  حداکثر از زمان ثبت نام تا دریافت وام یک ماه زمان نیاز است البته برخی موارد هم بوده که سه روزه انجام شده و این بستگی به ثبت نام متقاضی، تکمیل مدارک و تایید دستگاه مربوطه دارد.


واکسینه های هفته: فرهنگیان، خبرنگاران و ...

هفته گذشته واکسیناسیون بسیاری از مشاغل کشور از جمله فرهنگیان، کارمندان دانشگاهی، خبرنگاران، کارمندان بانک ،مربیان مهدها، خبرنگاران و رانندگان حمل و نقل عمومی آغاز شد.

استعفای هفته: رئیس سازمان اورژانس کشور

هفته گذشته پیر حسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور استعفا کرد و وزیر بهداشت با استعفای او موافقت کرده و پیمان صابریان به عنوان سرپرست این ارگان انخاب شدند.

حوادث هفته: آتش سوزی و ریزش کوه

ساعت 17 روز سه شنبه با اعلام گزارش eoc استان به کشیک شعبه آمل مبنی بر ریزش کوه در حد فاصل لهاش تا گالری پیچ شیطان کهرود، بلافاصله سه تیم امدادی از پایگاه‌های کهرود، گزنک و رینه به محل حادثه اعزام شدند.

در این حادثه 24خودرو و 42 نفر محبوس شده بودند که در میان آنها افراد نوجوان، جوان، سالخورده و کودکان هم بودند بنابراین با درخواست تیم ارزیاب، یک تیم پشتیبان نیز با فرماندهی رئیس شعبه هلال‌احمر آمل همراه با جیره غذایی به محل اعزام شده و پس از دسترسی به خودروهای محبوس، مواد غذایی اولیه میان حادثه‌دیدگان توزیع کردند.

همچنین از روز دوشنبه  آتش سوزی از ظهر روز گذشته دوشنبه 11 مرداد آتش سوزی بسیار گسترده در ارتفاعات صعب العبور هایقر، متاسفانه سه نفر از ساکنین عشایر جان خود را از دست دادند.

تازه واردین هفته: کتاب های آلمانی و فرانسوی

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تالیف کتاب‌های زبان آلمانی و فرانسه و اجرای محدود و آزمایشی آن در پایه هفتم خبر داد و گفت: این دو، جزو دروس انتخابی هستند. باید دانش‌آموزان را به تدریج از وابستگی‌شان به زبان انگلیسی رها کنیم.

هشدار هفته:دانلود همراه بانک

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ درخصوص کلاهبرداری از شهروندان با درج اپلیکیشن های جعلی همراه بانک از منابع نامعتبر هشدار داد و گفت: با توجه به پیشرفت فناوری، امروزه بسیاری از خدمات بانکی به صورت غیرحضوری قابل انجام بوده و این خدمات از روش‌های گوناگونی مانند اینترنت بانک،همراه بانک و... قابل دریافت است و در کنار گسترش ارائه این خدمات به صورت غیرحضوری، برخی افراد سودجو نیز اقدام به فریب کاربر و کلاهبرداری از او می‌کنند.