شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جدید#کشتی

نگاه رسانه‌های منطقه به سناریوسازی جدید علیه ایران درخصوص کشتی اجاره‌ای اسرائیل

رسانه های عرب منطقه با اشاره به ادعای بدون سند و مدرک آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی علیه ایران در ارتباط با حمله به کشتی تحت اجاره اسرائیل در آبهای عمان تصریح کردند، ایران هرگونه دست داشتن در این حادثه را قویا رد کرده و بر پاسداری از حاکمیت خود در برابر هرگونه ماجراجویی تاکید دارد.

نگاه رسانه‌های منطقه به سناریوسازی جدید علیه ایران درخصوص کشتی اجاره‌ای اسرائیل

به گزارش منیبان، رسانه های عرب زبان منطقه در اخبار و گزارش های امروز خود به موضوع حادثه اخیر برای یک کشتی متعلق به یک شرکت کشتیرانی صهیونیستی در دریای عمان و ادعاهای آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و رومانی به این حادثه و پاسخ قوی ایران به این ادعاها پرداختند.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» با اشاره به ادعاهای رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه روی داده برای کشتی موسوم به «ام تی مرسر استریت» در دریای عمان و فراخوانی دوجانبه سفرای ایران و انگلیس، نوشت که تهران، لندن و واشنگتن را به جانبداری سیاسی در ارتباط با اتهامات وارده به خود در ارتباط با حادثه کشتی یاد شده متهم و در عین حال تاکید کرده است که در پاسداری از امنیت و منافع خود تردید نکرده و به هرگونه ماجراجویی فوری و قاطع پاسخ خواهد داد.

شرکت کشتیرانی «زودیاک» رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ۷ مرداد ماه اعلام کرد که به نفتکش ام‌تی مرسر استریت این شرکت در نزدیکی سواحل عمان حمله شده است.

در جریان حادثه در نفتکش شرکت زودیاک که متعلق به «ایال اوفر» میلیاردر صهیونیست است، دو تن از خدمه این شناور (یک رومانیائی و یک بریتانیائی) کشته شدند.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر دست داشتن تهران در این حادثه را که همتای آمریکایی او نیز آن را تکرار کرد،  محکوم کرده و گفت که این اتهامات بی پایه و اساس، متناقض، باطل، تحریک آمیز، تاسف بار و به شدت محکوم است.

این روزنامه افزود که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که کشورش پاسدار و مدافع تردد امن و بی ضرر کشتی ها در خلیج فارس و آب های بین المللی است و حضور و دخالت های قدرت های غیرمنطقه ای در آب های خلیج فارس را به زیان ثبات و امنیت منطقه می داند.

الشرق الاوسط به نقل از خطیب زاده افزود: جای تاسف است که این کشورها در قبال حملات و اقدامات خرابکارانه تروریستی علیه کشتی های تجاری ایران در دریای سرخ و آب های بین المللی سکوت جانبدارانه ای کرده اند و در مقابل در یک رویکرد جانبدارانه سیاسی آشکار اتهامات بی اساسی را به ایران زده اند و اگر این کشورها هرگونه دلیلی برای ادعای دروغ خود دارند، باید آن را ارایه کنند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نیز به گفته های «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی و آسیب رساندن این رژیم به ۱۲ نفت کش ایرانی اشاره کرد و به نقل از سایت «نورنیوز» که آن را رسانه ای شورای عالی امنیت ملی ایران توصیف کرد، نوشت که ادعاهای غیرواقعی آمریکا و انگلیس که تا کنون دلیلی برای آن ارایه نشده است، باعث موجی از اتهامات دروغین از جانب مسئولان غربی و صهیونیستی علیه ایرانی ها شده است و این ادعاها در راستای تکمیل پروژه ایران هراسی برای تحمیل زیاده خواهی ها در مذاکرات مربوط به توافق هسته ای و تداوم بحران سازی برای اهداف سیاسی مطرح شده است.

به نوشته الشرق الاوسط، این سایت در واکنش به نگرانی مسئولان غربی درباره وخامت امنیت دریایی تاکید کرد که این نگرانی ها در زمانی مطرح می شود که آمریکا و انگلیس نه تنها تاریخی طولانی در راهزنی دریایی دارند بلکه چشم خود را نیز به آزار و اذیت مداوم صهیونیست ها در تهدید امنیت خطوط دریایی و اجرای اقدامات تروریستی علیه کشورهای دیگر بسته اند.

شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر نیز در گزارشی با اشاره به حادثه روی داده برای کشتی مرسر استریت در دریای عمان گفت که ایران هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده و قطر نیز خواهان استناد به قوانین بین المللی شده است.

همزمان بخش عرب زبان سایت شبکه تلویزیونی «دویچه وله» آلمان با انتشار خبر مربوط به کشتی یاد شده نوشت: ایران هشدار داد که به هرگونه اقدام تهدید کننده امنیت خود پاسخی قوی خواهد داد.

به نوشته این سایت، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که ایران در دفاع از امنیت و منافع ملی خود تردید نخواهد کرد و به هرگونه ماجراجویی احتمالی پاسخ فوری و قاطع خواهد داد.

بخش عربی خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز به نوبه خود به واکنش وزارت خارجه ایران به اتهامات ویران خارجه آمریکا و انگلیس اشاره کرد و نوشت که ایران اتهام دست داشتن در حمله به کشتی رژیم اسرائیل در نزدیک سواحل عمان را "اظهاراتی پوچ" خوانده است.

این خبرگزاری به نقل از خطیب زاده نوشت که این بیانیه‌های هماهنگ شده بخودی خود حاوی فرازهایی متناقض است، بگونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از "احتمال" آن سخن می‌گوید!

بخش عربی شبکه تلویزیونی «بی.سی.سی» نیز با اشاره به گفته های «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس علیه ایران و فراخوانی سفیر ایران در لندن گفت که تهران درباره هرگونه ماجراجویی علیه خود هشدار داده است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که ایران اتهام های رژیم اسرائیل مبنی بر دست داشتن در حمله به یک کشتی در نزدیک سواحل عمان را محکوم و تاکید کرده که در دفاع از امنیت و منافع خود تردید نمی کند.

به نوشته این خبرگزاری، خطیب زاده تاکید کرد که رژیم اشغالگر قدس باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود و هر کجا این رژیم رفته با خودش ناامنی، ترور و خشونت برده است.

این خبرگزاری با اشاره به واکنش های مطرح شده در قبال حادثه  کشتی مرسر استریت، در بخشی از گزارش خود نوشت که ایران در ماه مارس گذشته رژیم اسرائیل را در پس پرده حمله ای «خرابکارانه» علیه کشتی باری «ایران شهر کرد» در دریای مدیترانه دانست و در آوریل گذشته نیز اعلام کرد که کشتی ایرانی «ساویز» در جریان انفجاری علیه آن در دریای سرخ آسیب دیده است.

شبکه تلویزیونی «المنار» لبنان نیز با اشاره به واکنش ایران به ادعاهای مطرح شده علیه خود در ارتباط با این کشتی گفت که سخنگوی وزیر خارجه ایران "اتهام های پوچ وزیران خارجه انگلیس و آمریکا درباره کشتی صهیونیستی" را تکذیب و بر "پاسخ سریع و قاطع به هرگونه ماجراجویی احتمالی" تاکید کرده است.

در همین حال، سایت خبری «العهد» لبنان نیز به احضار جداگانه کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران به وزارت خارجه ایران در اعتراض به اتهام های این دو کشور علیه تهران در ارتباط با حادثه کشتی یاد شده پرداخت و نوشت: وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که هدف برخی از کشورها ایجاد ناامنی و بی ثباتی در محیط بین المللی است و لازم است که توطئه این کشورها درک شود.

سایت «العهد نیوز» عراق نیز به واکنش «محسن بهاروند» سفیر ایران در انگلیس نسبت به ادعای دولت انگلیس علیه ایران در ارتباط با کشتی صهیونیستی مرسر استریت پرداخت و به نقل از بهاروند نوشت که واکنش لندن در این باره و متهم کردن ایران بدون داشتن مدارک و مستنداتی در این زمینه، شتابزده و ناپخته بود. در غرب آسیا تنش های زیادی وجود دارد از یمن و افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان،چرا انگلیس باید در این منطقه پرتنش، با شتاب و بدون ارائه مدارک و مستندات ایران را متهم کند؟

به نوشته این سایت، بهاروند با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته 12 کشتی ایران در دریاها و حتی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفته است، این پرسش را مطرح کرد که چرا کسی حمله به کشتی های ایرانی را محکوم نمی کند؟ چرا انگشت اتهام به سمت کسی نشانه نمی رود؟ وقتی کشتی ایرانی توسط زیر دریایی مورد اصابت قرار می گیرد،وقتی رژیم اسرائیل به طرق مختلف مسئولیت حمله به کشتی های ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته ای کشور ما را که می توانست جان هزاران انسان را در معرض خطر قرار دهد، می پذیرد و حتی به آن افتخار می کند، چرا کسی این رژیم را محکوم نمی کند؟

سایت العهد نیوز در پایان نوشت: بهاروند اقدام شتابزده مسئولان انگلیسی در متهم کردن ایران را اشتباه دانسته و گفته است که ایران به دنبال تنش در منطقه نیست؛چرا که تنش به نفع هیچکس نیست و ایجاد تنش های غیر ضروری در این منطقه حساس کسی را منتفع نخواهد کرد.