شهرخبر

بحران گریبانگیر هند شد/بیش از هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کردند

گروه امداد و نجات هند اعلام کرد دست کم ۱۶ نفر در باران های موسمی سیل آسا در شرق هند کشته و ۲۵ هزار نفر آواره شدند، در نتیجه دولت مجبور شد بیش از هزار نفر از ساکنان چند روستا را تخلیه کند.

بحران گریبانگیر هند شد/بیش از هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کردند

به گزارش منیبان؛ از پایگاه خبری « کانال خبرب آسیا » هنگ کنگ، آخرین شمارِ کشته شدگان در غرب « بنگال » پس از این گزارش شد که ۱۱ نفر نیز در این ایالت بر اثر سیل و رانش زمین جان خود را از دست دادند. نیروی هوایی به کمک امدادگران آمده و تا کنون دست کم ۱۶ نفر کشته و ۲۵ هزار نفر آواره شدند. 

سیل و رانش زمین در فصل های توفان های موسمی که از ماه ژوئن آغاز می شود و تا سپتامبر ادامه دارد رایج است و باعث خسارت های گسترده ای می شود. 

کارشناسان معتقدند به دلیلِ  تغییرات اقلیمی شرایط بدتر نیز شده است. 

« جاوید احمد خان » وزیر مدیریت بحرانِ ایالتی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است که در ۶ منطقه از  غرب « بنگال » در دو روز گذشته  دو ساحل رودخانه تخریب شده و سیل بر روی  زندگی دست کم ۵۰۰ هزار نفر تاثیر گذاشته است.

مقامات گفتند ۵ نفر از ۱۶ نفر کشته شده در سیل غرق شدند و بقیه هنگامی که خانه هایشان در اثر سیل تخریب شد از بین رفتند. 

در این میان ده ها نفر از جمله یک پیرزن ۱۰۰ ساله و نوزادی ۹ ماهه که به پشت بام خانه ها پناه برده بودند توسط بالگردهای ارتش نجات یافتند. بیش از ۴۰ مرکز برای اسکان آوارگانِ سیل در نظر گرفته شده است. 

امسال طوفان های موسمی تا کنون در این کشور جان دست کم ۲۵۰ نفر را گرفته است. ماه گذشته ۲۰۰ نفر در غرب ایالت « ماهاراشترا » پس از رانش زمین بر اثر سیل جان خود را از دست دادند. ایالت « هیمالایان » نیز از کشته شدن چندین نفر خبر داده بود.

جاری شدن سیل ناشی از بارش شدید باران در ایالت بنگال غربی هند باعث شده تا مردم با استفاده از قایق در خیابان‌ها رفت و آمد کنند.

خبرگزاری رسمی "ای ان آی" هند نیز امروز گزارش داد که « مادهایا پرادش » وزیر ارشد « شیوراج سینگ چوهان » اعلام کرد بیش از هزار نفر از مناطق روستایی « شئوپور » تخلیه شدند.

وی در ادامه افزود ۳۰ روستا در این منطقه تحت تاثیر سیل قرار گرفتند. عملیات امداد و نجات همچنان در این مناطق ادامه ادارد. وی همچنین از نیروهای امنیتی مرزی برای نجات جان  شبانه ۲۴ نفر که بیشترشان زن و کودک بودند در منطقه «پاوایا بهیتاروار » تقدیر و تشکر کرد.

به علاوه ۱۷ نفر دیگر نیز که در روستای « داتیا پالی » گیر افتاده بودند و ۲۰ نفر در « کالی پاهاری شیوپوری » نیز نجات یافتند. 

شیوراج سینگ چوهان گفت پیوسته شرایط سیل را در منطقه رصد می کند. و عملیات امداد و نجات در بالاترین حد ممکن در تمام مناطق ادامه خواهد یافت. 

در حادثه ای دیگر در پی ایجاد رانش ناگهانی زمین در جاده‌ای واقع در هیماچال رخ داده که بر اثر آن، سقوط چند تخته سنگ بر روی یک وسیله نقلیه در حال تردد منجر به کشته شدن دستکم ۹ مسافر از مجموع ۱۱ مسافر آن شده است.

بارش شدید باران و جاری‌ شدن سیل در هند طی این هفته بیش از ۱۳۵ کشته بر جای گذاشت.

سازمان هواشناسی هند اخطار قرمز صادر و اعلام کرده است باران‌های شدید فصلی در جنوب این کشور ادامه خواهد داشت.  

صبح روز شنبه بود که یک قطار مسافربری به دلیل وقوع سیل در ایالت گوا در همسایگی ماهاراشترا از ریل خارج شد. در این سانحه به کسی آسیبی نرسید.  

هند ارتش خود را برای کمک به سیل‌زدگان به مناطق بحران زده منتقل کرده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ دولت هند روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بارندگی شدید همچنین باعث ریزش یک ساختمان در مومبای و رانش زمین شده است و در پی این وقایع ده‌ها نفر نیز مفقود شده‌اند.

یک هفته پیش هم به دنبال بارندگی بی‌سابقه و وقوع سیل در آلمان و بلژیک٬ بیش از ۱۸۰ تن کشته و هزار و ۵۰۰ نفر نیز مفقود شدند.

کارشناسان محیط زیست افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای و گرم‌شدن کره زمین را در وقوع این پدیده‌ها دخیل می‌دانند.