شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طرح صیانت#جدید#تلگرام#مخالفت

ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با سلام نو:

طرح صیانت شنا بر خلاف جهت آب است و می‌تواند منجر به سونامی شود / مگر توانستند جلوی ویدئو و ماهواره و تلگرام را بگیرند؟ / به جای مخالفت و محدودیت، باید پرچمدار بهره بردن از تکنولوژی‌های جدید باشیم / باور دارم رییسی با این طرح‌ها مخالف است

رئوفیان با اشاره به برخورد احتمالی رییسی با طرح صیانت گفت: من باور دارم آقای رییسی هم مخالف چنین اقداماتی است و این‌ها را به مصلحت جامعه نمی‌داند.

طرح صیانت شنا بر خلاف جهت آب است و می‌تواند منجر به سونامی شود / مگر توانستند جلوی ویدئو و ماهواره و تلگرام را بگیرند؟ / به جای مخالفت و محدودیت، باید پرچمدار بهره بردن از تکنولوژی‌های جدید باشیم / باور دارم رییسی با این طرح‌ها مخالف است

 نو – سرویس سیاسی: طرح صیانت از فضای مجازی هنوز که هنوز است با مخالفت‌های گسترده روبه‌رو است. کارزار مخالفت با این طرح حالا از مرز ۹۰۰ هزار امضا هم گذشته و به پر استقبال‌ترین کارزار اینترنتی ایرانی بدل شده است. مخالفت فعالین سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از جناح‌های مختلف نیز با این طرح ادامه دارد.

سیدابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، در گفت‌وگو با سلام نو طرح صیانت را برخلاف صیانت و مانع کاربران برای دسترسی به حقوقشان دانست و تاکید کرد که این طرح شنا بر خلاف جهت جریان آب است و می‌تواند به سونامی منجر شود. وی معتقد است مجلس باید اجازه دهد دولت سیزدهم در این باره تصمیم بگیرد و لایحه مناسب را به مجلس بفرستد، وگرنه در همین اول کار با چالشی جدی مواجه می‌شود.

این فعال سیاسی با اشاره به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران پیش از آن که یک انقلاب اقتصادی یا سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی بود. انقلاب فرهنگی نه به این معنا که به دور از رویکردهای سیاسی انقلاب شده باشد، بلکه مسئله  فرو پاشی نظام سیاسی ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی یک مسئله سیاسی بود که با ماهیت فرهنگی و مبتنی بر مکتب به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: ما در فرآیند پیروزی انقلاب تا به امروز و از امروز به بعد باید مدام در حال انقلاب در جنبه‌ ها ی مختلف براساس قرآن وسیره و کلام سیاسی-حکومتی پیامبراعظم و امام علی(ع) باشیم که تشکیل حکومت دادند. انقلابیون صدر نهضت هم که همراه امام بودند همچون ایشان معتقد بودند که باید یک تحول عظیم فرهنگی در نگاه حکمرانان جامعه ایجاد شود و این تحول فرهنگی باید در تمام عرصه‌ها حاکم باشد.

دبیرکل ادوار جامعه اسلامی فرهنگیان کشور با انتقاد از نگاه‌های ارتجاعی افزود: حالا بعد از ۴۳سال متاسفانه در برخی ازعرصه‌ها رشدی  را که باید نداشته و حتی عقب‌گرد هم داشته ایم که ناشی از نوع تفکر برخی مسئولان است که خود را انقلابی می‌دانند، اما در رفتار انقلابی عمل نمی‌کنند. این مسئله در دولت‌ها و مجلس‌ها ی گذشته بوده و در دولت اخیر و مجلس فعلی نیز رد پاهایی از آن دیده می‌شود.

رئوفیان در ادامه به طرح صیانت از فضای مجازی اشاره کرد و گفت:  یکی از طرح‌هایی که اخیرا به شکل کاملا شتابزده و عجولانه به صحن مجلس آمد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی است که تمام ابعاد جامعه را تحت تاثیر قرار داد و با مواضع جدی اندیشمندان و کارشناسان و حتی با مخالفت بخشی از مجلسیان مواجه شد.

وی ادامه داد: به باور من این طرح نه تنها طرح صیانت از حقوق کاربران مجازی نیست، بلکه بازدارنده‌ی کاربران فضای مجازی از رسیدن به حق و حقوق آن‌ها است.

این فعال سیاسی با پذیریش نگرانی‌هایی درباره فضای مجازی گفت: نگرانی‌هایی درباره عدم اعمال مدیریت جامع بر فضای مجازی و ضعف‌های فنی وجود دارد ولی نباید دور از نظر داشت که مسئله فضای مجازی، به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک، یک فرصت است که به کسب‌وکار و معیشت مردم کمک کرده است.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های اقتصادی فضای مجازی ادامه داد: امروز تجارت الکترونیک حتی نسبت به سال‌های قبل از کرونا رشد قابل توجهی داشته است و هر روز جمعیت قابل توجهی به مراجعان تازه فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی در دنیا افزوده می‌شود. امروز در کشور خود ما دست کم ۷۰ درصد جمعیت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و درصد قابل توجهی خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می‌دهند.

رئوفیان با انتقاد از رویکرد مجلس در این باره افزود: قانون گذار وقتی می‌خواهد قانون تصویب کند باید مانع را از سرراه کسب‌وکار بردارد نه اینکه مانعی هم بر سر راه آن بگذارد. امروز بخش قابل توجهی از جامعه زندگی خود را از طریق کسب‌وکارهای اینترنتی تامین می‌کنند و طرح صیانت از فضای مجازی نباید مانع کسب‌وکارِ کاربران باشد.

وی با تاکید بر درس گرفتن از تجربه‌های مشابه گفت: این طرح من را به یاد دهه ۷۰ و قبلش می‌اندازد  که برخی نمایندگان مجلس وقت با استفاده از ویدئو و بعد از آن ماهواره مخالف بودند. مگر آن زمان توانستند صورت مسئله را پاک کنند؟ مگر توانستند جلوی ماهواره را بگیرند؟ تلگرام رافیلتر کردند نتیجه‌ دلخواه گرفتند؟ واقعیت این است که نمی‌شود جلوی این پدیده‌ها را گرفت و باید قدم به قدم با دنیا جلو رفت.

طرح صیانت شنا بر خلاف جهت آب است و می‌تواند منجر به سونامی شود / مگر توانستند جلوی ویدئو و ماهواره و تلگرام را بگیرند؟ / به جای مخالفت و محدودیت، باید پرچمدار بهره بردن از تکنولوژی‌های جدید باشیم / باور دارم رییسی با این طرح‌ها مخالف است

نائب رئیس اول جبهه‌ پیشرفت،رفاه و عدالت ادامه داد: امروز مرزها فروریخته و دیوار و سیم خارداری وجود ندارد که جلوی این پدیده‌ها را بگیرد ما باید به فرموده مولایمان  علی(ع) فرزند زمانه خویش باشیم،باید با تکیه بر همین نگاه به جای مخالفت و محدودیت، پرچمدار بهره بردن از تکنولوژی‌های جدید باشیم.

رئوفیان با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید در راستای استقلال و آزادی تلاش کنند گفت: طرح ضد اینترنت، آن هم در آغاز دولت سیزدهم، دولت را با چالش مواجه می‌کند وسخت به مشکل می‌اندازد. مجلس نباید تجربه‌های شکست خورده قبلی را تکرار کند، بلکه باید با صاحب‌نظران مشورت و از الگوها وتجارب موفق دنیابیاموزد. اقدام امروز نمایندگان مجلس شنا بر خلاف جریان آب است و می‌تواند به یک سونامی تبدیل شود.

وی با اشاره به مسیر دنیا و منطقه در حوزه فضای مجازی گفت: امروز صدای پای انقلاب صنعتی چهارم که در منطقه ما در حال رخ دادن است بگوش میرسد و ما باید پرچمدار این انقلاب در منطقه باشیم،نه اینکه آن طرح صیانت را مطرح و آن را یک حرکت انقلابی بدانیم

این فعال سیاسی طرح صیانت را در راستای سیاست‌های رهبری ندانست و گفت: رهبری اصلا با این موافق نیست که فضای مجازی چنان محدود شود که فرصت‌های شغل ایجاد شده به خطر افتد و دولت جدید هم باچالشی جدی مواجه شود.

وی یکی از دلایل بروز چنین طرح‌هایی را این دانست که فضای مجازی و کارکردهای آن درست شناخته نشده‌ وهمین عدم شناخت درست است که ما را از اعمال مدیریت درست باز داشته، مدیریت صحیح به شناخت درست نیاز دارد. این مدیریت درست است که می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند. فضای مجازی هم کارکردهای بسیاری دارد و مثل چاقوی دو دم است و تبدیل تهدید این چاقو به فرصت به مدیریت درست نیاز دارد، نه پاک کردن صورت مسئله.

رئوفیان با اشاره به برخورد احتمالی رییسی با این طرح گفت: من باور دارم آقای رییسی هم مخالف چنین اقداماتی است و این‌ها را به مصلحت جامعه نمی‌داند. ما امروز مسائل اولویت دار دیگری داریم. من معتقدم آقایان اجازه دهند دولت سیزدهم مستقر شود و بعد به مجلس لایحه دهد و مسئله از این مسیر رسیدگی شود.

وی با اشاره به تاثیر چنین اقداماتی از سوی مجلس گفت: اگر مجلس بخواهد این مسیر را در پیش بگیرد که خودش هر طرحی را مطرح و بعد به قانون تبدیل کند در آینده دولت خواهد گفت که دست ما را بسته و اجازه نمی‌دهند کار کنیم . در نتیجه بهتر است  دست دولت باز باشد و لایحه خود را ارائه دهد.