شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نیویورک

نقش مهم سیاه‌چاله کلان جرم در تکامل کهکشان‌ها

نقش مهم سیاه‌چاله کلان جرم در تکامل کهکشان‌ها

پژوهش جدیدی که در "دانشگاه نیویورک ابوظبی" انجام شده است، نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌های کلان جرم مرکزی، نقش مهمی در تکامل کهکشان‌ها بر عهده دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزبریک، "عایشه الیزیدی"(Aisha Al Yazeedi)، پژوهشگر "دانشگاه نیویورک ابوظبی"(NYUAD)، نخستین مقاله خود را منتشر کرده است که برخی از یافته‌های کلیدی را در مورد تکامل کهکشان‌ها نشان می‌دهد.

کهکشان‌ها نهایتا مرحله‌ای را طی می‌کنند که در آن، بیشتر گاز خود را از دست می‌دهند. این موضوع، به تغییر ویژگی‌های کهکشان‌ها طی دوره تکامل آنها می‌انجامد. مدل‌های کنونی تکامل کهکشان نشان می‌دهند که این موضوع باید نهایتا برای همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری رخ دهد. الیزیدی و گروهش در حال بررسی این فرآیند هستند.

الیزیدی گفت: تکامل کهکشان‌ها، مستقیما با فعالیت سیاه‌چاله کلان جرم مرکزی آنها در ارتباط است اما ارتباط میان سیاه‌چاله‌ کلان جرم و خروج گاز از کل کهکشان، به خوبی درک نشده است. پژوهش‌هایی مانند پژوهش ما، اهمیت قابل توجهی در مشخص شدن نحوه تاثیر سیاه‌چاله‌ کلان جرم مرکزی بر تکامل کهکشان میزبان دارند و مفاهیم نظری مهمی را در زمینه اخترفیزیک اثبات می‌کنند. 

یافته‌های این پژوهش، مکانیسم‌های خروج گاز، ویژگی‌های برون‌ریزی و نحوه ارتباط آنها با فعالیت سیاه‌چاله کلان جرم در مرکز کهکشان میزبان را مشخص می‌کنند.

در این پژوهش، یک بررسی دقیق نوری و رادیویی در مورد کهکشان "MaNGA 1-166919" انجام شده است که به نظر می‌رسد هسته کهکشانی فعال داشته باشد. بررسی‌های رادیویی، دو لوب را نشان می‌دهند که در حال بیرون آمدن از مرکز کهکشان هستند و نشانه واضحی از فعالیت هسته کهکشانی فعال به شمار می‌روند که می‌توانند به برون‌ریزی نور بیانجامند. پژوهشگران با اندازه‌گیری ویژگی‌های برون‌ریزی، به ثبت نحوه مطابقت میزان خروجی نور با میزان انتشار رادیویی پرداختند.

مقاله الیزیدی می‌تواند به رشد فزاینده فعالیت‌ها و پژوهش‌های حوزه فضا کمک کند.

این پژوهش، در مجله "The Astronomical Journal" به چاپ رسید.

انتهای پیام