شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

ادامه رسوایی بین‌المللی پادشاهی سعودی | رکورد مجازات اعدام در عربستان

عربستان که با میزبانی گروه G20 توهم اصلاحات در روش‌های حاکمیتی و اجتماعی خود را مطرح کرده بود اکنون با رسوایی اعدام و شکنجه روبرو شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، به نظر می‌رسد انتشار گزارش عفو بین‌الملل فشار بسیار زیادی را بر پادشاهی سعودی وارد آورده است؛ به گزارش الجزیره، عفو بین الملل در گزارش خود درباره عربستان سعودی از افزایش اعدام‌ها در  نیمه اول سال ۲۰۲۱ خبر داد.

این گروه مستقر در بریتانیا می‌گوید که پادشاهی سعودی در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ حداقل ۴۰ نفر را اعدام کرده است، آماری که بیشتر از کل سال ۲۰۲۰ است.

اگرچه عربستان سعودی رکورد ۱۸۵ نفر اعدام را در سال ۲۰۱۹ در اختیار دارد، کمیسیون حقوق بشر تحت حمایت حکومت در آغاز سال جدید میلادی اعلام کرد که پادشاهی عربستان تعداد اعدام ها را در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل ۸۵ درصد کاهش داده و تعداد آن را ۲۷ نفر اعلام کرد.

عفو بین‌الملل اما معتقد است که اعدام‌ها بلافاصله پس از واگذاری ریاست گروه ۲۰ به عربستان کاهش داشته و اکنون با انتقال ریاست این گروه به ایتالیا، مجازات اعدام در این کشور از سر گرفته شده و ۹ نفر تنها در دسامبر ۲۰۲۰ اعدام شدند.

لین مالوف، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل این وقفه کوتاه در سرکوب را ناشی از میزبانی عربستان در اجلاس گروه ۲۰ دانست و تاکید کرد که هرگونه توهم اصلاحات صرفاً انگیزه تبلیغاتی داشته است.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، محاکماتِ بسیار ناعادلانه و ادعاهایی مربوط به شکنجه شدید در حبس پیش از محاکمه، منجر به اعترافات اجباری و صدور حکم اعدام شده است و دادستانی به صورت سیستماتیک در این رابطه غفلت می‌ورزد.

بر اساس این گزارش، دست کم ۳۹ نفر به دلیل فعالیت‌های مدنی و فعالیت در زمینه حقوق بشر یا ابراز مخالفت در عربستان  زندانی هستند.