به گزارش برنا؛ مجید شیرانی در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در آغاز هجوم بیماری کرونا به کشور، سیستم بهداشت و درمان دچار یک سردرگمی و نگرانی بسیار برای بحث مدیریت این بیماری بود، اظهار کرد: در اوایل شیوع این ویروس در استان باتوجه به اینکه تعداد بیماران بسیار اندک بود، اما نگرانی و استرس بالایی در بین کادر بهداشت و درمان استان وجود داشت و به مرور این نگرانی کاهش پیدا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: در حال حاضر وضعیت چهارمحال و بختیاری از نظر شیوع ویروس کرونا بسیار بحرانی و نگران‌کننده است، هر لحظه امکان دارد با افزایش تعداد بیماران شاهد سرریز شدن سد سیستم بهداشت و درمان در استان باشیم، سویه دلتا با قدرت سرایت‌پذیری بیش از ۶۰ برابری نسبت به ویروس نوع ووهان این نگرانی را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کرونای نوع دلتا بر خلاف سویه‌های قبلی در فضای باز نیز قدرت سرایت‌پذیری دارد، عنوان کرد: همچنین کسانی که در برابر ویروس کرونا نیز واکسینه شده‌اند نیز امکان ابتلا به کرونای دلتا را دارند، اما قطعا شدت بیماری‌زایی و مرگ و میر در افراد واکسینه شده بسیار کمتر است.

شیرانی با تاکید بر اینکه باید علاوه بر تسریع در روند واکسیناسیون گروه‌های هدف باید زنجیره انتقال بیماری نیز شکسته شود، یادآور شد: متاسفانه شاهد یک عادی‌انگاری شدید در بین مردم در برابر کرونا هستیم، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۹۰ درصد برسد تا سیر پیش‌رونده بیماری متوقف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه به‌طور متوسط روزانه حدود ۵۰۰ نفر در چهارمحال و بختیاری نیازمند بستری در بخش کرونا هستند، خاطرنشان کرد: در ۱۴ روز گذشته حدود ۴۷۷۲ نفر مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در سویه دلتا دوره انتقال ویروس از ۱۴ روز به ۲۱ روز افزایش پیدا کرده است، همچنین در این نوع ویروس نزدیک به ۳۵ درصد تست‌های pcr منفی کاذب دارند و این مسئله می‌تواند خطرآفرین باشد، پیش‌بینی می‌شود نیم میلیون ناقل کرونا در کشور داشته باشیم.

شیرانی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری داریم، عنوان کرد: تاکنون ۱۲۱۵ نفر در این استان جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند، همچنین این استان از چندماه گذشته جزو چند استان برتر کشور از نظر بروز بیماری کرونا بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه در پیک پنجم هنوز به قله نرسیده‌ایم، گفت: اگر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۸۵ درصد در استان برسد، قطعا تا چند هفته در قله خواهیم ماند و سپس سیر نزولی آغاز می‌شود، به‌نظر می‌رسد روند پیک پنجم طولانی‌تر از سایر پیک‌ها باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از نظر مالی، تجهیزات و کمبود نیروی انسانی تحت فشار است، تصریح کرد: نیروهای که به‌تازگی به استخدام سیستم بهداشت و درمان در آمده‌اند، هنوز به سیستم اضافه نشده‌اند.

شیرانی در پایان با تاکید بر اینکه خواسته دانشگاه علوم پزشکی تعطیلی دو هفته‌ای چهارمحال و بختیاری است، بیان کرد: باید تولید بیمار در استان متوقف شود برای تحقق این هدف راهی به جز تعطیلی و قرنطینه کامل نداریم، استان در وضعیت بدی قرار دارد، با افزایش ۵۰ درصدی مراجعات سرپایی مواجه هستیم و هر لحظه امکان سرریز شدن سیستم بهداشت و درمان وجود دارد.