شهرخبر

این گیاه هزار سال عمر می کند

کدخبر: 430951
اقتصاد نیوز : تغییرات ایجاد شده در ژنوم گیاه "ویلوچیا"(Welwitschia) به آن توانایی زنده ماندن در شرایط سخت بیابان برای هزاران سال را می‌دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا از نیویورک‌تایمز،  بیابان مکان مناسبی برای زندگی گیاهان نیست این در حالی است که میزان بارش باران در بیابان نامیب(Namib) که گیاه ویلوچیا در آن زندگی می‌کند سالانه کمتر از ۱۰ میلی‌متر است.

در زبان آفریقایی این گیاه "tweeblaarkanniedood" نامیده می‌شود که به معنای "دو برگ نامیرا" است. دو برگ این گیاه به طور مداوم رشد می‌کنند.

اندرو لیچ(Andrew Leitch)، ژنتیک‌شناس گیاهان از دانشگاه کویین مری در لندن می‌گوید: این گیاه می‌تواند هزاران سال عمر کند بدون آن‌ که رشدش متوقف ‌شود. توقف رشد این گیاه به معنای مرگ آن است.

به نظر می‌رسد  برخی از این گیاهان بیش از سه هزار سال عمر دارند در حالی که دو برگ آن‌ها بدون توقف از عصر آهن در حال رشد بوده‌ است.

از نظر برخی این گیاه چندان قابل توجه نیست اما از زمان کشف شدنش نظر زیست‌شناسان زیادی از جمله چارلز داروین و فردریچ ویلوچیا (Friedrich Welwitsch) که کاشف آن بود را جلب کرده است.

در مطالعه‌ای که این ماه در مجله‌ی  "Nature Communications" به چاپ رسید محققان برخی از رازهای ژنتیکی این گیاه که باعث به وجود آمدن شمایل منحصر به فرد، عمر طولانی و مقاومت آن می‌شود را فاش کردند.

به گفته‌ی تائو وان (Tao Wan)، گیاه‌شناس و نویسنده‌ی اصلی این مقاله، در حدود ۸۶ میلیون سال قبل پس از خطایی که در تقسیم سلولی این گیاه رخ داد، کل ژنوم ویلوچیا دو برابر شد. او افزود شرایط سخت معمولا با تکثیر ژنوم همراه است.

دکتر لیچ می‌گوید: ژن‌های جدید به طور معمول فعالیت اصلی خود را رها می‌کنند و عملکرد جدیدی پیدا می‌کنند. اگرچه به گفته‌ی دکتر وان مقادیر زیاد ترکیبات ژنتیکی نیز هزینه‌هایی نیز در بردارد. اصلی‌ترین فعالیت برای ادامه حیات تکثیر دی‌ان‌ای است و اگر ژنوم بزرگ باشد این عمل بسیار انرژی بر خواهد بود. بخش زیادی از ژنوم ویلوچیا ناکارآمد است. این ژن‌ها ژن‌های انتقالی نام دارند.

این مطالعات همچنین تغییرات ژنتیکی دیگری را نیز نشان داد. برگ گیاهان معمولی از نوک ساقه رشد می‌کند اما در ویلوچیا قسمت اولیه رشد از بین می‌رود و برگ‌ها از قسمت مریستم(Meristem) رشد می‌کنند.مریستم مجموعه سلول‌های جنینی ساخته شده‌اند که تکثیرشان سریع است

دکتر لیبنز مک(Leebens Mack) می‌گوید، وقتی قابلیت این گیاه در زندگی در شرایط سخت و حفظ دی‌ان‌ای و پروتئین را دیدم دریافتم که این گیاه می‌تواند به بهبود کشاورزی کمک کند.