شهر خبر

زنگنه:

زنجیره‌های تولید زعفران باید در کنار هم گردآوری شود

زنجیره‌های تولید زعفران باید در کنار هم گردآوری شود

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی خواستار گردآوری تمام حلقه‌های تولید زعفران در کنار هم برای حفظ و صیانت از ارزش های زعفران ایران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، نخستین نشست مجمع ملی حامیان زعفران ایران با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران، ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، مدیران وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران به منظور حفظ و صیانت از ارزش های زعفران ایران، ایجاد و هم افزایی میان فعالان این حوزه در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

محسن زنگنه در خصوص این نشست، گفت: ما در کشور در شرایط مناسب حدودا بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ تن زعفران داریم و تقریبا بیش از ۸۵ درصد زعفران جهان را کشور ایران تولید می کند، اما متاسفانه قیمت زعفران ایران در جهان قیمت مطلوبی نیست و جایگاه زعفران ایران با جایگاه مطلوب فاصله دارد که یکی از علل آن عدم وجود نهاد های پر قدرت و ملی است که بتوانند تمام زنجیره تولید را گرد خود جمع کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه نهادی در کشور وجود ندارد که بتواند کشاورز، تولید کننده پیاز زعفران، فرآوری کننده، توزیع کننده، صنایع جانبی، صادر کننده و صندوق های بورس را کنار هم به صورت یک حلقه جمع کرده و مدیریت کند. به همین جهت هر ساله زعفران کاران به ویژه در چند سال اخیر که قیمت نهاده ها، کارگر و آب به شدت بالا رفته است، دچار ضرر و زیان شده اند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: ما به این فکر افتادیم که در آستانه فصل برداشت که نزدیک به ۲ ماه باقی مانده است، یک مجموعه از تمام حلقه های زنجیره تولید زعفران را گرد هم جمع کرده و در کنار آن دستگاه هایی از جمله جهاد کشاورزی، بنیاد برکت، مجلس شورای اسلامی، تعاونی روستایی و تمام کسانی که به نحوی می توانند به زنجیره تولید و مصرف زعفران کمک کنند را قرار دهیم.

زنگنه افزود: این نشست، نخستین نشست با عنوان مجمع ملی حامیان زعفران ایران بود که الحمدالله جمع بندی های بسیار خوبی صورت گرفت و امید است که مقدمه ای برای یک هم افزایی بین تمام فعالان عرصه زعفران برای صیانت از زعفران ایرانی باشد.

وی بیان کرد: در مجلس مقرر شد که در سال جاری برای اولین بار حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در تبصره ۱۴ ذیل حمایت از محصولات ایرانی و محصولات کشاورزی از جمله زعفران قرار داده شود و در توافق اولیه که با وزیر جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی انجام شد، مقرر شد که بخشی از آن را سازمان هدفمندی یارانه ها به بانک کشاورزی و سایر بانک ها ابلاغ کند تا آنها بتوانند از تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خریداران زعفران با قیمت های مصوب قرار دهند لذا تلاش بر این است که در سال جاری زعفران کاران مشکلات سال های گذشته را نداشته باشند.

وی گفت: در حوزه فرآوری کارهای خوبی انجام شده است که در این راستا ۲، ۳ دارو در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی و مکمل های غذایی به مرحله تولید اولیه رسیده است. بنابراین تلاش بر این است که بتوانیم در راستای بیانات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به تولید حرکت کرده و زمینه فراوری زعفران و جلوگیری از خام فروشی را انجام دهیم.