به گزارش برنا؛ سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت ما آمادگی کامل برای بازگشت به وین به منظور ادامه مذاکرات را داریم.

وی ادعاهای همیشگی خود و مقامات آمریکایی را علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تکرار کرد و مدعی شد پیش بینی نمی کنیم که همه نگرانی های ما در مورد رفتار آنها برطرف شود اما معتقدیم که داشتن دید بیشتر نسبت به ظرفیت ها و قابلیت های هسته ای آنها به نفع بسیاری از شرکای ما است.

وی درباره حوادث دریای عمان نیز گفت که با لندن و شرکای خود در تماس نزدیک هستیم و نظارت می کنیم.

سخنگوی کاخ سفید روز گذشته نیز مدعی شد که برنامه نامحدود هسته ای ایران تهدید خواهد بود و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران با بازگشت به توافق، توانایی ما را در رفع نگرانی های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران افزایش خواهد داد.

وی گام برداشتن در مسیر دیپلماتیک در راستای منافع ملی واشنگتن دانست.

میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز گفته است که مذاکرات احیای برجام بعد از تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران از سر گرفته می شود.

اولیانوف روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: تاریخ دقیق مذاکرات درباره توافق هسته ای (برجام) هنوز مشخص نیست. این مذاکرات پس از تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران ازسرگرفته می شود.

این مقام روس با اشاره به اینکه از روز ۲۰ ماه ژوئن در مذاکرات وین وقفه ایجاد شده است، اظهار داشت: در ابتدا انتظار می رفت این وقفه ۱۰ روز بطول بیانجامد اما این پیش بینی تحقق نیافت.  

آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با خروج یکجانبه از توافق هسته ای، تحریم ها علیه ایران را بار دیگر اعمال کرد. این اقدام آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مورد انتقاد بسیاری از کشورها و حتی دموکرات ها در آمریکا قرار گرفت.

با وجود وعده جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت این کشور به برجام، اما هنوز این وعده به رغم برگزاری شش دور مذاکرات در وین اتریش عملیاتی نشده است.

ایران بارها اعلام کرده که در صورتی که آمریکا به عنوان ناقض اولیه برجام، به تعهدات خود بازگردد، حاضر است اقدامات جبرانی خود پس از خروج آمریکا از برجام را، کنار بگذارد و به تعهدات مندرج در این توافق بازگردد.

«کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت و گو با تارنمای مرکز نشر آثار آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب گفته است آمریکایی‌ها بسیاری از خواسته‌های ایران را در مذاکرات احیای برجام نپذیرفته‌اند و برای برداشتن بعضی تحریم‌ها شرط‌ گذاشته‌اند.