شهر خبر

لاهور شیخ جنگی کیست؟منازعه پسرعموها یا کودتای حزبی

کدخبر: 430901
لاهور شیخ جنگی پرونده های امنیتی و مسائل داخلی حزب اتحادیه میهنی کردستان و پسر عمویش بافل طالبانی وارد منازعه جدی در اقلیم کردستان شدند.

دادگاهی در سلیمانیه حکم دستگیری لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان را صادر کرد.

منابع نزدیک به بافل طالبانی، دیگر رئیس مشترک اتحادیه میهنی، اعلام کرده‌اند که این حکم با اختلافات کنونی رهبری این حزب در ارتباط نیست.

دیروز رسانه‌های وابسته به خانواده جلال طالبانی، اظهارات شخصی به نام بلند علی عبدالرحمان را منتشر کردند که ادعا کرده توسط لاهور شیخ جنگی و برادرانش ربوده و از وی اخاذی شده است.

از قرار معلوم صدور حکم دادگاه تحقیقات سلیمانیه به شکایت فرد مورد اشاره از لاهور شیخ جنگی برمی‌گردد اما نمی‌توان آن را به دور از تحولات کنونی اتحادیه میهنی دانست.

پیش از این لاهور شیخ جنگی در پیام فیس‌بوکی خود اعلام کرد که خانواده طالبانی به وی اطلاع داده‌اند که باید خاک اقلیم کردستان را ترک کند. وی گفت که قرار است این اخراج با استفاده از نیروی نظامی وابسته به حکومت اقلیم صورت گیرد. رئیس مشترک اتحادیه میهنی به هواداران خود اطمینان داد که تا آخرین لحظه در سلیمانیه باقی خواهد ماند و دوران مقاومت در برابر آنچه آن را توطئه‌گری خواند، فرا رسیده است.

در تغییر و تحولات صورت‌گرفته، خانواده جلال طالبانی به حملات رسانه‌ای شدیدی علیه لاهور شیخ جنگی متوسل شده فهرستی از اتهاماتی را که متوجه وی است رسانه‌ای کردند، از جمله قاچاق سازمان‌یافته، ربایش تجار و سرمایه‌داران، اخذ سرانه از فعالین اقتصادی، حمایت از مفسدان اقتصادی و متهمان در این حوزه.

لاهور

جنگ لاهور جنگی و بافل طالبانی

در چهل و ششمین سال تاسیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق معروف به «یکتی» بار دیگر این حزب صحنه اختلافات درون حزبی و خانوادگی بین دو قطب خانواده طالبانی «بافل طالبانی» و «لاهور جنگی» شده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه میهنی کردستان عراق که خودش بیش از چهار دهه قبل (اول ژوئن ۱۹۷۵ / ۱۱ خرداد۵۴) با جدایی از حزب دمکرات کردستان عراق شکل گرفت، در طول ۱۸ سال اخیر، بارها شاهد اختلافات شدید درون حزبی بوده که آخرین مورد آن پنجشنبه شب گذشته ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ بین پسر عموها بافل و لاهور اتفاق افتاد.

اختلافات درون حزبی پیش از این در ۲۰۰۶ منجر به جدایی «نوشیروان مصطفی» و شکل گیری تشکل سیاسی جدیدی به نام «جنبش تغییر» یا «گوران» شد که اینک یکی از رقبای سیاسی مهم اتحادیه و همچنین حزب دمکرات در اقلیم کردستان عراق به شمار می رود.

 رسانه های کردزبان عراق ریشه اختلافات جدید بین بافل و لاهور را به انتخابات درون حزبی در ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ (۲۹ بهمن ۹۸) ارجاع می دهند که طی آن بافل با ۱۲۸ رای فراتر از لاهور جنگی (۸۵ رای) قرار گرفت.

بافل از این حیث خود را رهبر حزب اتحادیه می دانست اما در نهایت با رایزنی ها و وساطت ها توافق شد که هر دو شخصیت رییس مشترک حزب اتحادیه میهنی باشند.

طبق توافق دو طرف، بافل مسوولیت روابط خارجی حزب اتحادیه و لاهور مسوولیت پرونده های امنیتی و مسائل داخلی حزب را برعهده گرفت.

به رغم این تقسیم قدرت اما ریاست مشترک حزب نتوانست از اختلافات و تنش بین آنها بکاهد و در نهایت پنجشنبه شب گذشته نزدیک بود که گروه های مسلح وابسته به دو قطب سیاسی اتحادیه میهنی به روی هم سلاح بکشند.

تشدید این اختلافات و تبعات خطرناک امنیتی که می توانست بر اقلیم کردستان و عموم عراق داشته باشد، باعث تحریک وساطت های مختلفی از  داخل اتحادیه میهنی و خارج از آن و حتی برخی قدرت های منطقه ای و خارجی شد.

لاهور شیخ جنگی یک

دعوای سیاسی پسرعموها

23 تیر سرآغاز اختلافات بین پسرعموها عنوان شده که برخی آن را نوعی «کودتای سیاسی درون حزبی» و برخی تشدید اختلافات در داخل خانواده سیاسی طالبانی می دانند.

برخی منابع اصل مشکل را در محاصره منزل بافل توسط نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان عراق می دانند که ریاست آن را «پولاد شیخ جنگی» برادر لاهور برعهده داشت و می خواست بافل را بازداشت کند.

عده ای نیز تصمیمات بافل را در برکناری برخی از مسوولان نهادهای امنیتی در سلیمانیه، در پس این تنش آفرینی عنوان کرده اند.

طبق روایت دوم، بافل طالبانی قبل از محاصره منزلش، دستور جایگزین کردن «آجی امین» را به عنوان رییس دستگاه اطلاعات (زانیاری) و «وهاب حلبچی» به عنوان رییس سازمان مبارزه با تروریسم صادر کرد که هر دو، از شخصیت های نزدیک بافل به شمار می روند.

منابع اتحادیه میهنی نزدیک به بافل می گویند این اقدامات در راستای اصلاحات و ممانعت از عملیات قاچاق صورت گرفته و به نفع استان سلیمانیه است.

بافل در همان شب پنجشنبه، دستور توقیف «محمد تحسین طالبانی» برادر «آلاء طالبانی» رییس فراکسیون اتحادیه مهینی در پارلمان عراق که سمت سرپرست رییس سازمان اطلاعات (زانیاری) داشت و خواهر زاده لاهور است و همچنین «رنج شیخ علی» مشاور رییس سازمان زانیاری را صادر کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری روداو، با وساطت های تعدادی از اعضای فعلی و سابق اتحادیه میهنی و حتی آمریکا و جمهوری اسلامی ایران و همچنین «عمر سید علی» هماهنگ کننده جنبش تغییر، این افراد طی ۲۴ ساعت آزاد شدند.

این اتفاقات در پنجشنبه شب و روز جمعه نزدیک بود به درگیری نظامی بین دو جناح سیاسی در داخل اتحادیه میهنی بینجامد و نیروهای مسلح وابسته دو جناح به حالت آماده باش در آمدند که در نتیجه با میانجیگری های مختلف، آرامش جای تنش ها را گرفت.