شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه

واکنش روسیه به خودداری آمریکا از تمدید روادید دیپلمات ها

کدخبر: 430887
اقتصاد نیوز : سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، خودداری آمریکا از تمدید روادید دیپلمات های روس در این کشور را غیرقانونی خواند.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، زاخارووا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در یک همایش سیاسی جوانان روسیه که از شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ پخش می شد، گفت که دولت آمریکا در مساله عدم تمدید روادید دیپلمات های روسیه غیرقانونی رفتار می کند.  

وی افزود: این یک اقدام غیردوستانه جدید آمریکا نیست و ماجرای قدیمی است که در گذشته بارها در باره آن سخن گفتیم.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آنها در واقع درباره دیپلمات های روسیه غیرقانونی رفتار می کنند.  

 وی به عنوان نمونه هایی از اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا به توقیف اموال دیپلماتیک روسیه در آمریکا و چند مورد اخراج جمعی و بدون دلیل دیپلمات های روس از این کشور اشاره کرد.

 آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا روز گدشته اعلام کرد که به دستور واشنگتن، ۲۴ دیپلمات روس تا سوم سپتامبر، خاک آمریکا را ترک خواهند کرد.

 این اقدام سه روز پس از اخراج ۱۸۲ کارمند محلی سفارت آمریکا در مسکو و سرکنسولگری های این کشور در بندر ولادی وستوک و یکاترینبورگ انجام می‌شود.  
سفیر روسیه افزود: برای این افراد جانشینی نخواهد بود زیرا آمریکا در اقدامی ناگهانی روند صدور روادید را سخت کرده است.  
وی همچنین اعلام کرد وضعیت سفارتخانه‌های روسیه و آمریکا پس از دیدار ماه ژوئن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در ژنو تغییری نکرده است.  
پس از این دیدار بود که سفرای روسیه و آمریکا که برای مشورت به کشورهای خود فراخوانده شده بودند، به سفارت‌های دو کشور بازگشتند.  
سفیر روسیه در خصوص محدودیت‌های دیپلماتیک وضع شده توسط آمریکا گفت: مراکز دیپلماتیک روسیه همچنان مجبور به کار تحت محدودیت‌های بی‌سابقه هستند. این محدودیت‌ها همچنان پابرجا هستند و حتی بیشتر نیز شده‌اند. اخراج دیپلمات‌های روس بر اساس بهانه‌های غیر واقعی انجام می‌شود. در ماه دسامبر سال گذشته، آمریکا به صورت یک جانبه دوره ماموریت دیپلمات‌های روسیه در این کشور را به سه سال کاهش داد، اقدامی که در مورد سایر کشورها انجام نشده است.  
دولت آمریکا با متهم کردن نقش روسیه در انتخابات آمریکا و همچنین هک شدن سایت "سولار ویندز" در فروردین سال جاری اعلام کرد دیپلمات‌های روس را اخراج خواهد کرد.  
پس از آن، دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد. براساس این تحریم‌ها، آمریکا همچنین ۱۰ دیپلمات روس را از خاک آمریکا اخراج کرد.  
روسیه نیز در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا تصمیم به اخراج ۱۰ دیپلمات آمریکایی و قرار دادن ۸ مقام دیگر در لیست سیاه گرفت.  

روابط روسیه و کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا پس از سال ۲۰۱۴ که دولت غرب گرا در کی یف پایتخت اوکراین به سر کار آمد و منطقه کریمه پس از برگزاری همه پرسی به روسیه الحاق شده و روس تبارهای شرق اوکراین قیام کردند، تیره شده است.

آمریکا بیش از ۱۰۰ بسته تحریم در عرصه های اقتصادی و مالی در مورد روسیه وضع کرده و این اقدامات همچنان ادامه دارد.