شهر خبر

روسیه:

طرح آمریکا برای مبارزه با مواد مخدر افغانستان شکست خورد

ولادیمیر تارابرین رئیس اداره تهدیدات و چالش های جدید وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشان می دهد که طرح واشنگتن برای مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است.

طرح آمریکا برای مبارزه با مواد مخدر افغانستان شکست خورد

 به گزارش منیبان، تارابرین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی تصریح کرد: ۸۴ درصد مواد مخدر تولید شده از تریاک در عرصه جهانی در افغانستان تولید می شود.

وی افزود: علاوه بر آن افغانستان در سالهای اخیر به مرکز بزرگ تولید مت‌آمفتامین تبدیل شده است.

مت‌آمفتامین که در بازار سیاه با نام شیشه شناخته شده، یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل اعتیادآوری است که برای اهداف تفریحی به‌طور گسترده مورد سو مصرف قرار می‌گیرد. مت‌آمفتامین برای درمان خط دوم اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی و چاقی‌های مزمن، به صورت محدود در پزشکی کاربرد دارد.

  رئیس اداره تهدیدات و چالش های جدید وزارت خارجه روسیه گفت: جالب توجه است که اوج تولید مواد  مخدر در افغانستان با حضور نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور در افغانستان همزمان شد. 

وی افزود: بر اساس ارزیابی های مختلف تولید مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۰۱ که ارتش آمریکا به این کشور حمله کرد، بین ۱۷ تا ۴۰ برابر افزایش یافته است. 

 تارابرین گفت: در افغانستان تولید مواد مخدر صرف نظر از حضور یا عدم حضور نیروهای خارجی استحکام یافته و تثبیت شده است. 

 وی در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد که روسیه برای تماس و همکاری با آمریکا برای مبارزه با تروریسم ازجمله در رابطه با افغانستان آمادگی دارد. 

مقام روس گفت: در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روابط و گفت و گوهای خوبی بین روسیه و آمریکا در عرصه مبارزه با تروریسم برقرار شده بود اما این روابط توسط آمریکا متوقف شد.  

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا پس از 20 سال اشغال افغانستان، تاکنون ۹۵ درصد از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان در دو ماه اخیر در این کشور فعالتر شده و مناطق جدیدی در این کشور را به تصرف خود درآورده است.