شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسجد#امام رضا

واشقانی: اقدامات اولیه احداث درمانگاه در جوار مسجد امام رضا انجام شد / امام جماعت باید واسط بین مردم و مسئولان باشد


واشقانی: اقدامات اولیه احداث درمانگاه در جوار مسجد امام رضا انجام شد / امام جماعت باید واسط بین مردم و مسئولان باشد

حجت‌الاسلام واشقانی می‌گوید امام جماعت، مدیر دینی محل است. او باید واسط بین مردم و مسئولان باشد و مشکلات منطقه را به گوش مسئولان برساند؛ اگر غیر از این باشد، روز قیامت از سوی خداوند بازخواست می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، روحانیِ موفق و فعالی است. او یک‌تنه، با پیگیری‌های سرسختانه و با کمک خیّرین و مردم منطقه توانست در سال 1389 مسجدی را به مساحت 670 متر و زیر بنای300 متر و در سه طبقه، در منطقه دهکده المپیک به نام مسجد امام رضا بنا کند. علی‌رغم بیماری دیابتش و پلاتینی که در پا دارد و با توجه به اینکه دو فرزند وی، دانشجوی رشته‌های کارشناسی حقوق و مهندسی عمران هستند، یکی از پر کارترین ائمه جماعات شناخته می‌شود. شاید مسجد امام رضا علیه‌السلام با امامت حجت الاسلام واشقانی، اولین مسجدی باشد که درب آن به صورت 24 ساعته به روی مردم باز و امام جماعت آن 24 ساعته پاسخگوی نیاز مادی و معنوی نمازگزاران است. 

نمازگزار باید بدون اضطراب از بسته شدن مسجد نماز بخواند

وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید مسجد باید محل اعتماد و امید مردم باشد و با برنامه‌های متنوعش رضایت مردم منطقه را کسب کند. شرایط مسجد را باید به گونه‌ای فراهم کرد که یک نمازگزار بدون اضطراب نسبت به اینکه در مسجد بسته می‌شود، در آن نماز بخواند. در صورت کلی برخوردها باید متناسب با شأن مردم باشد. اینها حاصل نمی‌شود مگر اینکه متولیان آن، خود را خادم مردم بدانند.

حجت الاسلام واشقانی با اشاره به اینکه اولین نهادی که باید پیشگام در بحران باشد، مساجدند، گفت: مساجد عملکرد بسیطی دارند، چرا که خود مسجد نهاد بسیطی است، پس عملکردش باید همه‌بُعدی و پاسخگوی نیازهای بحرانی جامعه باشد؛ این نقش به خصوص در عصر کرونا که جامعه را فرا گرفته است، باید پررنگ‌تر باشد.

مسجد ,

نمایی از مسجد امام رضا (ع)

این امام جماعت فعال با تأکید بر اینکه روحانیت باید با تکنولوزی و ابزار رسانه آشنا باشند و به وسیله آن به کار تبلیغ مشغول باشند، گفت: دشمن همیشه بیدار است، پس ائمه جماعت باید بیدار باشند، خیرخواه مردم باشند، حافظ حقوق آنها و ابلاغ‌کننده گرفتار‌ های مردم به مسئولان باشند. جلوتر اینکه باید حافظ حقوق اهل‌بیت باشند و نباید کارشان در محراب خلاصه شود بلکه باید در جمیع جهات فعالیت کند. بنابراین امام جماعت زمانی موفق است که در جمیع جهات امامت کند نه صرفاً در محراب نماز.

مسجد ,

سایت و مهدکودک مسجد امام رضا

امام جماعت باید واسط بین مردم و مسئولان باشد

حجت الاسلام واشقانی ادامه می‌دهد: امام جماعت مدیر دینی محل است. او باید واسط بین مردم و مسئولان باشد و مشکلات منطقه را به گوش مسئولان برساند؛ اگر غیر از این باشد، روز قیامت از سوی خداوند بازخواست می‌شود. امام جماعت باید در را به روی مردم باز کند نه مردم به روی امام جماعت. امام جماعتی موفق است که از عنوان و دنیاگرایی به دور باشد بلکه باید با روحیه ساده‌زیستی و مردمی‌بودن، در کنار مردم و در مقام عمل باشد.

وی با توضیح اینکه مسجد امام رضا در زمان کرونا تا حد امکان توانست خدماتی را به مردم ارائه دهد، گفت: در زمانی کرونا شاهد یکسری ناملایماتی‌ها بودیم؛‌ از جمله آنکه برخی مردم عزیز ما در سختی معیشت قرار گرفتند و یا به طور موقت خانه‌ به دوش شدند. کاری که از مسجد امام رضا بر آمد، این بود که برای آن دسته از مستأجرین که مدت اجاره آنها به پایان رسیده بود، مکانی فراهم کرد تا اسباب و اثاثیه خود را تا زمان تهیه مسکن جدید در مسجد نگهداری کنند. مسجد هم به صورت امانی نگهدار وسایل آن بزرگواران بود. این حرکت ما تبلیغی نبود، اما سبب شد مردم منطقه گرایش رو به جلویی به دین و مسجد داشته باشند. ما پذیرای آن دست از مسافرانی هستیم که در تهران کار اداری دارند، اما مکانی برای استقرار نمی‌یابند. آنها وقتی به مسجد مراجعه می‌کنند و درهای آن را ساعت 8 صبح یا 10 صبح و یا یک نصفه شب باز می‌بینند، تعجب می‌کنند. به همین راحتی می‌توان به مردم خدمت کرد و به طور حتم مردم هم در مواقع بحرانی پشتیبان نظام خود خواهند بود.

امروز باید با عمل در خدمت مردم باشیم

حجت الاسلام واشقانی افزود: در این دوران کرونا به حدود 50 خانوارِ نیازمند پیک غذایی تدارک دیدیم و بسته‌های معیشتی متنوعی برای مردم منطقه تدارک دیدیم. در کنار اینها، برنامه‌های قبلی خود را با قوت ادامه می‌دهیم؛ از جمله مشاور درمان و ویزیت رایگان،‌ مشاوره خانوادگی، مهدکودک،‌ کتابخانه و جلسات دینی و مذهبی مثل تلاوت قرآن و دوره‌های نهج‌البلاغه.  امروز باید با عمل در خدمت مردم باشیم و به مقتضای روز به فریاد مردم برسیم.

وی تهیه نرم‌افزار پزشکی در دوران کرونا را از ضروری‌‎ترین ملزومات جامعه دانست و گفت: کتابی را با عنوان «منشور اخلاق پزشک و مردم» تدارک دیدم که در دست چاپ است. در این کتاب حدود 2 هزار حدیث را با مضمون سلامت جمع‌آوری کردم. ضمن آنکه در کنار آن، در حال تدارک برای ساخت درمانگاه خیریه هستم. برای ساخت این درمانگاه حتی با خیّر و مهندس صحبت کردیم. با ساخت این درمانگاه، یک سوی خیابان مسجدی است که برای امور دینی مردم می‌ماند و در سوی دیگر خیابان درمانگاهی که به درد و آلام مردم رسیدگی کنند. ما گفتیم چرا در هر کوچه‌ای بقالی داشته باشیم،‌ اما درمانگاه نباشد؟ این جزو وظیفه حاکمان و مسئولان اسلامی است تا مردم به سهولت دسترسی به درمانگاه داشته باشند. نکته آخر اینکه برای هیچ کدام از این فعالیت‌ها حقوق نگرفتم و به همان اندک حقوق امام جماعتی اکتفا کردم.

مسجد ,

مسجد ,

انتهای‌پیام/