شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آل سعود#مخالفان

گزارش تازه از جاسوسی مگس‌های الکترونیکی عربستان در خارج


گزارش تازه از جاسوسی مگس‌های الکترونیکی عربستان در خارج

یک وب سایت آمریکایی ضمن تاکید بر سرکوب آزادی بیان در عربستان اعلام کرد که مگس‌های الکترونیکی منتقدان و مخالفان آل سعود را در خارج تحت تعقیب قرار داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌المل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21، وب سایت خبری «اینترسپت» اعلام کرد که «جف گلبرگ » روزنامه نگار تنها کسی نبود که توسط مگس‌های الکترونیکی سعودی در شبکه‌های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

بر اساس گزارش وب سایت مذکور گلبرگ مارس گذشته یک کلیپ ویدیویی کوتاه را در یوتیوب و توییتر مشاهده کرد که در این ویدیو وی دشمن قسم خورده عربستان توصیف شده بود. «حسین الغاوی» مفسر برنامه « جمره» سعودی در این کلیپ تاکید کرد: هدف کل کار گلبرگ این است که عربستان سعودی ، مصر و امارات متحده عربی را با انتشار تجزیه و تحلیل‌هایی بی اعتبار کند.

این ویدئو که به زبان عربی منتشر و زیرنویس آن به انگلیسی نوشته شده است ، بخشی از تولیدی‌های منتشر شده توسط الغاوی است که خود را روزنامه نگار سعودی توصیف می‌کند. این ویدئو تصویری از چهره گلبرگ را نشان می‌دهد و او را به عنوان روزنامه نگار « سی ان ان» به اشتباه توصیف می‌کند. الغاوی گفت که کار گلبرگ در نظارت بر دستکاری رسانه‌های اجتماعی توسط دولتها او را در میان بزرگترین مخالفان عربستان، یعنی حزب الله لبنان ، ترکیه و قطر قرار داده است. این اتهامی بود که گلبرگ آن را تکان دهنده و ترسناک دانست.

گلبرگ ، کارشناس دستکاری رسانه‌های اجتماعی و بنیانگذار« سوشال کارتوگرافی» یک شرکت تجزیه و تحلیل آنلاین ، می‌گوید: تماشای این ویدیو ، با این گونه اتهامات علیه من ، باعث شد احساس کنم زندگی من در خطر است.

این نویسنده در ادامه افزود که رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر می‌توانند در دستان یک دولت مستبد خطرناک و کشنده باشند و تکان دهنده‌ترین نمونه این امر ، حمله سایبری بود که توسط دولت سعودی قبل از ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی صورت گرفت. ماه‌ها قبل از قتل وی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ، خاشقجی تحت یک کمپین شدید مورد آزار و اذیت حملات سایبری قرار گرفت که توسط شبکه‌ای از نفوذگران و ربات‌های سیاسی تحت حمایت دولت سعودی سازماندهی شده بود.

این شبکه که به آن «مگس‌های الکترونیکی» می‌گویند، مملو از تهدید و افترا علیه خاشقجی بوده است که این اقدامات در مستند «مخالف» در سال 2020 به خوبی نشان داده شده است. مگس‌های الکترونیکی جمال خاشقجی را در رسانه‌های اجتماعی به عنوان دشمن خائن دولت سعودی نشان دادند. در کشوری که گفتمان عمومی به شدت سانسور شده و توییتر منبع اصلی گفتگوی سیاسی است این اقدام کار ساده‌ای است. الغاوی خود متهم است که خاشقجی را به عنوان دشمن دولت سعودی در کمپین اینترنتی معرفی کرده است.

حملات سایبری با کشتن خاشقجی توسط گروهی متجاوز که مستقیماً توسط «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی فرستاده شده بود، به اوج خود رسید.

جف گلبرگ این تاریخ را خوب می‌داند. بنابراین هنگامی که وی در ویدیوی منتشر شده از سوی الغاوی ظاهر شد، بسیار نگران شد؛ چرا که این شیوه تهدیدآمیز کاملاً با نحوه بحث قبل از مرگ خاشقجی یکسان است. گلبرگ معتقد بود که ویدیوی الغاوی به نظر می‌رسد پیامی از طرف دولت سعودی برای دشمنان آل سعود در آمریکا باشد.

گلبرگ در ادامه تاکید کرد: « اتهام وارد شده به من در خصوص دفاع از حزب الله لبنان یا قطر اتهامات بی اساس از سوی دولتی است که مردم را به هر قیمتی می‌کشد و همین موضوع باعث نگرانی من شده است.

گلبرگ تنها کسی نبود که توسط مگس‌های الکترونیکی در فضاهای مجازی به عنوان دشمن آل سعود معرفی شد، بلکه الغاوی بسیاری از فعالان سعودی مرتبط با غرب را خائن توصیف کرد. همچین در این ویدیو تعدادی از فعالان آمریکایی و کارشناسان اتاق فکر از جمله « سارا لی ویتسون» مدیر اجرایی سازمان دموکراسی در جهان عرب مورد حمله قرار گرفتند.

بر اساس گزارش سایت اینترسپت آزار و اذیت اینترنتی به یک موضوع سیاسی در آمریکا تبدیل شده است ، اما در کشورهای مستبد از فضای عمومی، از جمله رسانه‌های اجتماعی به عنوان سلاح استفاده می‌کنند. عربستان سعودی نشان داد مقامات سعودی و محمد بن سلمان تهدیدها و ارعاب خود را به صورت سایبری ، با ربودن و کشتن منتقدان فرضی خود ، حتی کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند ، انجام می‌دهند.

سارا لی ویتسون تاکید کرد: باید در نظر داشت که آزادی بیان در عربستان تحت سلطه محمد بن سلمان به طور کامل ساقط شده است و امروز هیچ صدای آزادی از این کشور شنیده نمی‌شود.

وی افزود: کمپینی برای آزار و اذیت من برای مدت طولانی حتی قبل از قتل جمال خاشقجی وجود داشت؛ اما از آن زمان به بعد تشدید شده است و حملات بسیار هماهنگی توسط مگس‌های الکترونیکی علیه سازمان ما و علیه تک تک کارکنان صورت گرفته است.

در بسیاری از موارد، چنین حملاتی از الغاوی شروع می‌شود و یکی از نفوذگران اصلی و حامی دولت سعودی است که پیام‌های او توسط شبکه ملی گرایان طرفدار سعودی، ربات‌ها و دیگر حساب‌های کاربری غیر بومی تقویت و به اشتراک گذاشته می‌شود.

ویدئوی الغاوی در خصوص محکوم کردن افرادی مانند گلبرگ، ویتسون و دیگران، بخشی از مجموعه تولیدی وی در توییتر و یوتیوب و در برنامه موسوم به جمره است. این نمایش کوتاه که به صورت مونولوگ گفته می‌شود، کاملاً بر نامگذاری لیست دشمنان رژیم سعودی در سراسر جهان متمرکز است و اطلاعات کمی درباره الغاوی ، که خود را به عنوان روزنامه نگار سعودی در توییتر معرفی می‌کند، وجود دارد.

وب سایت اینترسپت تاکید کرد که برای گلبرگ که می‌گوید هیچ علاقه ای به سیاست خاورمیانه ندارد ، ظاهر شدن وی در یکی از ویدئوهای برنامه جمره سعودی نشان می‌دهد که او باعث خشم افراد تأثیرگذار در عربستان شده است. گلبرگ داده‌های تحلیلی را ارائه داد که نشان می‌دهد دستکاری گسترده توسط ربات‌ها و دیگر حساب‌های غیر معتبر توییتر برای تبلیغ دشمن‌های سعودی انجام شده است.

انتهای پیام/