شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عفو بین‌الملل#سیاه

انتقاد عفو بین‌الملل از تشدید اعدام و سرکوبگری در عربستان


انتقاد عفو بین‌الملل از تشدید اعدام و سرکوبگری در عربستان

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان تاکید کرد که به دنبال اتمام اجلاس سران گروه ۲۰ در عربستان سرکوب‌گری و اعدام در این کشور افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الخلیج الجدید، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد عربستان پس از پایان دوره ریاست خود بر اجلاس سران گروه 20 ، به سرکوب شدید فعالان و آزادی بیان و اعدام‌های ناعادلانه بازگشت.

این سازمان روز سه شنبه اعلام کرد که مقامات سعودی علنا آزار و شکنجه مدافعان حقوق بشر و مخالفان را تشدید کردند و اعدام‌ها را در شش ماه گذشته، پس از وقفه در محاکمات فعالان و کاهش شدید استفاده از مجازات اعدام در دوران ریاست عربستان بر اجلاس سران گروه 20 در سال گذشته افزایش دادند.

دوره کوتاه تعلیق سرکوب‌ها ، همزمان با میزبانی عربستان در اجلاس سران گروه 20 در نوامبر گذشته، نشان می‌دهد که هرگونه توهم اصلاحات در عربستان صرفاً یک کارزار برای جلب افکار عمومی بوده است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در فوریه 2021 متعهد شد که عربستان قوانین جدیدی را تصویب کند که بر اساس این قوانین جدید اصول عدالت و حمایت از حقوق بشر را ایجاد می‌کند و اصلاحات سیاسی را انجام دهد اما تاکنون هیچ اصلاحاتی صورت نگرفته و تنها در حد یک وعده بوده است.

با این وجود به گفته سازمان عفو بین الملل دادگاه جنایی تخصصی، دادگاه بدنام مبارزه با تروریسم عربستان، به جای پیشرفت در زمینه حقوق بشر، محاکمات را از سر گرفته و پس از محاکمات ناعادلانه حکم زندان صادر کرده است.

این سازمان در ادامه تاکید کرد حداقل در 3 مورد ، افرادی که دوران محکومیت طولانی مدت زندان خود را به دلیل فعالیت مسالمت آمیز به پایان رسانده بودند، مجدداً بازداشت شدند که در موارد جدید مجدداً مجازات شده و یا مجازات آنها افزایش یافته است.

بر اساس این بیانیه محاکمات در دادگاه کیفری تخصصی عربستان اساساً ناعادلانه است و متهمان تحت پروسه‌های ناقصی قرار می‌گیرند که هم قوانین سعودی و هم حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند. در بسیاری از موارد، متهمان ماه‌ها در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند. پس از محکومیت متهمان بر اساس «اعترافات» تحت شکنجه، آن‌ها را به حبس‌های طولانی مدت و حتی اعدام محکوم می‌کنند.

«لین معلوف» معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: به محض اینکه اجلاس سران 20 در عربستان به اتمام رسید، مقامات سعودی پیگیری‌های بی امان مردم را به دلیل ابراز آزادانه نظرات خود یا انتقاد از دولت آل سعود از سرگرفتند.

وی افزود: در یک مورد، دادگاه جنایی تخصصی یک کارگر بشردوستانه را به دلیل توئیتی ساده که در آن انتقادات خود را از سیاست‌های اقتصادی بیان کرد، به 20 سال زندان محکوم کرد که این موضوع بسیار وحشتناک است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط این سازمان در روز سه شنبه 40 نفر در بین ماه‌های ژانویه تا ژوئیه امسال در عربستان اعدام شدند که این ارقام نشان می‌دهد اعدام نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

سازمان عفو بین الملل تاکید کرد که در مجموع 27 نفر در سال 2020 ، در دوره ریاست عربستان بر اجلاس گروه 20 اعدام شدند درحالی که در نیمه اول سال جاری افراد زیادی به دلیل پست‌های طنزآمیز اینترنتی فعالیت‌های حقوق بشری و موارد دیگر به سالها زندان محکوم شدند.

پانزدهمین دوره اجلاس سران گروه 20 به میزبانی عربستان برگزار شد که این کشور به خاطر نقض حقوق بشر و زندانی کردن فعالان سیاسی و حقوقی، قتل «جمال خاشقجی» و جنگ یمن با انتقادات شدید سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری و جامعه جهانی مواجه است.

برگزاری اجلاس سران گروه  20 در عربستان این کشور را مجبور کرد تا نقض گسترده حقوق بشر را در سال 2020 تا حدودی کاهش دهد. اما پس از برگزاری این نشست 9 اعدام صورت گرفت در حالی‌که این تعداد 33٪ از اعدام‌های سال را تشکیل داد.

انتهای پیام/