ابراهیم رئیسی از زمانی که به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم انتخاب شد روزهای آرامی را در انتقال قدرت طی کرد، حسن روحانی دوبار با او دیدار کرد و وزرا و معاونان دولت دوازدهم نیز هر کدام در دیدارهای جداگانه تلاش کردند گزارش های منظمی از وضع موجود به رئیسی ارائه دهند تا دولت سیزدهم بتواند با همه توان و براساس آمارهای دقیق کار خود را آغاز کند.

در ابتدای این مراسم که با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد، آیه ۷۸ سوره حج قرائت شد که در آن تاکید می شود: «حق جهاد در راه او را به جای آرید.»

آنها که آمدند، آنها که غایب بودند

چهره های مختلف با دیدگاه های سیاسی متفاوت امروز گرد هم آمدند تا شاهد آغاز دولت سیزدهم باشند؛ در سمت راست حضرت آیت الله خامنه ای، حسن روحانی، آیات جنتی و صادق آملی لاریجانی نشسته بودند و سمت چپ ایشان، روسای قوای سه گانه یعنی ابراهیم رئیسی، محسنی اژه ای و محمدباقر قالیباف.

رقبای اصلاح طلب و اصولگرای ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات، چهره های نظامی، اعضای کابینه دولت حسن روحانی هم حضور داشتند. همنشینی ظریف و سعید جلیلی در این مراسم جالب توجه بود. در حاشیه این مراسم تصویری از گپ و گفت سیدحسن خمینی، روحانی و رئیسی نیز منتشر شد. علم الهدی پدر همسر ابراهیم رئیسی نیز از دیگر حاضران بود. این مراسم غایبانی چون محمود احمدی نژاد و سیدمحمد خاتمی هم داشت.

«سه‌شنبه‌ِ تغییر»؛ انتقال آرام قدرت از روحانی به ابراهیم رئیسی

گزارش وزیر کشور درباره روند برگزاری انتخابات

پس از قرائت قرآن کریم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت دوازدهم پشت تریبون آمد و گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه داد.

او در این گزارش تاکید کرد: «وزارت کشور به عنوان متولی انتخابات از یکسال گذشته با تشکیل ستاد انتخابات و با فراهم سازی تمهیدات لازم و با هماهنگی شورای نگهبان و با رعایت اصول قانون مداری و بی طرفی و رقابت سالم و مشارکت حداکثری، کوشید تا ضمن ارتقاء شور سیاسی کشور، امکان حضور و مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات را فراهم کند.»

در متن حکم تنفیذ ابراهیم رئیسی بر چه چیزی تاکید شد؟

پس از این گزارش، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر انقلاب، متن حکم تنفیذ رییس‌جمهور را قرائت کرد که در قسمتی از آن به نقل از مقام معظم رهبری آمده بود: « امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریتی با کفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بجِدّ دنبال کند، و قشرهای متوسط و پایین جامعه را که سنگینی مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادی و معنوی ملت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.»

سپس رهبر معظم انقلاب حکم تنفیذ رئیس جمهوری را به سیدابراهیم رئیسی اعطا کرد. رئیسی پس از دریافت حکم تنفیذ که بدون آداب خاصی برگزار شد، گفت: « شرط ادب و احترام در مراسم تنفیذ از سوی مقام معظم رهبری این بود که من دست مبارک ایشان را می بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.»

«سه‌شنبه‌ِ تغییر»؛ انتقال آرام قدرت از روحانی به ابراهیم رئیسی

روایت رئیسی از پیام مردم در انتخابات ۲۸ خرداد

در ادامه طبق عادت مالوف مراسم های تنفیذ رییس‌جمهور پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی با تاکید براینکه پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام اجرای سیاست‌های اعلامی نظام جمهوری اسلامی بود، افزود: «پیام مردم، پیام توجه به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و پاسداشت خون شهیدان بود. پیام ۲۸ خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بود.»

او همچنین اظهار کرد: در یک کلمه و جمله باید بگویم پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام تغییر وضع موجود بود و از دولت خواستند شرایط و وضعیت اقتصادی و تورم بیش از ۴۴درصد و  رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی را پایان دهد. بدهی‌های دولت از سال ۹۴، سه برابر شده‌اند. علاوه بر این علاج کردن وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی از جمله مشکلاتی هستند که در زندگی مردم اثر گذاشته است و ما امروز وضعیت و شرایط اقتصادی مردم را هم به دلیل دشمنی دشمنان و هم به دلیل کاستی‌ها و مشکلاتی که در درون داشتیم، وضعیت مناسبی نمی‌بینیم.

رئیسی گفت: « مشکلات اقتصادی و فرهنگی، مسئله بیکاری و مسکن و دیگر مسائلی که امروز مردم نسبت به آن گله‌مند هستند همه باید تغییر کند.آنچه که از همه بیشترمشکل ایجاد کرده و علاوه بر اینکه آسیب دیدن سفره مردم و آسیب دیدن کسب و کار مردم باید به آن اشاره کرد، آسیب دیدن اعتماد مردم است. مردم دولتی خواستند که این آسیب را جبران کند و اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله میان ملت و دولت کاهش دهد چرا که رابطه بین ملت و دولت برای همیشه می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد این رابطه تاکنون بوده و از این پس هم باید باشد تا مشکلات حل شود. آنچه مردم از دولت جدید خواستند تحول است. برنامه ما نیز برنامه تحولی است.

او اعلام کرد: ما به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم اما اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نمی زنیم.

توصیه‌های عملی رهبر انقلاب برای رئیس جمهور

پس از سخنان رئیسی، رهبر انقلاب طی سخنانی به رییس جمهور، مسوولان دولتی و دیگر مسوولان کشور توصیه هایی کردند که شامل توصیه هایی در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی بود.

ایشان ضمن خسته نباشید به دولت دوازدهم تاکید کردند: این مراسم تنفیذ که متکی به قانون اساسی و رسمی که امام بزرگوار در کشور بنیان گذار کردند در این چند دهه بارها تکرار شده است و مظهری از جابجایی مسئولیت بسیار مهم قوه مجریه است که مدیریت کشور را برعهده دارد آنهم به شکلی آرام، متین و عقلانی.

آیت الله خامنه ای درباره شعار «مردمی بودن» دولت سیزدهم فرمودند: در شعارهای رئیس‌جمهور محترم، مسئله مردمی بودن و از مردم شنیدن در میان مردم بودن تکرار شده است. یک توصیه این است که این را از دست ندهید، این چیز بسیار مهمی است. این را در واقعیت محقق کنند، به معنای واقعی کلمه با مردم در کنار مردم و در میان مردم باشند. مردم یعنی همه مردم. بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی. البته حضور در میان مردم که سابقه این کار را هم ایشان دارند، نباید غافل کند افراد را از ارتباط با نخبگان. ارتباط با نخبگان هم در جای خود یک حرکت بسیار لازم و مفید است، تبادل نظر با نخبگان، استفاده از نظر نخبگان.

ایشان تصریح کردند: دولت باید مظهر وفاق باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی که در بین مردم وجود دارد، اینها را بایستی با نگاه وفاق آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم باید این توهمات را تضعیف کرد. بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد. گفتگوی صادقانه با مردم هم یکی از همین کارهایی است که به مردمی بودن دولت کمک میکند. حرف زدن با مردم از روی صداقت، با قطع نظر از پیرایه های سیاسی و اینها صادقانه با مردم حرف بزنند مشکلات را به مردم بگویند راه حلها را به مردم بگویند توقعات را از مردم ابراز کنند و کمکهای لازم را به مردم تقدیم کنند.