شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#قیمت#افزایش قیمت#قبال#سال گذشته#کرونا

زمزمه‌های افزایش قیمت نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی جدید/ چشم امید تولیدکنندگان به دولت جدید است


زمزمه‌های افزایش قیمت نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی جدید/ چشم امید تولیدکنندگان به دولت جدید است

در حالی که تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی در یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و مشخص نبودن سیاست‌های دولت در قبال بازگشایی مدارس، در رکود به سر می‌برند، چشم امیدشان به سیاست‌های تیم اقتصادی دولت جدید است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوشت‌افزار ایرانی که کار خود را با دو برند آغاز کرده بود، بعد از یک دهه فعالیت بیش، در حال حاضر بیش از 100 تولیدکننده در این حوزه فعال‌اند. این در حالی است که در آغاز راه بسیاری از فعالان فرهنگی، امید چندانی به نتیجه دادن این حرکت نداشتند. با وجود اینکه نوشت‌افزار ایرانی در یک دهه گذشته توانسته با ارتقای کیفیت محصولات، تنوع‌بخشی و ورود به حوزه‌های جدید، در سبد خانواده ایرانی جا گرفته است، تولیدکنندگان این حوزه با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی که پس از شیوع ویروس کرونا چند برابر شده است. 

تولیدکنندگان این حوزه در این روزها که معمولاً باید فصل کار آنها باشد، همچنان نسبت به تولید اقلام مختلف مردد هستند و منتظر ابلاغ سیاست‌های دولت جدید. سیاست چندگانه دولت دوازدهم در بازگشایی مدارس، کار را برای تولیدکنندگان مختلف از جمله فعالان بازار نوشت‌افزار طی یک سال گذشته سخت کرده است. این سیاست نامشخص بر بازار و میزان تقاضای مصرف‌کننده نیز تأثیر گذاشته است. در چنین شرایطی تولیدکنندگان ترجیح داده‌اند تا با کاهش یا به صفر رساندن تولید، از خواب سرمایه خود جلوگیری کنند.

دایی، مدیر مجموعه تولیدی گل یا پوچ، در همین رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان از دو منظر دغدغه دارند. دغدغه نخست آنها مشخص نبودن شرایط در چند ماه آینده است. اینکه مدارس باز خواهد بود یا نه؟ مشخص بودن این موضوع، حجم تولید و نحوه توزیع این اقلام را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر، تأمین مواد اولیه برای کار تولید است. در حال حاضر قیمت کاغذ به صورت تصاعدی بالا می‌رود و از سوی دیگر، نوسانات قیمت ارز بر روی قیمت دیگر اقلام مواد اولیه اثر گذاشته است. در چنین شرایطی تولیدکننده نمی‌داند محصولاتی چون دفتر تحریر را که با کاغذ تولید می‌کند، چطور قیمت‌گذاری و عرضه کند. به همین دلیل بسیاری از همکاران فعلاً دست از تولید کشیده‌اند یا با حجم کم وارد چرخه تولید شده‌اند.

به گفته مدیر مجموعه تولیدی گل یا پوچ؛ 80 درصد تولید دفتر وابسته به کاغذ است، وقتی قیمت کاغذ بالا و پایین می‌شود و مشخص نیست، در عرضه و قیمت‌گذاری نیز کار دچار اخلال می‌شود. مجموعه ما و برخی از تولیدکنندگان، سال پیش به دلیل مشخص نبودن شرایط بازگشایی مدارس تعطیل بودند و تولید نداشتند. امسال نیز برنامه‌های خوبی برای تولید داشتیم، ولی با تدام این سیاست، فعلاً کار را متوقف کرده‌ایم.

دایی با بیان اینکه با شرایط امروز کاغذ، قیمت دفتر تولید شده در مقایسه با سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش خواهد داشت، یادآور شد: این قیمت‌ها برای دفتر معمولی است، دفاتر فانتزی که خدمات بیشتری دارد، افزایش قیمت بیشتری خواهد داشت. در مجموع، بازار چاپ و نشر خوابیده است. این بازار همانند حلقه‌های به هم پیوسته است و بخش‌های مختلف به یکدیگر وابسته هستند. تولیدکننده نوشت‌افزار برای بسته‌بندی نیاز به چاپخانه دارد تا بتواند کالای خود را به شکل درستی عرضه کند.

این تولیدکننده با بیان اینکه میزان تولیدات خود را تا 30 درصد کاهش داده است، به حضور رئیس جمهور جدید در عرصه و سیاست‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم امیدوار است. او در این‌باره گفت: من به عنوان یک شهروند و کسی که پای صندوق رأی رفته است، انتظار دارم که دولت در بحث نرخ ارز ورود کند. وقتی قیمت ارز به ثبات نسبی برسد، قیمت‌ها مشخص می‌شود و بازار نیز از رکود خارج خواهد شد. این شرایط هم به نفع تولیدکننده است و هم به نفع مصرف‌کننده. در چند سال گذشته متأسفانه شاهد روند دیگری در بازار بودیم. نرخ ارز بالا و پایین می‌شد و اقلام مختلف، حتی آن دسته از اقلام که ارتباطی با نرخ ارز نداشتند نیز تحت تأثیر این نوسانات قرار می‌گرفتند. در چنین شرایطی تولیدکننده ترجیح می‌دهد که برای مشخص‌تر شدن اوضاع دست از کار بکشد و سرمایه خود را حفظ کند.

 

انتهای پیام/