«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل منطقه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تحولات اخیر در لبنان اظهار کرد: لبنان در تلاطم حوادث زیاد داخلی و خارجی است. تشکیل دولت در لبنان برای پذیرش همه مولفه های سیاسی که در لبنان نقش دارند معنی خواهد داشت. اما معنی عدم تشکیل دولت این خواهد بود که همچنان مولفه های خارجی به توافقی نرسیدند و اراده ای بر ثبات اوضاع سیاسی در لبنان ندارند.

او اضافه کرد: علنا می بینیم که سعد الحریری مورد پذیرش فرانسه است و زمانی هم مورد پذیرش عربستان بود اما الان از سوی سعودی ها چندان مقبول نیست. علیرغم اینکه احزاب داخلی لبنان توافق کرده بودند که سعد الحریری پست نخست وزیری را تحویل بگیرد و دولت تشکیل بدهد اما ایادی خارجی مانع این موضوع شد و الان شخص دیگری مطرح است و می تواند مورد توافق اهل سنت و احزاب شیعی از جمله حزب الله و احزاب مسیحی قرار بگیرد.

زنگنه ادامه داد: رئیس جمهور می تواند «نجیب میقاتی» را مامور تشکیل کابینه کند اما همچنان ایادی خارجی مایل است که در لبنان فشار بیشتری بر حزب الله وارد شود البته این فشار را از طریق سیاسی و تشکیل دولت نتوانستند اعمال کنند و نتیجه نگرفتند. یک زمانی هم از طریق راه اندازی تظاهرات و بستن خیابان ها و آتش زدن لاستیک کهنه و تعرض به ماشین ها اقدام کردند که باز هم نتیجه نگرفتند. الان به نظر می آید که یک توطئه ای در حال چیده شدن است و آن راه اندازی اقدامات تروریستی در حدی است که حزب الله تحریک و وارد صحنه جامعه شود و عوامل ترورها را بازداشت کند و یک وضعیت امنیتی در کل لبنان برقرار شود.

این کارشناس ادامه داد: این توطئه به معنای آن خواهد بود که حزب الله را به درگیری های داخلی بکشانند تا از تمرکز مقاومت در برابر رژیم صهیونستی منصرف شود و حواس مسئولان حزب الله به مسائل مختلف کشیده شود که حزب الله تاکنون در برابر این توطئه ایستادگی کرده است و مانع شد که چنین اتفاقی بیفتد. البته این صبر و استقامت حزب الله در این شرایط ستودنی است گرچه از نظر امکانات، ظرفیت و توان برایش عملی است و می تواند به راحتی این کار را انجام دهد و کل عوامل آسیب و ترور و بستن راه ها را مانع شود و آنها را بازداشت کند. اما حزب الله این کار را نکرد و بعید است که انجام دهد و بعید است که به این گامی که برایش طراحی کرده اند، کشیده شود.

زنگنه متذکر شد: فشار اقتصادی که غربی ها و سعودی ها مایل بودند بر لبنان اعمال شود و حزب الله و مردم را به اعتراض و شورش وا دارند چرا که فقر و مشکلات اقتصادی روز بروز افزون شده است و کمبود سوخت و بنزین باز هم تعداد زیادی را عاصی و ناراضی کرده، ولی همه اینها با تدابیری که حزب الله و احزاب دیگر مطرح کردند فعلا از آن عبور کردند گرچه آمریکا همچنان به دنبال ایجاد ناامنی در لبنان است. 7