شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#مجلس#دولت#رهبر انقلاب
اگر توقع داریم بدون تحریم باشیم، میدان وسیع‌تری برای مذا‌کره نیاز است/ ما و مجلس در کسری بودجه سهیم هستیم/ در دوره کرونا اصلا از تهران خارج نشدم/ فعلا و در آینده از نظر واکسیناسیون شرایط ما خوب است
حسن روحانی در گفت‌وگو با مردم:

اگر توقع داریم بدون تحریم باشیم، میدان وسیع‌تری برای مذا‌کره نیاز است/ ما و مجلس در کسری بودجه سهیم هستیم/ در دوره کرونا اصلا از تهران خارج نشدم/ فعلا و در آینده از نظر واکسیناسیون شرایط ما خوب است

رئیس‌جمهور گفت: مصوبه جدید مجلس یکی از موانع مذاکرات ما شده است و گفته شده که تمام تحریم‌ها باید برداشته شود، می‌شود این اقدام صورت گیرد، اما باید مذاکرات در زمینه‌های دیگری هم انجام شود، محور مذاکرات ما صحبت‌های رهبر انقلاب است، مذاکره در دولت سیزدهم هم اگر بر معیار مصوبه مجلس باشد نتیجه ندارد.

اعتمادآنلاین| حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امشب 11 مرداد با حضور در شبکه اول سیما آخرین سخنان خود در گفت‌وگو با مردم را بیان کرد.

 

به گزارش ایلنا، روحانی گفت: در آخرین شب مسئولیت در خدمت مردم باشم، دوست دارم این گفت‌وگو به صورت غیر رسمی باشد، تا ابهاماتی که مردم درباره دولت در ذهنشان دارند، رفع شود و شما آقای حیدری به عنوان نماینده مردم سوالاتشان را از بنده بپرسید.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی چرا وعده‌هایی دادید که می‌دانستید محقق نمی‌شود؟ گفت: به سال 92 برمیگردیم و در فضای رقابت انتخاباتی بودیم بنده به مردم گفتم ما از طریق مذاکره می‌توانیم تحریم را برداریم، قصد داشتم گره‌ای که ایجاد شده بود را از طریق دیپلماسی بردارم، این گره یا با دیپلماسی حل می‌شد یا تبدیل به جنگ می‌شد، آقای اولان به بنده گفت که ما 6 کشور قصد جنگ داشتیم، ولی شما اعلام مذاکره کردید ما منصرف شدیم.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از طریق مذاکره اقدام کردیم، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود مذاکره نتیجه نداد، صحیح نیست چراکه در 90 روز اول مذاکره به توافق موقت رسیدیم و گفتند یک میلیون بشکه نفت را می‌توانیم بفروشیم، اصل فناوری هسته‌ای را داشته باشیم و 700 میلیون دلار پول ما هم آزاد شد و این شرایط اقتصادی و روانی خوبی را ایجاد کرد و مردم امیدوار شدند. پس از آن وارد مراحل بعدی شدیم، فرودین 94 توافق لوزان صورت گرفت و در نهایت برجام در دی‌ماه 94 برجام امضا شد. توافق این بود تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود و ما هم محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیریم.

 

وی ادامه داد: به مردم قول داده بودم که به جای جنگ از طریق دیپلماسی شرایط خوبی ایجاد می‌شود، عملی شد. سرمایه وارد کشور شد و مشکلات تا حدودی حل شد، اما در دولت دوازدهم هم ترامپ سرکار آمد مذاکره با 5 + 1 درواقع مذاکره با آمریکاست. بعد از اینکه ترامپ سر کار آمد گفت برجام بدترین توافق است و از برجام خارج شد.

 

روحانی گفت: وقتی آمریکا از توافق خارج شد شرایط جدیدی ایجاد شد و خواستیم با 4+1 به توافق برسیم. وقتی مذاکره می‌کنیم بحث دولت‌ها نیست در بخش تحریم و بخش اقتصادی بیش از دولت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌ها تاثیر دارند. این شرکت‌ها بعد از توافقات اعتماد بیشتری می‌خواهند چراکه باید مطمئن شوند که سرمایه آن‌ها از بین نمی‌رود.

 

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواستند توافقات ما بیشتر شود، منطقه ای، دفاعی و سایر موضوعات را وارد توافقات شود ما در سال 93 ایستادگی کردیم که توافقات موشکی را نپذیریم و گفتیم فقط در زمینه هسته‌ای با آن‌ها صحبت می‌کنیم، بانک‌ها فقط به مسئله هسته‌ای نگاه نمی‌کنند و به تمامی مسائل نگاه می‌کنند.

 

روحانی گفت: مصوبه جدید مجلس یکی از موانع مذاکرات ما شده است و گفته شده که تمام تحریم‌ها باید برداشته شود، می‌شود این اقدام صورت گیرد، اما باید مذاکرات در زمینه‌های دیگری هم انجام شود، محور مذاکرات ما صحبت‌های رهبر انقلاب است، مذاکره در دولت سیزدهم هم اگر بر معیار مصوبه مجلس باشد نتیجه ندارد. اما اگر بر معیار فرمایشات رهبری باشد نتیجه خواهد داد. اگر سال 92 باشد بنده همین مسیری که پیش رفتم را می‌روم. اگر میدان مذاکره فقط مربوط به فعالیت هسته‌ای ماست فقط تحریم‌های هسته‌ای می‌شود برداشته شود اگر نظام میدان بیشتری به ما دهد و اجازه مذاکره در مسائل دیگر را داشته باشیم می‌شود که سایر تحریم‌ها برداشته شود.

 

رئیس جمهور افزود: اگر توقعات ما این است که بدون هیچ تحریمی باشیم میدان وسیع تری برای مذا‌کره نیاز داریم، اما اگر فقط رفع تحریم‌های هسته‌ای معیار است، در چارچوب فرمایشات رهبری مذاکرات پیش خواهد رفت.

 

روحانی درخصوص وضعیت تورم بالا در کشور و وضعیت نامناسب اقتصادی گفت: تورم در سال 92، 33 درصد و نقطه به نقطه 40 درصد بود، بنده همان موقع گفتم که تا پایان سال این تورم را کاهش می‌دهیم و در سال‌های آینده تورم تک رقمی می‌شود، در حالیکه تورم ما فرورین رسیدیم 34 درصد بود و در سال 93، 15 درصد شد و در ماه‌های آخر 94 تک رقمی شد و در سال 95 و 96 تک رقمی بود و در ماه‌های اول 97 تک رقمی بود. ما به این وعده عمل کردیم و بعد از 26 سال تورم ایران تک رقمی شد و رشد اقتصادی در 4 سال اول حدود 4/5 درصد است و در سال 95 رشد اقتصادی ایران در دنیا 12.5 شد و در دنیا اول شدیم.

 

وی افزود: تمام مشکلات اقتصادی بعد از سال 97 است در سال 97 که ترامپ خارج می‌شود و تحریم‌ها برمی‌گردد، دیگر مجاز به فروش یک میلیون بشکه نفت نبودیم، وقتی ترامپ تحریم کرد هیچ کشوری جرات نکرد با ما کار کند و مقدار کمی از نفتمان به فروش رساندیم و 116 میلیارد دلار در سه سال اخیر کمتر از آنچه که لازم بوده فروختیم.

 

روحانی اظهار کرد: شما اگر 92 تا 96 و 97 تا 99 را کنار هم قرار دهیم دو مقوله جدا هستند و کرونا هم مقوله دیگری است.

 

وی در مورد سردرگمی دولت در کرونا گفت: راجع به کرونا به نظر من در ایران تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد از ستاد ملی کرونا گرفته تا موج‌های را که پشت سرگذاشتیم. ما وقتی از فروردین دچار کرونایی انگلیسی شدیم و الان که گرفتار کرونای دلتا شدیم. کرونا درمان ندارد و خوشبختانه واکسن تاثیر دارد. طبیعی بود ما یک مقدار عقب باشیم.

 

وی تصریح کرد: واکسن‌های خارجی بودند که حاضر بودند از مرحله سوم به ما واکسن بدهند، اما این یعنی اینکه مردم ما وارد امتحان واکسن شدند اگر این اتفاق می‌افتاد مشکلاتی ایجاد می‌کرد. فعلا و در آینده از نظر واکسیناسیون شرایط ما خوب است. کاری که در ماه‌های اخیر انجام گرفته است. موج که می‌آید دوره‌ای دارد که باید طی شود، اما تلفات هم دارد.

 

رئیس جمهور درباره اینکه می‌گویند آقای روحانی از جنس مردم نیست و خیلی شیک است، بیان کرد: ممکن است این اتهامات علیه من وارد باشد. اما من در طول مدت 8 سال در 24 ساعت بطور متوسط 13 تا 14 ساعت کار کردم. در خود ایام کرونا حداقل در هفته دو تا سه جلسه در مورد کرونا داشتم. من در این یکسال و نیم کرونا اصلا از تهران خارج نشدم این‌ها اتهامات بی اساس است من حداقل شش بار به عسلویه سفر کردم.

 

وی با بیان اینکه یک چیز‌هایی است که نمی‌توانم بگویم، تصریح کرد: حل مسائل کشور گاهی در اختیار قوه مجریه است، گاهی وقت‌ها تصمیماتی می‌گیریم که مثلا قوه قضاییه هم باید با ما همراه شود. مثلاً من می‌گویم وزارت بازرگانی می‌خواهم و مجلس هم قبول می‌کند و به شورای نگهبان می‌رود و حالا قبول می‌کند یا نه، من نمی‌توانم به مردم بگویم اینجا اختلاف نظر وجود دارد. طرح این مسال برای مردم وحدت ملی را دچار مشکل می‌کند و شکاف ایجاد می‌کند.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: ما مثلا در مورد اینترنت اختلافاتی داشتیم که به مردم نمی‌گوییم.

 

روحانی در مورد مهم‌ترین پرونده‌های روی میز خود گفت: مهم‌ترین پرونده که در پست دولت سیزدهم قرار می‌گیرد، مسأله مذاکره است و هیچ راهی جز تعامل نیست. در کوتاه مدت نیازمند مذاکره برای برداشتن تحریم داریم. البته اگر مردم بتوانند در بلند مدت فشار را تحمل کنند، بله ممکن است چند سال دیگر به خودکفایی‌هایی برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که شما امنیتی‌ترین فرد بودید، اما اتفاقات امنیتی در دولت شما افتاد، ادامه داد: ما تنشی نداشتیم که بیش از یک هفته بگذرد و توانستیم آن را مدیریت کنیم. مثلا موسسات اعتباری ریشه اش بر می‌گردد به تصمیم یک قاضی. از حکم یک قاضی آغاز می‌شود و دولت ناچار می‌شود وارد شود. یکی از افتخارات دولت این است که ریشه موسسات مالی را جمع کرد ما بیش از 30 هزار میلیارد برای این موسسات هزینه کردیم. دولت از لحاظ امنیت منطقی کار‌های بزرگی کرده است.

 

رئیس جمهور درباره کسری بودجه اظهار کرد: اگر رییس سازمان برنامه بودجه اینجا بود می‌گفت ما اصلا کسری بودجه نداریم. ما و مجلس در کسری بودجه سهیم هستیم، ما از پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی استفاده نکردیم بلکه از مردم استقراض کردیم.

 

وی درباره بحث فساد و عدم اهتمام دولت در این زمینه افزود: فساد یک معضل اجتماعی ما بوده و هست و خواهد بود. اعتقاد من این است که فساد تنها در سایه شفافیت از بین می‌رود. مبارزه با قاچاق‌های جنوب در اختیار نیروی انتظامی بود ما مصوب کردیم سپاه بیاید، اما بازهم درست نشد. فساد در تاریکی بوجود می‌آید و برای مبارزه با آن باید روی آن نورافکن انداخت.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: دادگاه‌های ما پرونده‌ها را رسیدگی می‌کنند، اما حل نمی‌شود. ریشه حل این مسئله شفافیت و اطلاع رسانی است. یکی از دلایلی که گفتیم فضای مجازی باید توسعه یابد این بود. سامانه مهم تجارت که مصوب کردیم و یکی از کار‌های ما این بود که از ابتدای ثبت کالا همه چیز مشخص باشد و همه بتوانند رویت کنند. دولت الکترونیک را در دولت خود از 10 درصد به 70 درصد رساندیم و ریشه مبارزه با فساد شفافیت است.

 

روحانی درباره این سوال که از فردا به چه کاری مشغول خواهید شد، خاطرنشان کرد: بنده از ابتدای مبارزات سال 41 و انقلاب و بعدش بودم، اما کار اصلی من کار فرهنگی بوده است. خود من دنبال کار علمی و فرهنگی هستم.

 

وی ادامه داد: ما در تمام این هشت سال تلاش کردیم به وظایف خود عمل کنیم. همه وزرا تلاش کردند. اما مواردی بوده است که نتوانستیم انتظارات مردم را انجام دهیم عوامل اصلی‌اش کرونا و تحریم و جنگ اقتصادی بود، اما احیای دریاچه ارومیه، پالایشگاه‌های مهم، پیشرفت در فولاد، پنجشنبه‌های افتتاح با مجموعه 88 افتتاح بزرگ ملی کار‌های باافتخار ما است. ان‌شاءالله مردم موفق باشند و امیدوارم دولت سیزدهم بتواند به مردم کمک کند.