شهرخبر

رهبر کودتای جنجالی خود را نخست‌وزیر خواند

رهبر ارتش و کودتای میانمار با اعلام زمان انتخابات آینده این کشور در ماه اوت دو سال آینده، تا آن زمان خود را نخست وزیر این کشور معرفی کرد.

رهبر کودتای جنجالی خود را نخست‌وزیر خواند

به گزارش منیبان؛ از شبکه خبری « اس.بی.اس نیوز » استرالیا، رهبر کودتای میانمار با تمدید زمان اولیه که ارتش برای برداشتن موقعیت اضطراری و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پس از برکناری « آنگ سان سوچی » در ۶ ماه پیش مقرر کرده بود، زمان آنرا ماه اوت ۲۰۲۳  اعلام کرد. 

به گزارش گروه دیدبانی محلی، از آغاز کودتا در تاریخ ۱ فوریه ( ۱۳ بهمن ) میانمار در آشوب است و در سرکوب های معترضان که در این مدت از سوی ارتش اعمال شده  بیش از ۹۰۰ نفر را جان خود را از دست داده اند. 

گسترش موج جدید همه گیری ویروس کرونا در این کشور نیز ویرانی را تشدید کرد چرا که بسیاری از کارکنان کادر پزشکی طرفدار حزب دموکراسی از حضور در بیمارستان ها خودداری کردند. کارکنان بهداشت و پزشکی از اولین گروه هایی بودند که  با اعتصاب دست به اعتراض مدنی زدند. 

روز گذشته « مینگ اونگ هلینگ » رهبر کودتای میانمار در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: ارتش مفاد وضعیت اضطراری را  تا ماه اوت ۲۰۲۳ به طور کامل به انجام خواهد رساند.

وی در ادامه افزود: « سوگند می خورم انتخاباتی با حضور احزاب مختلف برگزار کنم. » 

بدین ترتیب با بیانیه ژنرال هلینگ میانمار برای مدت نزدیک به دو سال و نیم در این وضعیت باقی خواهد ماند. روندی که از روزهای اول کودتا قرار بود تنها یک سال ادامه داشته باشد. 

« شورای اجرایی حکومت » که اکنون نام دیگر حکومت نظامی در این کشور است، در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد مینگ اونگ هلینگ به عنوان نخست وزیر منصوب شده است. 

ارتش قدرت را با ادعای تقلبِ وسیع در انتخابات ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی حزبِ « اتحاد ملی برای دموکراسی » به رهبری سوچی شده بود به دست گرفت.

هفته گذشته با باطل کردن نتایج نظرسنجی ها اعلام کرد که بیش از ۱۱ میلیون از رای ها تقلبی بوده است. 

آنگ سان سوچی که  از ۱ فوریه ( ۱۳ بهمن )  با اتهاماتی از جمله سرپیچی کردن از محدودیت های کرونا و واردات غیرقانونی بیسیم در بازداشت به سر می برد ممکن است به بیش از یک دهه حبس متهم شود. 

گفتنی است فشارهای بین المللی شامل تحریم هایی که ارتش و کسب و کارهای مرتبط با ارتش را هدف قرار داده، تا کنون ضربه ای به حکومت نظامی وارد نکرده است. 

ده کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ( آ.سه.آن ) در این مدت تلاش کردند تا مذاکراتی با رژیم میانمار ترتیب دهند. منتقدان معتقدند این تلاش ها فاقد اتحادِ دیپلماتیک است.  در ماه آوریل رئیس دوره ای آ.سه.آن خواستار توقف فوری خشونت در این کشور و اجازه ورود فرستاده ویژه منطقه ای به میانمار  شد. توافقی که کمی بعد از سوی مینگ اونگ هلینگ زیر پا گذاشته شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: روز گذشته « ویراساکدی فوتراکول » معاون پیشین وزیر امور خارجه تایلند به عنوان فرستاده ویژه میانمار انتخاب  شد و حکومت نظامی میانمار اعلام کرده که آماده همکاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا است. 

لازم به ذکر است ارتش میانمار از گذشته ارتباط بسیار نزدیکی با همتای تایلندی خود داشته است.

با این وجود روز گذشته گروه های کوچکی از معترضان در سراسر میانمار به خیابان ها آمدند و خواستار بازگشت دموکراسی به این کشور شدند.