شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

چالش جدی برای دولت فرانسه/این بحران برنامه‌های مکرون را عقب انداخت!+جزییات

روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی نوشت، کمتر از ۹ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بحران شیوع کرونا و پیامدهای ناشی از آن، بسیاری از اقدامات سیاسی و اصلاحات اجتماعی برنامه ریزی شده از سوی دولت مکرون را به بن بست کشانده است.

چالش جدی برای دولت فرانسه/این بحران برنامه‌های مکرون را عقب انداخت!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند، بیش از یک سال و نیم است که بحران شیوع کرونا و پیامدهای ناشی از آن در فرانسه بر اغلب طرح و برنامه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور سایه افکنده و بسیاری از اصلاحات پیش بینی شده دولت مکرون را تحت سیطره خود درآورده است.

این روزنامه فرانسوی افزود: در این راستا، همه گیری کووید-۱۹ و تلاش ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آن سه پیامد مهم بر فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور به دنبال داشته است.

لوموند ادامه داد: نخست آنکه در کشوری خسته و پرتنش، تمام اصلاحات سیاسی برنامه ریزی شده از سوی دولت مکرون که منجر به تشدید تنش ها و درگیری ها در جامعه شود ازجمله اصلاح نظام بازنشستگی به تعویق افتاده است.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، پیامد دوم مربوط به مخالفان دولت است که آن ها را وادار کرده تا انتقادات سیاسی خود علیه دولت کنونی را به نفع آرامش روانی جامعه تعدیل کنند. در انتخابات منطقه ای، سه نامزد اعلام شده ریاست جمهوری، خاویر برتراند، والری پکرس و فیلیپ یووین تلاش می کردند تا با یادآوری نقاط ضعف امانوئل مکرون و کابینه وی، خود را مطرح کنند اما با این حال، رای اکثریت سناتورهای جناح راست به واکسیناسیون اجباری کادر درمان و الزامی بودن ارائه پاسپورت بهداشتی در اماکن عمومی، تصمیمی سازنده در مبارزه علیه کرونا بوده است چرا که مخالفت های جناحی در مواجهه با بحران کرونا بی معنی است.

لوموند تصریح کرد: پیامد سوم مربوط به اعتراضات خیابانی است که در دوره پنج ساله مکرون همواره تکرار شده است. فشارهای شدیدی که از سوی رئیس جمهور برای دریافت واکسن کرونا به منظور دستیابی به مصونیت جمعی وارد شده، منجر به ایجاد دسته جدیدی از معترضان شده است که آنتی واکس نام گرفته اند؛ این معترضان روز شنبه ۳۱ ژوئیه/۹ مرداد دست به تظاهرات زده و "دیکتاتوری بهداشتی" را محکوم کردند. ترس از  جان گرفتن دوباره خشونت ها و خطر پیوند خوردن احتمالی این تظاهرات با جنبش "جلیقه زردها"، لحن امانوئل مکرون را شدیدتر کرده است.  

از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، فرانسه با بیش از ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ و بیش از ۱۱۱ هزار نفر جان باخته ناشی از آن در جایگاه پنجم جهان و رتبه دوم اروپا قرار دارد.