آموزش سئو مقدماتی

در این ۵ قسمت آموزشیسئو ما سعی داریم که جدید ترین اطلاعات سئو را در اختیار شما قرار دهیم.  شما می‌توانید با این آموزش کمک بزرگی به سطحدانش خود در زمینه سئو نمایید.

داشتن اطلاع از سئو برای هر فعال حوزه وب الزامی ‌است و هر وبمسترو مدیر سایتی باید کم و زیاد از سئو اطلاعات داشته باشد. ما سعی می‌کنیم در این ۵ قسمت سئو را با زبان ساده به شما آموزش دهیم.

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

به آموزش سئو خوش آمدید، ما خوشحالیم که می‌توانیم در این ۵ قسمت دانش شما را در مورد سئو بالا ببریم.

اگر شما می‌دانید سئو چیست و چرا سئو مهم است می‌توانید همینحالا به قسمت دوم مراجعه کنید (هرچند توصیه ما این است که این کار را نکنید و ازابتدا با ما همراه باشید)

این قسمت به شما کمک می کند مفاهیم سئو در ذهن شما پایهگذاری شود و این احساس را در شما ایجاد نماید که فکر کنید می‌توانید از سئو سر دربیارید.

سئو چیست؟

سئو (SEO)مخفف «search engineoptimization» به معنی بهینه سازی موتور جستجواست، حال شاید بپرسید که این به چه معنا است؟ در کل سئو سعی می‌کند که کمیت و کیفیتترافیک سایت شما را افزایش دهد، سئو می‌خواهد سایت و برند شما را از راه‌های غیرپولی ارتقا دهد.

بر خلاف نام سئو که فکر می‌کنید یک کارماشینی است یک کار انسانی است و به مدیران سایت باز می گردد. سئو کمک می‌کند کهکاربرانی که جستجو می‌کنند سریعتر به جواب برسند، کلماتی را که جستجو می‌کنند آن‌هارا به محتوایی که می‌خواهند برساند. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند که محتوایی باکیفیت بالا را برای کاربران خود به ارمغان بیاورید که کاربر‌ها آن را واقعاارزشمند بدانند.

برای شما یک مثال می‌آوریم، شما یکرستوران ارگانیک و مخصوص افراد گیاه خوار دارید و اخیرا مطالبی راجع به سئو شنیدهاید، شما (یا مشتری شما) می‌خواهید بدون پرداخت پول به گوگل، بینگ یا ربات‌ها درنتایج ظاهر بشوید. برای کمک به سایت باید بفهمید مشتری‌های شما دنبال چه چیزی می‌گردند.مثلا فکر کنید شما مدیر یک رستوران هستید و جدیدا یک سایت برای رستوران خود بازکرده اید. حال سوالات زیر را باید از خود بپرسید:

  مشتریان بیشتر به دنبال چه نوع پیش غذا، غذای اصلی و دسر هستند؟

  چه کسی یا کسانی به دنبال این نوع غذا‌ها هستند؟

  چه زمانی مشتریان شما این جستجو را انجام می‌دهند؟

  آیا  این جستجو‌ها فصلی است؟(با توجهبه فصل‌ها مختلف مشتریان متغییر هستند یا خیر)

  مشتریان چگونه غذا‌ها را جستجو می‌کنند

  از چه کلماتی استفاده می‌کنند؟

  چه سوالاتی را می‌پرسند؟

·  جستجو‌ها با چه دیوایسی انجام می‌شود؟(کامپیوتر یا دستگاه‌های قابل حمل)

  چرا مردم به دنبال این غذا‌ها هستند؟

  مشتریان صرفا به دنبال غذای سالم می‌گردند یا فقط می‌خواهند یک طعم لذیذ یاجدید را امتحان کنند؟

  مشتریان اصلی شما در کجا قرار دارند؟ - موقعیت مکانی و نژاد

و در نهایت - قسمت اصلی کار - چگونهشما می‌توانید بهترین محتوا را در مورد غذا‌های خود آماده کنید که افراد را قانعکنید که سایت و کسب و کار شما را انتخاب کنند؟

اصول و پایه سئو

موتور‌های جستجو، ماشین پاسخگویی هستند.آن‌ها میلیارد‌ها فاکتور را بررسی می‌کنند و هزاران فاکتور را از آن‌ها استخراج می‌کنندسپس بررسی می‌کنند که کدام محتوا بیشتر به پرسش شما ربط دارد و کدام محتوا مناسبترین گزینه برای جستجوی شما است.

موتور‌های جستجو همه‌ی این کار‌ها رابا استفاده از کشف و دسته‌بندی در اینترنت انجام می‌دهند(صفحات وب، عکس‌ها، ویدیو‌هاو پی‌دی‌اف‌ها و غیره) این پروسه «crawling andindexing» نام دارد.

نتایج ارگانیک موتور جستجو چیست؟

نتایج ارگانیک جستجو به نتایجی می‌گویندکه هزینه ای برای آن‌ها نشده است. این‌ها نتایجی هستند که از طریق سئو ی موثر بهدست می‌ایند. بطور سنتی و عامیانه ۱۰ لینک اول نتایج را ارگانیک می‌گویم که همه یما با آن اشنا هستیم.

امروزه صفحه نتایج موتور جستجو معمولا SERP -  که مخفف search engine results pagesاست - خوانده می‌شود، این نتایج همراه با تبلیغات و سایت‌های پویا بیشتری نسبت بهقبل همراه است که یکی از ویژگی‌های SERP است. یکی از مثال‌های و ویژگی‌های SERP، گوگل اسنیپیتس snippets(در برخی سایت‌هاجعبه پاسخ نامیده می‌شود)، چرخنده ی عکس(image carousels) و ...هستند کههر روزه قابلیت‌های جدیدی اضافه می‌شود و کاربران نیز آن را می‌خواهند.

برای مثال اگر جستجو کنید اب و هوایتهران (یا Tehran Weather)در یک جعبه اطلاعات بصورت SERP  به شما نشان می‌دهند و شما نیازی نیست که وارد لینک یا سایتی شوید همچنین اگررستوران را جستجو کنید همه ی رستوران‌ها در یک جعبه جمع می‌شوند و به راحتی شما می‌توانیدآن‌ها را ببیند.

مهم است که به یاد داشته باشید کهموتور‌های جستجو از تبلیغات پول در می‌اورند. هدف آن‌ها این است که با SERP بهتر بتوانندنتایج جستجو گر را نشان دهند و در نتیجه کاری کنند که دوباره کاربران از خدمات آن‌هااستفاده کنند و مدت زمان بیشتری را در صفحات جستجو بمانند.

بعضی از ویژگی‌های SERP در گوگلارگانیک هستند و با سئو می‌توان روی آن تاثیر گذاشت؛ این تاثیر را در نمایش اسنیپیتسو جعبه ی مردم پرسیدند(PeopleAlso Ask) نیز می‌توانید ببینید.

لازم است بگوییم ویژگی‌های بسیار زیادیوجود دارد که حتی اگر پولی برای تبلیغات آن بدهید هنوز هم بر روی سئو تاثیر نمی‌گذارند،این ویژگی‌ها اغلب دارای داده‌هایی هستند که از منابع داده اختصاصی مانند ویکیپدیا، WebMD و IMDb گرفته شده است.

چرا سئو اهمیت دارد؟

در حالی که پرداخت پول برای تبلیغات،شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های انلاین در اینترنت وجود دارد ولی بیشتر ترافیکوارده به سایت شما از طریق موتور‌های جستجو به سمت سایت شما سرازیر می‌شود.

نتایج جستجوی ارگانیک، کسب و کار‌هایدیجیتالی بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و از اعتبار بیشتری برای جستجو کنندگانبرخوردار است همچنین تعداد کلیک‌های بسیار بیشتری را دریافت می‌کند، برای مثال دربین تمامی‌کاربران آمریکایی حدودا ۲.۸ درصد آن‌ها بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند.

سئو یکی از راه‌های‌های بازاریابی آنلایناست در صورتی که درست آن را انجام دهید می‌توانید در طول زمان برای شما سود ومنفعت بیاورد. اگر شما یک محتوای غنی را در سایت خود قرار بدید که حاوی کلماتکلیدی زیادی و مناسب باشد ترافیک زیادی را به سایت شما سرازیر خواهد کرد، در حالیکه بخواهید این ترافیک را از طریق تبلیغات بدست بیاورید باید بصورت مداوم حساب خودرا شارژ کنید.

موتور‌های جستجو هر روز هوشمند تر می‌شوند،ولی هنوز به کمک ما نیاز دارند. بهینه سازی سایت شما اطلاعات بهتری را موتور‌هایجستجو فراهم می‌اورد و محتوای شما می‌توانند بهتر ایندکس و در نتایج نشان دادهشود.

آیا باید یک متخصص سئو استخدام کنم؟

بسته به ترافیک، تمایل به یادگیری وپیچیدگی سایت، خود شما می‌توانید تا حدی ‌از پایه‌های سئو را پیاده سازی کنید یاشاید تصمیم بگیرید که بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. هر دو عالی هستند!

اما در صورتی که تصمیم گرفتید که از یکمتخصص کمک بگیرید سعی کنید تحقیقات زیادی پیرامون آن انجام دهید چون یک سئوکار خوبمی‌تواند در صرفه جویی زمان و پول شما کمک بسیاری به شما بکند همان گونه که سئوکاربد می‌تواند صدمه‌های جبران ناپذیری به سایت و اعتبار شما بزند.

سئو کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید به سئوی گفته می‌شود که از تکنیک‌ها، روش، تجربه و قوانینیاستفاده می‌کند که توسط موتورهای جستجو ایجاد شده است و تمرکز اصلی آن بر این استکه کیفیت و ارزش سایت شما را بالا ببرد.

سئو کلاه سیاه به تکنیک‌ها و روش‌هایی گفته می‌شوند که کاربران سعی دارنداز طریق روش‌هایی اسپم سر موتور‌های جستجو را کلاه بزارند. در حالی که سئو کلاهسیاه می‌تواند سایت شما را بالا بیارد ولی ریسک بسیار زیادی را متوجه ی سایت شمامی‌کند، در صورتی که موتور جستجو تشخیص بدهد که شما از این نوع سئو استفاده کردهاید به احتمال خیلی زیاد سایت شما با پنالتی یا دی ایندکس(حذف شدن از نتایج جستجو)مواجه شوید.

سایت‌های پنالتی شده، کسب و کار شما راورشکست می‌کند. و این دلیل بسیار خوبی است که شما باید حداکثر دقت و توجه را درانتخاب متخصص بهینه سازی سایت  خود بخرج بدهید.

هدف موتور‌های جستجو با کمپانی‌های سئومشترک است

موتور‌های جستجو موفقیت شما را می‌خواهند.در حقیقت آن‌ها پشتیبانی خوبی از تلاش‌های جامعه‌های سئو می‌کنند. برای مثال درکنفرانس‌هایی مانند Unbounce، MNsearch، SearchLove و MozCon مرتبا مهندسان و فعالان ای حوزه را جذب می‌کنند.

گوگل از طریق فوروم کمک مرکزی وبمستر (Webmaster Central Help Forum)به مدیران سایت در زمینه سئو کمک می‌کند.

 «متاسفانه بینگ، در سال ۲۰۱۴ فوروم وبمستران خودرا بست.»

در حالی که دستور العمل‌های وبمسترانبا توجه به موتور‌های جستجو می‌تواند متفاوت باشد ولی اصول آن‌ها یکی است تنهاکاری که شما باید جدی بگیرید این است که سعی نکنید موتور‌های جستجور را فریب دهیدو بجای آن بر روی بالا بردن تجریه کاربری بازدید کننده‌های خود تمرکز کنید.

دستورالعمل‌های گوگل برای وبمستران

اصول اساسی:

 · صفحات خود را برای کاربران طراحی کنید نه برای موتور‌های جستجو.

 · کاربران خود را فریب ندهید.

 · از حقه‌های موجود برای بالا بردن رنک خود استفاده نکنید. یک قانون را در نظرداشته باشید! کار‌هایی را برای سایت خود انجام بدهید که بتوانید با خیال آسوده آنرا برای یک کارمند گوگل توضیح دهید. یک راه ساده تر این است که از خود بپرسی کهآیا  این کاری که من میکنم برای کاربرانمفید است؟ آیا  اگر موتور جستجو و سئو وجودنداشت همچنان این کار را انجام میدادم؟

 ·به این فکر کنید چه چیزی سایت شما را جذاب، منحصر به فرد و ارزشمند می‌کند.

کار‌هایی را که نباید انجام دهید:

 · تولید محتوای خودکار(استفاده از ربات برای نوشتن محتوا)

 · استفاده از طرح و بسته‌های لینک(خرید بک لینک)

 · ایجاد صفحه بدون محتوای اصلی(کپی و برداشتن محتوا از سایت‌های دیگر)

 · پنهان کاری - نمایش محتوای متفاوت از هم به کاربران و موتور‌های جستجو

 · لینک و متن‌های مخفی

 · ایجاد صفحات دروازه - ایجاد دروازه ای در صفحات خود و وصل کردن آن به سایت‌هایمشهور که بخواهید ترافیک آن سایت‌ها را جذب کنید

دستورالعمل‌های بینگ برای وبمستران

اصول اساسی:

 · محتوا را روشن، عمیق، جذاب ایجاد کنید و کاری کنید کاربر اسان بتواند به آندست پیدا کند

 · عناوین صفحه را تمیز و مرتبط نگه دارید

 · لینک‌ها به عنوان نشانه ای از محبوبیت تلقی می‌شوند و بینگ به لینک‌هایی کهبصورت ارگانیک رشد کرده اند پاداش(rewards) می‌دهد.

 · تاثیرات شبکه‌های مجازی و اشترا گذاری در آن‌ها به عنوان سیگنال‌های مثبت تلقیمی‌شوند و بر روی رنک شما تاثیر مثبت خواهد داشت

 · در کنار سرعت بارگذاری صفحه، تجربه کاربری نیز مهم است

 · از ویژگی altبرای تصاویر خو استفاده کنید چون در این صورت راحت تر محتوارا می‌فهمد

کار‌هایی را که نباید انجام دهید:

 · محتوای ضعیف، نمایش زیاد تبلیغات و ری‌دایرکت‌های غیر ضروری به سایت‌های دیگررنکینگ شما را پایین می‌اورند

 · تاکتیک‌های نامناسب برای لینک گیری همانند بک لینک‌ها می‌تواند به دی-ایندکس وپنالتی شدن سایت شما بیانجامد.

 · از URL و کلمات کلیدی در جای و مکان و به اندازه ی مناسب استفاده کنید. پارامتر‌هایپویا می‌توانند به URL  شما اسیببرسانند و باعث ایجاد محتوای تکراری شوند.

 · از URL‌های توصیفی، کوتاه و در صورت امکان از کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین ازکاراکتر‌های غیر حرفی و عددی تا حد امکان دوری کنید.

 · در میان محتوا از دفن کردن و گذاشتن لینک در جاوا اسکریپت، فلش و سیلور لایتدوری کنید.

 · محتوای تکراری و مشابه

 · استفاده زیاد از کلمات کلیدی غیر مرتبط

 ·پنهان کاری - نمایش محتوای متفاوت از هم به کاربران و موتور‌های جستجو

دستورالعمل‌هایی برای معرفی کسب و کارمحلی خود بهگوگل

این دستور العمل‌ها به شما می‌گوید کهدر زمان ایجاد لیست کسب و کار‌های من در گوگل چه کار‌هایی را باید وچه کار‌هاییرا  نباید انجام دهید.

اصول اساسی:

 · اطمینان داشته باشید که می‌توانید در کسب و کار من گوگل ایندکس شوید؛ برای اینکار باید یک ادرس فیزیکی داشته باشید، این ادرس می‌تواند ادرس محل زندگی شما باشدو در انجا شما باید بتوانید رو در رو به مشتری سرویس ارائه بدهید

 · صادقانه و دقیق تمامی‌جنبه‌های کسب و کار خود شامل نام، آدرس، شماره تلفن،آدرس وب سایت، دسته‌های کسب و کار، ساعت کار و سایر ویژگی‌ها را ارائه و شرح دهید.

کار‌هایی را که نباید انجام دهید:

 ·ایجاد موجودیت‌هایی در لیست کسب و کار که واجد شرایط نیستند

 ·ارائه ی اطلاعات غلط در مورد کسب و کار اصلی خود به عنوان مثال ارایه ی نامکسب و کار خود با نام‌ها جغرافیایی یا کلمات کلیدی خدمات؛ یا ایجاد لیست‌هایی باادرس تقلبی.

 ·استفاده از ادرس پستی و یا دفاتر مجازی بجای خیابان‌های معتبر

 ·استفاده نادرست از بررسی‌ها: به عنوان مثال بررسی فیک و مثبت از کسب و کار خودیا بررسی منفی و فیک از کسب و کار رقیبان خود.

رسیدن به اهداف کاربر

درک و و براورده کردن هدف کاربر بسیارمهم است. زمانی که یک فرد دنبال چیزی میگردد، آن‌ها یک نتیجه مطلوب می‌خواهند، حالهدف آن‌ها یک سوال، بلیط کنسرت یا عکس گربه باشد هدف براورده کرد نیاز کاربراناست.

زمانی که یک کاربر جستجوی برای »گروه« انجام می‌دهدمحتوای مورد نظر آن‌ها گروه موسیقی است یا گروه عروسی یا گروه‌های دیگر است؟

وظیفه ی شما به عنوان یک سئو کار فراهماوردن هر چه سریع تر محتوای مورد نظر کاربر است در قالبی است که کاربر میل به آندارد.

نوع رایج جستجوی کاربران:

رسمی: جستجو برای اطلاعات. برای مثال: »سن محمدرضاگلزار «

نابری: جستجوی برای یک سایت خاص. برایمثال: »خدمات سئو کار«

معاملاتی: جستجو برای خرید یک محصول.برای مثال: »از کجا می‌توان مانیتور بخرم«

شما می‌توانید کاربران را با استفادهاز کلمات کلیدی و ارزیابی SERP به سمت سایت خود بکشید. برای مثال در صورتی که یک چرخنده عکس دربین نتایج گوگل وجود داشت می‌توانید بفهمید تعداد زیادی از کاربران صرفا به دنبالعکس‌های این کلمات کلیدی هستند.

همچنین می‌توانید برترین مقالات ومحتوای سایت‌های رقیب را ارزیابی و ببینید چه مقالاتی را فراهم کرده اند که درسایت شما موجود نیست. چگونه می‌توان ارزش سایت خود را ۱۰ برابر کنید؟

فراهم اوردن محتوای با کیفیت در سایتبه شما و سایت شما کمک می‌کند که رتبه‌های بالاتری را  در نتایج جستجو کسب کنید. از همه مهمتر باعثایجاد اعتماد و اعتبار بین مخاطبین شما می‌شود.

قبل از انجام هر کاری شما باید اهدافسایت خود را بشناسید سپس یک استراژی موثر سئو را پیاده سازی کنید.

اهداف سایت خود یا مشتری را بشناسید

هر سایتی متفاوت است، پس وقتی را برایشناخت اهداف سایت بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند که بفهمید کدام قسمت‌هایسئوی بیشتری نیاز دارد، کجا تبادل‌ها را پیگیری کنید و در کدام قسمت‌ها معیار‌هارا بسنجید، همچنین به شما کمک می‌کند که نکته ی قابل بحثی را در پروژه‌های سئو رامشتری یا کارفرما داشته باشید.

KPI (شاخص‌هایاصلی عملکرد) شما چه چیزی است؟ و می‌خواهید در کدام قسمت سئو سرمایه گذاری کنید.به زبان ساده هدف شما از این تلاش‌ها چه چیزی است و چه موقع فکر می‌کنید که به هدفرسیده اید؟

چند نمونه از KPI‌هایی که ممکن است بهآن فکر کنید:

 · فروش

 · دانلود

 · ثبت نام ایمیلی

 · ارسال فرم تماس

 · تماس تلفنی

اگر کسب کار شما بصورت محلی هم هست شمانیاز دارید KPI‌هایی را نیز در Google My Business نیز لیست کنید. مانند:

 · کلیک برای تماس

 · کلیک برای سایت

 · کلیک برای جهت یابی

شاید متوجه شده باشید که »ترافیک« و »رنکینگ« در لیست‌هایبالا نیست، دلیل آن این است برای بیشتر وبسایت‌ها رنکینگ و ترافیک مهم نیست مهماین است همان اندازه کاربر وارد سایت می‌شود بتواند آن را تبدیل به مشتری بکند یابه KPI خودش دست یابد.

پس همیشه ترافیک بالا و رنکینگ مهمنیست چون ممکن است سایت شما بازدید بسیار بالایی داشته باشد ولی مدیر سایت به KPI  مورد نظرش دست نیابد. برای مثال ممکن است شماماهانه ۱۰۰۰ بازدید کننده داشته باشید اما تنها ۳ نفر را می‌توانید به مشتری تبدیلکنید در طرفی دیگر سایت شما ماهانه ۳۰۰ بازدید کننده دارد و ۴۰ نفر به مشتری تبدیلمی‌شود.(منظور از مشتری افرادی هستند که کمک می‌کنند به KPI خود دست پیدا کنید)

این راهنمایی‌ها به شما کمک می‌کنند کهداده‌هایی بیشتر از شما در موتور‌های جستجو نمایش داده شود. به جای پرتاب تیر درتاریکی از این راه نمایی‌ها استفاده کنید، حتما می‌توانید تیر‌هایتان را به سیبلبزنید!