به گزارش برنا؛ بحث قرار گرفتن ایران تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده و بسیاری آن را به منزله‌ی تحقق آرزوهای اینترنتی خود می‌دانند. اما اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست این نوع اینترنت از طریق دسترسی به ارتباطات ماهواره‌ای امکان‌پذیر است. اگرچه این گونه از اینترنت پدیده‌ی جدیدی نیست و دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) پیش از این، سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه داده‌اند، ولیکن اینترنت استارلینکِ SpaceX با این دو تفاوت‌هایی دارد که آن را جذاب‌تر کرده است. یک این که استارلینک قرار است جهانی و بدون هیچ محدودیت جغرافیایی باشد. دوم این که به دلیل ماهواره‌های بیشتر (۱۸۰۰ ماهواره)، استارلینک به کاربران بیشتری سرویس ارائه خواهد داد و در نهایت این که سرعت آن بیشتر از سایر رقبا خواهد بود.

در مورد نحوه‌ی راه‌اندازی لوازم مورد نیاز برای دریافت این اینترنت، پیش‌تر ایلان ماسک در قالب توئیتی گفته بود که راه‌اندازی سیستم‌های سرویس استارلینک بسیار آسان خواهد بود: «آن را به برق متصل کنید و آنتن را رو به آسمان بگیرید.»

به گفته‌ی کارشناسان حوزه‌ی فناوری این گونه از اینترنت انقلاب مهمی در عرصه فناوری و عرصه ارتباطات ایجاد می‌کند و بحث‌هایی نظیر فیلترینگ را به کلی از میان خواهد برد.

اخیرا تصویری از وسایل مورد نیاز برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای در فضای مجازی وایرال شده که یک دیش کوچک آنپک شده را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که عکس در ایران گرفته شده.

آیا این بدین معنی است که کاربران فضای مجازی می‌توانند امید داشته باشند که اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر از هر زمانی به آن‌ها نزدیک‌تر و قابل دسترس‌تر است؟ باید کمی صبر کرد و دید…