شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سوریه#جدید

کار دشوار دولت جدید سوریه؛ گلایه‌ها و انتظارات مردم چیست؟/ گزارش اختصاصی


کار دشوار دولت جدید سوریه؛ گلایه‌ها و انتظارات مردم چیست؟/ گزارش اختصاصی

مردم سوریه چشم امید به دولتی دارند که مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی اقتصادی، معیشتی و خدماتی را آغاز کند تا روح را به زندگی‌شان بازگردانده و ایستادگی آنها را تثبیت کرده و اقتصادشان را از فروپاشی به سمت رشد و شکوفایی هدایت کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق،‌ صحنه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری سوریه مسئولیت‌های سنگینی را بر «بشار اسد»، رئیس جمهور منتخب این کشور تحمیل کرد و شعار رقابت‌های انتخاباتی‌اش،«امید به کار و تلاش»، به شعاری برای مرحله آینده تبدیل شده است.

 

 

 

سوری‌ها به وظیفه‌ خود بر اساس قانون اساسی عمل کرده و رئیس‌جمهور خود را انتخاب کردند و اولین مرحله پس از انتخابات آغاز شده و منتظر اولین بسته تصمیم‌گیری‌های رئیس جمهور «اسد» است  که در دوره جدید ریاست جمهوری خود برای تشکیل دولتی متفاوت تلاش می‌کند. دولتی که بتواند زخم‌های سوری‌ها را التیام بخشد و وارد نبرد در تمام جبهه‌ها شود و چشم‌اندازهای فردایی بهتر را برای کشور و مردم ترسیم کند.

«عمار الاسد» نماینده پارلمان سوریه در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در این تردید نیست که مردم انتظارات بسیاری از دولت جدید دارند، اما صرف نظر از امکانات موجود، لازم است واقع‌بین باشیم. امروز می‌بینیم که چگونه آمریکا و متحدانش با مردم سوریه می‌جنگند و مردم سوریه را در محاصره خود قرار داده‌اند و به پیگرد تمام کسانی می‌پردازند که تلاش می‌کنند یک قوطی شیر خشک یا یک بسته دارو برای کودکان وارد کنند.

وی خاطر نشان کرد : ما به عنوان نمایندگان مجلس مردم، به همکاری با دولت چشم دوخته‌ایم تا منافع شهروندان محقق و نیازهایشان از جمله فراورده‌های نفتی فراهم شود.ما به عنوان نمایندگان مردم، همواره درد و رنج آنها را درک می‌کنیم و این مسائل را به دولت انتقال می‌دهیم، اما در چارچوب امکانات دولت، از آن خواسته می‌شود، در این زمینه عمل کند.

یک سال و دو سال و سپس یک دهه از جنگ تروریستی علیه سوریه گذشت و امروز پس از گذشت 10 سال جنگ، یک موضوع آشکار شده است. اینکه مردم سوریه چشم امید به دولتی دارند که مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی اقتصادی، معیشتی و خدماتی را آغاز کند تا روح را به زندگی‌شان بازگردانده و ایستادگی آنها را تثبیت کرده و اقتصادشان را از فروپاشی به سمت رشد و شکوفایی هدایت کند.

یک شهروند سوری به خبرنگار تسنیم در دمشق می‌گوید: شهروند سوری خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود است. اگر برای پرونده‌ای به دستگاه‌های دولتی رفت، روند پیگیری آسان باشد و کسی او را به فرد دیگری و فرد دیگر، او را به یکی دیگر پاس ندهد. با رشوه روبرو نشود، حمل و نقل را می‌بینید که اکنون چه وضعیتی دارد.

وی افزود: شهروندان اطراف اتوبوس جمع شده‌اند. 50 سال به عقب برگشتیم. یادم می‌آید که با نردبان و روی سقف، سوار اتوبوس می‌شدیم. می‌بینید که قیمت‌ کالاها در حال افزایش است و قیمت ثابتی وجود ندارد. هر فروشنده‌ای را که می‌بینید، قیمت فروش متفاوت از دیگری دارد. تاجری کالایش را به هزار لیره و دومی به هزار و پانصد لیره و سومی به دو هزار لیره می‌فروشد. به عبارتی نظارتی وجود ندارد، در حالی که نظارت مهمترین موضوع است.حقوق شهروندان باید افزایش یابد، مهمترین مسئله زندگی، مسئله معیشت است.

شهروند دیگری به خبرنگار تسنیم می‌گوید: خواسته ما از دولت سوریه، بهبود شرایط معیشتی،کنترل قیمت‌ها، توجه به شهروند سوری و کاهش قیمت‌هاست، کالاها بسیار گران است و اینکه نیازمندهای اساسی و ضروری کشور را تأمین کند.

 

سوریه امروز غبار خستگی را از دوش خود می‌تکاند و دولت آتی به گفته ناظران، دولت آبادانی و بازسازی ویرانی‌ها خواهد بود.ماموریتی که در رأس اولویت‌های رئیس جمهور «اسد» قرار دارد  و از این نظر، سخت‌ترین مرحله بعد از ویرانی گسترده زیرساخت‌های سوریهبه سبب جنگ جهانی تروریستی غیر اخلاقی است که غرب و برخی از کشورهای عربی علیه سوریه و سوری‌ها به راه انداختند.

«ابراهیم زعرور» تحلیلگر مسائل سیاسی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بازسازی سوریه در همه ابعاد اعم از کشاورزی، صنعتی، عمرانی، انرژی، فرهنگی و فکری، و این موقعیتی به تمام معنا راهبردی است.مرحله پس از ادای سوگند متفاوت از مرحله ماقبل سوگند است.

 

هیچ منطقی را نمی‌توان یافت که در این زمینه اختلاف نظر داشته باشد که آنچه را در روز انتخابات ریاست جمهوری به نمایش درآمد، نمی‌توان از لحاظ سیاسی نادیده گرفت.با وجود شرایط بد اقتصادی، محاصره و ویرانی ناظران به انتخابات به عنوان بخش پایانی جنگی که 10 سال طول کشید و تیر خلاص به طرح دشمنان سوریه نگاه می‌کنند.  همچنین بر این باورند که حضور مردم برای دادن رأی نشانه بازگشت کشور به حالت عادی و طبیعی است.

سوری‌ها در تپه‌های فقر و هرج و مرج به دنبال امید دشوار خود هستند و در انتظار آن هستند که ببینند، در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و  همه امیدوارند که رئیس جمهور «اسد» و دولت جدید او بتوانند  سوریه و سوری‌ها را از رنج و دردشان نجات دهد.

انتهای پیام/