شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا

بحران شدید جنوب اروپا را فرا گرفت+جزییات

جنوب اروپا طی روزهای اخیر شاهد افزایش بی سابقه دما و آتش سوزی های ناتمام جنگل ها بوده و حریق‌های موسمی همچنان در مناطقی از ترکیه، یونان، ایتالیا و اسپانیا ادامه دارد.

بحران شدید جنوب اروپا را فرا گرفت+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، جنوب اروپا ازجمله یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه با آتش سوزی های بی سابقه و گرمای زیاد هوا دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از ساکنان این مناطق ناگزیر به ترک خانه‌ و کاشانه خود شده و  تعداد زیادی مأمور و امدادگر در تلاشند این آتش سوزی ها را فروبنشانند.

 این روزنامه فرانسوی افزود: مقامات ایتالیا از ثبت ۸۰۰ مورد آتش سوزی طی هفته گشته خبر داده و در یونان نیز ۵۶ مورد آتش سوزی منجر به تخلیه بسیاری از مناطق مسکونی شده است.

در جریان آتش‌سوزی‌های جنگلی در اسپانیا، هزاران هکتار از اراضی این کشور ویران شده و تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های جنوب و غرب ترکیه که بی‌سابقه‌ترین و مهیب‌ترین حادثه در تاریخ این کشور به حساب می‌آید در حالی ادامه دارد که به زعم رسانه‌ها، گویی به جهنمی بدل شده‌اند.

یونان

از صبح شنبه ( ۳۱ ژوئیه/۹ مرداد) نزدیک به ۳۰۰ آتش نشان تلاش می کنند حریق صدها هکتار اراضی در شمال غربی شبه جزیره پلوپونز (واقع در جنوب یونان) را مهار کنند. در شرایطی که این کشور با افزایش شدید دمای هوا مواجه است، پنج روستا و صدها نفر از ساکنان آن ها تخلیه شده اند.

دیمیتریس کالوگروپولوس، از مقامات محلی این شبه جزیره، ابعاد این فاجعه را بسیار گسترده خواند.

به گفته یک روزنامه محلی، خانه ها، سوله های کشاورزی، اصطبل ها و کل مزارع درختان زیتون به خاکستر تبدیل شده و هشت نفر به دلیل مشکلات تنفسی و سوختگی در بیمارستان های این منطقه بستری شده اند. تفرجگاه ساحلی لوگوس نیز تخلیه شده است. صد نفر از ساکنان و گردشگران عصر شنبه توسط پلیس به محلی دیگر در چند کیلومتری روستا منتقل شدند.

از ابتدای سال میلادی جاری، نزدیک به ۱۳،۵۰۰ هکتار اراضی در یونان سوخته است، این درحالی است که این رقم در بازه زمانی مشابه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی، ۷۵۰۰ هکتار بوده است.

ترکیه

آتش سوزی جنگل ها ناشی از باد شدید و افزایش بی سابقه دما از ابتدای تابستان سال میلادی جاری جنوب ترکیه را فرا گرفته و نزدیک به ۹۵ هزار هکتار اراضی از ماه ژانویه تاکنون سوخته است، این درحالی است که این رقم در بازه زمانی مشابه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی، ۱۳،۵۱۶  هکتار بوده است.

این وضعیت بسیار بحرانی سبب شد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از همسایگان خود روسیه و اوکراین درخواست کمک کند. در مجموع، بیش از ۴۰۰۰ آتش نشان به وسیله پنج هواپیما و حدود چهل هلیکوپتر در تلاشند ۷۱ آتش سوزی اعلام شده را مهار کنند.

به نوشته «رویترز»، دست‌کم ۶ نفر در جریان آتش سوزی‌ها که از روز چهارشنبه ۲۸ ژوئیه آغاز شده و همچنان ادامه داد، جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، گزارش رسانه‌های ترکیه از کشته شدن ۷ عضو یک خانواده در «قونیه» حکایت دارد. این گزارش‌ها همچنین از زخمی شدن بیش از ۴۰۰ نفر در پی این آتش‌سوزی‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش یورونیوز، دمای هوا در ترکیه ماه گذشته به رکورد تازه ۴۹/۱ درجهٔ سانتی‌گراد رسید و پیش‌بینی می‌شود که گرمای شدید همچنان در این کشور ادامه داشته باشد. تاکنون کشورهای روسیه، یونان، آذربایجان، فرانسه و ایران با ارسال هواپیمای آب‌پاش یا تیم‌های آتش‌نشان به یاری آنکارا شتافته‌اند.

لوفیگارو افزود: بر اساس داده های منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۳۳ مورد آتش سوزی را تجربه کرده است، این در حالی است که این رقم در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط ‌۴۳ مورد بوده است.

ایتالیا

ایتالیا نیز هفته گذشته شاهد حریق‌های موسمی پراکنده بود که بسیاری از آن ها در جزیره ساردنیا روی داد. سازمان آتش‌نشانی ایتالیا اعلام کرده است تنها طی ۲۴ ساعت گذشته در نواحی مختلفی از جنوب این کشور بیش از ۸۰۰ عملیات اطفاء حریق اجرا کرده است. رکورد دمای هوا در پولیا به (۴۰ درجه سانتیگراد) و در کاتانیا و پالرمو در سیسیل به (۳۹ درجه سانتیگراد) رسید.

ایتالیا پس از آتش سوزی های ویران کننده در ساردینیا در آخر هفته گذشته شاهد ویرانی ۲۰ هزار هکتار جنگل، باغ های زیتون و محصولات زراعی ناشی از بادهای شدید بوده است.

اسپانیا

 جنوب اسپانیا هفته گذشته دمای حدود ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرده و به گفته مقامات محلی، خشکسالی خطر آتش سوزی را تشدید می کند.

آتش‌نشانان اسپانیایی نیز که دو هفته پیش حریقی را در ساحل کاتالونیا مهارکرده بودند طی دو روز گذشته مشغول خاموش کردن آتشی بودند که در ناحیه سن‌خوان واقع در ۷۰ کیلومتری شرق مادرید ایجاد شده بود.

روزنامه محلی «ال پریودیکو» در گزارشی نوشت: این بزرگترین آتش سوزی جنگلی سال در منطقه کاتالونیا بوده است. 

تارنمای شبکه آرتی‌وی‌ای اسپانیا نوشت: در حالی که خشکسالی و وضعیت پوشش گیاهی از عوامل تعیین کننده ای هستند که خطر آتش سوزی را افزایش می دهند، اما فعالیت های انسانی، سهل‌انگاری‌ها و تغییرات آب و هوایی نیز از عوامل موثر در بروز اینگونه حوادث ناخوشایند هستند.

اگرچه اروپای شمالی تا حدی از حریق های موسمی در امان مانده اما بحران آب و هوایی دامنگیر این مناطق نیز شده است. فنلاند از ۲۶ ژوئیه تاکنون، ویرانگرترین آتش سوزی خود را در پنجاه سال گذشته تجربه کرده است. طی یک هفته، ۳۰۰ هکتار جنگل زیر چشم حیرت زده فنلاندی ها آتش گرفته است.

جارمو هاپانانس، فرمانده عملیات آتش نشانان در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه با ابراز نگرانی از تشدید این فجایع با گرم تر شدن هوا بیان کرد: حداقل یک هفته یا حتی دو یا سه روز طول می کشد تا بتوانیم آن را به طور کامل خاموش کنیم.