شهر خبر

پرتاب نخستین ماهواره تجاری قابل برنامه‌ریزی مجدد جهان

پرتاب نخستین ماهواره تجاری قابل برنامه‌ریزی مجدد جهان

نخستین ماهواره تجاری قابل برنامه‌ریزی مجدد در جهان به فضا پرتاب شد. چیزی که ماهواره "کوانتوم" را منحصر به فرد می‌کند، پاسخگویی آن به تقاضای تغییر مخابره آن است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تاسیس شرکت‌های فضایی خصوصی مانند "اسپیس‌ایکس"، "ویرجین اوربیت"، "بلو اوریجین" و دیگر شرکت‌ها، هزینه‌های پرتاب ماهواره‌ها به فضا را به شدت کاهش داده است. در حالی که ماهواره‌ها کوچک‌تر و قدرتمندتر می‌شوند، هنوز غیر قابل تغییر بودن در آنها وجود دارد که هرگونه اصلاح و تغییر را پس از پرتاب ماهواره‌ها غیرممکن می‌کند.

این در حالی است که شرکت فرانسوی "یوتلست"(Eutelsat) مستقر در پاریس با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره جدید خود موسوم به "کوانتوم"(Quantum) این معضل را از میان برداشته است.

این ماهواره که از مرکز فضایی گویان فرانسه بر فراز موشک "آریان ۵"(Ariane ۵) به فضا پرتاب شد، پس از ۳۷ دقیقه پرواز از این موشک جدا شد. سپس بررسی کامل سیستم طی یک دوره سه ساعته انجام شد و پرتاب موفقیت آمیز گزارش شد.

شرکت "یوتلست" بزرگترین اپراتور ماهواره‌ای جهان است که خدمات تجاری را برای بازارهای ویدیو، داده و پهنای باند ارائه می‌دهد. این شرکت با استفاده از ناوگان ماهواره‌های خود موفق به ارسال ۶۸۰۰ کانال تلویزیونی به یک میلیارد بیننده شده است.

ماهواره "کوانتوم" ۳.۵ تن وزن دارد و دارای هشت پرتو ارتباطی است که در نصف النهار ۴۸ درجه شرقی قرار گرفته است تا خدمات را در یک منطقه جغرافیایی وسیع که از غرب آفریقا تا آسیا گسترده است، ارائه دهد. اما واکنش آن به تقاضای تغییر مخابره است که "کوانتوم" را منحصر به فرد می‌کند.

به لطف طراحی مبتنی بر نرم افزار می‌توان پرتوهای ارتباطی این ماهواره را مجدداً پیکربندی کرد تا سطح پوشش و همچنین قدرت سیگنالی را که منتقل می‌کند، تغییر دهد. جالب اینجاست که کنترل نرم افزاری ماهواره بر عهده مشتریان "یوتلست" است که در واقع از خدمات این ماهواره استفاده می‌کنند. این ویژگی به آنها آزادی بیشتری می‌دهد تا ماهواره را در صورت نیاز و همچنین در عرض چند دقیقه مجدداً تنظیم کنند.

این قابلیت برای استفاده مجدد از ظرفیت‌های ماهواره در حالی که در مدار است، به آن اجازه می‌دهد تا با اجسام متحرک مانند کشتی‌ها و هواپیماها ارتباط برقرار کند. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد ظرفیت بیشتر برای رویدادهای غیرمترقبه مانند بلایای طبیعی استفاده کرد.

 در حالی که "یوتلست" یک اپراتور ماهواره‌ای خصوصی است، فهرست مشتریان آن شامل دولت‌ها نیز می‌شود و به آنها این امکان را می‌دهد که در بازه زمانی کوتاهی به حوادث واکنش نشان دهند و پس از کنترل شرایط اضطراری، ظرفیت ماهواره را به حالت قبلی برگردانند.

علاوه بر این، این ماهواره قادر است محل سیگنال‌های دریافتی را تشخیص دهد و در صورت تشخیص ایجاد اختلال در خدمات، آنها را مسدود کند.

"کوانتوم" در مدار زمین‌ثابت در ارتفاع تقریباً ۳۵ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است. این ماهواره در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ خدمات رسانی خود را آغاز می‌کند و انتظار می‌رود تا ۱۵ سال آینده خدمات رسانی کند.

"پاسکال هومسی" مدیر فنی ارشد "یوتلست" ضمن تقدیر از روح نوآورانه و تخصص صنعت فضایی اروپا گفت: ماهواره "کوانتوم" خدمات خود را با قابلیت بی‌سابقه تنظیم مجدد در مدار از نظر پوشش، فرکانس و قدرت ارائه می‌دهد و امکان جابجایی کامل ماموریت را در هر موقعیت مداری فراهم می‌کند."

انتهای پیام