شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#ایستگاه مترو#پایان سال#تعداد#منابع

چند ایستگاه مترو تا پایان سال در تهران افتتاح می شود؟


چند ایستگاه مترو تا پایان سال در تهران افتتاح می شود؟

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با اشاره به میزان منابع مالی مترو در سال جاری، تعداد ایستگاه هایی که تا پایان سال افتتاح خواهد شد را اعلام کرد.

علی امام در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت منابع مالی شرکت مترو برای توسعه خطوط، اظهار کرد: بر اساس بودجه سالانه شهرداری تهران برای شرکت مترو هر سال بودجه‌ای شامل نقد و غیرنقد تعریف می‌شود بخش دیگر که در سنوات اخیر از آن استفاده کردیم، اوراق مشارکت مصوب در قانون بودجه کل کشور است.

وی ادامه داد: اوراق مشارکت هر ساله در بند دال تبصره 5 بودجه کل کشور برای کلانشهرها در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و ما نیز از سال 96 به طور مرتب از آن استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تصریح کرد: شورای شهر تهران نیز برای نخستین بار اوراق مشارکت را در ردیف‌های بودجه قرار داد این در حالی است که پیش از این استفاده از اوراق به عنوان تبصره در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: البته باید این نکته را در نظر داشت که تحقق اوراق مشارکت معمولا به دلایلی یکسال به طول می‌انجامد به عنوان مثال اوراق سال گذشته یک هزار و 855 میلیارد تومان بوده که امسال نقد خواهد شد و ما در حال پیگیری هستیم تا طی روزهای آینده به حساب شهرداری واریز شود.

امام خاطرنشان کرد: احتمال زیاد طبق روال گذشته اوراق سال 1400 نیز علیرغم همه پیگیری‌هایی که کردیم به دلایلی که خارج از اختیارات شهرداری بود به سال بعد موکول می‌شود اما به طور کلی امسال حدود 4 هزار و 950 میلیارد تومان بودجه برای مترو در نظر گرفته شده است که 2 هزار و 300 میلیارد تومان آن مربوط به اوراق سال 1400 است و تحقق آن را بعید می‌دانیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم با بودجه پیش بینی شده بتوانیم تا پایان سال 12 ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم که تاکنون 8 مورد آن افتتاح شده و 8 ایستگاه دیگر باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه گفت: خطوط 3،4،6 و 7 از اوراق مشارکت سال 99 سهم دارند زیرا در خطوط 3 و 4 که سال‌هاست به بهره برداری رسیده نواقصی وجود داشته که رفع آنها به دلیل کمبود منابع به طول انجامیده است؛ یکی از بزرگترین نواقصی که از گذشته وجود داشته، مربوط به پایانه‌هاست که در بهره برداری خط بسیار مهم و حیاتی است و باید برای هر خط پایانه جداگانه داشته باشیم تا برای پارک شبانه قطارها و بازرسی و تعمیرات دوره‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: برای ایجاد تعمیرگاه در خط 4 پیمانکار مشغول کار است و تکمیل پایانه اکباتان نیز با تأمین منابع حدود 2 ماه زمان نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد. برای پایانه خط 6 نیز توانستیم بعد از تکمیل مطالعات و تعیین پیمانکار از طریق مناقصه به مرحله عقد قرارداد برسیم تا امور مربوطه آغاز شود.

انتهای پیام/