شهر خبر

مهر بررسی کرد؛

ناامنی در«خُلده» لبنان؛ سناریوی کشاندن حزب الله به فتنه نظامی

ناامنی در«خُلده» لبنان؛ سناریوی کشاندن حزب الله به فتنه نظامی

به نظر می رسد که هدف اصلی و اساسی از سناریوی ایجاد نا امنی در منطقه «خُلده» لبنان تلاشی ناکام برای وارد ساختن «حزب الله» به درگیری های نظامی داخلی بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: روز گذشته بود که افراد مسلح ناشناس «علی شبلی» از اعضای «حزب الله» لبنان را در منطقه «خلده» واقع در جنوب «بیروت» پایتخت این کشور به شهادت رساندند. پس از آن نیز در مراسم تشییع پیکر شبلی افراد مسلح به سمت شرکت کنندگان در مراسم آتش گشوده و شماری را شهید و زخمی کردند. این تحولات با واکنش حزب الله مواجه شد.

خویشتنداری حزب الله و موضع حکیمانه آن در قبال تحولات منطقه خلده از ظهور و بروز یک بحران فراگیر در این منطقه جلوگیری کرد در همین ارتباط، در بیانیه حزب الله لبنان بر مخالفت با هر گونه قتل، و زیرپا گذاشتن محرمات و پایمال کردن کرامت انسانی تاکید شده است. حزب الله لبنان در بیانیه خود از دستگاههای امنیتی و قضایی این کشور خواست که برخورد قاطع با عاملان جنایت داشته باشد و کسانی که در شیپور فتنه می دمند و راهها را می بندند و شهروندان را مورد اهانت قرار می دهند را تحت پیگرد قرار دهند.

منطقه «خلده» واقع در جنوب پایتخت لبنان طی شب گذشته شاهد حوادث پُرتنشی بود که می توانست به وقوع یک بحران بزرگ بیانجامد. با این حال، خویشتنداری حزب الله لبنان و اتخاذ موضع حکیمانه توسط این گروه مقاومتی موجب شد تا نا امنی های اخیر در خلده یک بحران فراگیر را به دنبال نداشته باشد. علت اینکه حزب الله موضع حکیمانه ای را در قبال حوادث مذکور اتخاذ کرد، کاملاً واضح است.

ناامنی در«خُلده» لبنان؛ سناریوی کشاندن حزب الله به فتنه نظامی

باید گفت که حزب الله لبنان ثابت کرده است که هیچگاه منافع حزبی و جناحی را به منافع و مصالح ملی لبنان ترجیح نداده است. حزب الله در طول مدت زمان گذشته نشان داده است که همواره کلیّت لبنان و منافع آن را مد نظر داشته است و در این میان، از منافع حزبی و جناحی خود عبور کرده است. از دیدگاه حزب الله، منافع و مصالح لبنان در نبرد با رژیم صهیونیستی که برای فتنه‌انگیزی در این کشور تلاش می کند، نهفته است.

حزب الله لبنان علیرغم برخورداری از قدرت نظامی و تسلیحات استراتژیک هیچگاه از این قدرت برای تحقق اهداف حزبی در داخل لبنان بهره برداری نکرده است نکته قابل تأمل در خصوص نوع رفتار حزب الله و واکنش آن به تحولات داخلی لبنان این است که این گروه مقاومتی هیچگاه از قدرت نظامی خود برای تحقق اهداف حزبی و جناحی بهره برداری نکرده است.

درحال حاضر، حزب الله زرادخانه های تسلیحاتی بزرگی را در اختیار دارد اما طی چند دهه گذشته حتی یک بار هم حاضر به استفاده از این قدرت تسلیحاتی در گیرودار بحران های داخلی، نشده است.

حتی با وجود اینکه افراد مسلح ناشناس با تحریک‌های خارجی به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی یکی از اعضای حزب الله را در منطقه خلده به شهادت رساندند، این گروه مقاومتی به جای متوسل شدن به قدرت سلاح استراتژیک خود، در موضعی حکیمانه از ارتش و مراجع قضایی درخواست کرد تا مسأله جنایت در خلده را پیگیری کنند.

ناامنی در«خُلده» لبنان؛ سناریوی کشاندن حزب الله به فتنه نظامی

به نظر می رسد که حزب الله خود به خوبی دریافته است که یک فتنه جدید برای کشاندن آن به درگیری های نظامی داخلی تدارک دیده شده است. برخی طرف های داخلی لبنان با حمایت های خارجی به دنبال آن هستند تا حزب الله را تحریک کرده و آن را وادار به ورود به جنگ سازند. طرف های داخلی و خارجی پس از آن نیز قصد داشتند پرونده سلاح حزب الله را بین المللی ساخته و پروژه فتنه انگیزانه بی سابقه ای را علیه آن راه اندازی کنند.

برخی طرف های داخلی لبنان با حمایت‌های خارجی پس از شکست در ایجاد خلأ سیاسی در این کشور اکنون به دنبال ایجاد خلأ امنیتی هستند با این حال، اتخاذ موضع مدبرانه توسط گروه مقاومتی حزب الله تلاش های داخلی با حمایت های خارجی برای وارد کردن این گروه به مناقشات نظامی را ناکام گذاشت.

از سوی دیگر، نمی توان تحولات و نا امنی های اخیر در منطقه خلده را بی ارتباط با انتخاب «نجیب میقاتی» به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان، دانست. گروه های لبنانی به این مسأله واقف هستند که دولت لبنان دیر یا زود تشکیل خواهد شد.

از آنجایی که سناریوی ایجاد خلأ سیاسی در لبنان با موفقیت مواجه نشد، برخی طرف ها سناریوی ایجاد خلأ امنیتی را در پیش گرفته اند تا شاید از این رهگذر به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. این طرف های فتنه گر به خوبی می دانند که حزب الله به منظور جلوگیری از ظهور و بروز خلأ سیاسی در کشور از نخست وزیری میقاتی حمایت به عمل آورده است. درست به همین دلیل است که طی شب گذشته شاهد حوادث نظامی و امنیتی در منطقه خلده بودیم.