شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#بازار خودرو#جدید#قیمت#افزایش قیمت

عمدی بودن گران شدن خودرو لو رفت!

عمدی بودن گران شدن خودرو لو رفت!

سخنان جدید یکی از ذی نفعان خودرو نشان می دهد که با مهندسی افزایش قیمت در بازار خودرو مواجه هستیم.

به گزارش تحریریه،.ضعیت بازار خودرو ایران را اگر نمادی از نوع مدیریت اقتصاد کشور در نظر بگیریم، چیزی برای گفتن باقی نمی گذارد و به تنهایی برای بدنام کردن یک نظام مدیریتی کفایت می کند. در شرایطی که قیمت فولاد، انرژی و دستمزد در ایران یکی از بهترین ها در جهان برای تولیدکنندگان خودرو است، اما در 8 سال گذشته افزایش قیمت ها در تولیدات داخلی از میانگین تورم و میزان افزایش نرخ ارز بیشتر بوده است! چرا؟

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: اکنون خودروسازان در حال تحویل خودروهایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند و طبق مصوبه تا زمانی که معوقاتشان را به صفر نرسانند اجازه ندارند طرح های فروش فوق العاده اجرا کنند.

این نخستین بار است که یک مقام موثر در صنعت خودرو از اصل ماجرای قیمت های سرسام آور در بازار خودرو ایران رونمایی می کند. معنای گزاره مطرح شده این است که خودروسازان فروش فوری به بازار ندارند و سیاست تزریق قطره چکانی به بازار را پیش می برند که باعث می شود قیمت ها در بازار تا حدود 800 درصد در مقایسه با سال 92 افزایش یابد و دست آنها را برای چانه زنی با مجلس و شورای رقابت برای تحمیل قیمت های جدید باز بگذارد. افزایش 800 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل در شرایطی روی داده است که نه دلار تا این اندازه افزایش قیمت داشته و نه شاخص قیمت ها 9 برابر شده است.

دنیای اقتصاد از موج جدید تولید خودروهای ناقص خبر داده و نوشت: طبق گزارش سامانه کدال، خودروهای ناقص خودروسازان در سه ماه بهار امسال نسبت به بازه زمانی سال گذشته با رشد ۵۸ درصدی روبه‌رو بوده است. بررسی‌های دنیای اقتصاد از استخراج آمارهای این سامانه، بیانگر آن است که تعداد خودروهای ناقص سه خودروساز بزرگ کشور در سه ماه سال قبل ۷۹ هزار و ۴۱۵ دستگاه بوده حال آنکه این تعداد در بهار ۱۴۰۰ به ۱۲۵ هزار و ۱۳۵ دستگاه رسیده است. بر این اساس برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو و قطعه در اظهارنظرهای اخیر تاکید کرده‌اند تا پایان تیر امسال این تعداد به ۱۴۰ هزار دستگاه افزایش یافته است.

یعنی خودروسازان داخل مانند 3 سال اخیر به بهانه عدم قطعات خودروهای تولیدی را دپو می کنند تا قیمت ها در بازار فلکی تر شود. تمام قطعات خودروهای تولید داخلی در فروشندگی های سطح شهر وجود دارد و ادعای کمبود قطعه ادعایی بی معنی و نشانی بر شکست حکمرانی در کشور است که دو انحصارگر با تولیدات منسوخ و بی کیفیت می توانند در روز روشن ادعای خلاف واقع طرح کرده و کسی هم از آنها مطالبه نکند.

آزادسازی قیمت در بازار انحصاری!

احمد نعمت بخش با تاکید بر اینکه تا زمانی که قیمت گذاری برای خودرو دستوری است، بازار درست نمی شود، گفت: تنها راه برای تک نرخی شدن خودرو، آزادسازی قیمت هاست و راهکاری جز این نمی تواند جلوی زیان خودروسازان را بگیرد. زمانی که مواد اولیه این صنعت به طور مستمر افزایشی است خودروسازان جز اصلاح منطقی قیمت، راهکاری برای تامین هزینه ها و جلوگیری از زیان ندارند.

ظاهرا این ذی نفع بازار خودرو معتقد است که باید جمع انحصار و آزادی قیمتگذاری توامان وجود داشته باشد تا خودروسازان هرگونه که می خواهند قیمتگذاری کنند. درحالیکه آزادسازی قیمت ها زمانی منطقی است که انحصار حذف شده و واردات ازاد شود. اگر نعمت بخش با این گزاره موافق است که ادعای درستی است، در غیر این صورت برنامه ای صنفی است و به منفعت خود توجه کرده است.

پایان/