شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#برگزاری انتخابات#عراق

چاپ برگه رای برای انتخابات پارلمانی عراق و قطعی بودن موعد دهم اکتبر


چاپ برگه رای برای انتخابات پارلمانی عراق و قطعی بودن موعد دهم اکتبر

سخنگوی کمیسیاریای عالی مستقل انتخابات عراق ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در موعد مقرر، اعلام کرد: کار چاپ برگه رای را آغاز کردیم و در حال حاضر در مرحله پایانی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیا الیوم، «جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق تاکید کرد که دهم اکتبر 2021 موعد قطعی برگزاری انتخابات در عراق است.

«سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: کمیساریا در تلاش برای پایبندی به زمانبندی مشخص شده در برنامه عملیاتی برای برگزاری انتخابات در موعد مقررش است.

وی در ادامه افزود: روز دهم اکتبر 2021، موعد قطعی برگزاری انتخابات است، بنابراین کار چاپ برگه رای برای آرای عمومی و ویژه را آغاز کردیم و در حال حاضر در مراحل پایانی است.

پیش از این نیز «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقررش تاکید کردند.

 

جزئیات نشست روسای سه گانه عراق با حضور رهبران گروه‌های سیاسی درباره انتخابات

بغداد الیوم گزارش داد: روسای سه‌گانه عراق با حضور رهبران گروه‌های سیاسی نشستی برگزار کردند.

روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی درباره آمادگی‌های جاری برای انتخابات رایزنی و بر پایبندی به زمانبندی فرایند انتخاباتی و معیارها و ضوابط لازم برای برگزاری موفقیت‌آمیز آن در 10 اکتبر آتی تاکید کردند.

حاضران در ادامه از دولت خواستند تا همه الزامات برای تامین امنیت انتخابات و حمایت از کمیساریای عالی انتخابات برای برگزاری موفقیت‌آمیز این انتخابات و تضمین سلامت آن را فراهم کند.

حاضران این نشست از گروه‌های سیاسی که بنا به هر دلیلی اخیرا از عدم مشارکت در انتخابات آتی خبر داده‌اند، خواستند تا از این تصمیم خود بازگردند و برای تحکیم فرایند انتخاباتی و دموکراسی در کشور گفت‌وگوهای صریح را آغاز کنند.

روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی در پایان تاکید کردند مشارکت همه گروه‌ها در فرایند انتخاباتی، گزینه‌ای ملی و درست به شمار می‌رود و منجر به تحقق آرمان‌های مشروع و اهداف مطلوب در خدمت به مردم عراق می‌شود.

بازگشت حزب بارزانی به کارزار انتخاباتی کرکوک

المدی گزارش داد: با آغاز فرایند  مربوط به  انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در استان کرکوک، غافلگیر کننده ترین موضوع در این استان بازگشت حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» به کارزار انتخاباتی در این استان پس از تحریم آن در دوره قبل است.

همچنین حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که در دوره قبل تنها تشکل کُرد بود که در انتخابات کرکوک شرکت کرد، این بار هم حضور دارد و به جز یک نماینده، همه نمایندگانش از این استان را تغییر داده است.

این دو حزب بزرگ کرد، در کرکوک با دو حزب کرد دیگر رقابت می‌کنند. ضمن اینکه دو تشکل ترکمان نیز در این استان خود را برای رقابت آماده می‌کنند. یکی از این دو تشکل ترکمان که در سال 2018 برنده آرای ترکمانان استان شده بود، در این دوره همه نمایندگان سابق خود را نامزد کرده است.

مسیحیان نیز که باید به حکم قانون «کوتا» یک کرسی از این استان داشته باشند با چهار لیست انتخاباتی رقابت می‌کنند.

در مقابل فهرست‌های عربی هم در کرکوک چند لیست دارند که مهم‌ترین آنها از آن «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق است و دیگری ائتلافی متشکل از جریاناتی است که در انتخابات قبلی پیروز شده‌اند.

استان کرکوک به 3 دایره انتخاباتی تقسیم شده است که 136 نامزد ازجمله 36 زن در آن رقابت می‌کنند تا به 12 کرسی این استان و یک کرسی که حتما باید متعلق به مسیحیان باشد دست یابند.

7 تن از نمایندگان فعلی استان و نیز استاندار کرکوک در این دوره از انتخابات بار دیگر نامزد شده‌اند. شمار نامزدهای این انتخابات در کرکوک در انتخابات سابق 290 نامزد بود که اکنون به کمتر از نصف کاهش یافته است.

دایره انتخاباتی اول در استان کرکوک 5 کرسی دارد که شامل منطقه «الدبس»، «لیلان» و «التون کوبری» است و 35 نامزد برای آن نامزد شده‌اند. این مناطق اکثریت کردی و سپس به ترتیب ترکمانی و مسیحی و عرب دارد و برای همین اکثر احزاب و تشکل‌ها نامزدهای خود را به این دایره فرستاده‌اند.

حزب دموکرات کردستان که در سال 2018 به دنبال تحولات مربوط به همه پرسی اقلیم، حاضر به مشارکت در انتخابات کرکوک نشده بود، این بار 2 نامزد را در همین دایره انتخاباتی معرفی کرده است که «شاخوان عبدالله» یکی از آنهاست.

«شاخوان عبدالله»، یکی از این دو نامزد که پیش‌تر از نماینده مجلس عراق بوده، می‌گوید شمار اندک نامزدهای حزب دموکرات در کرکوک به نظام انتخاباتی مربوط می‌شود.

 وی افزود که استراتژی حزب دموکرات معرفی نامزدهای اندک برای تضمین پیروزی است.

حزب دموکرات در انتخابات 2014 دو کرسی در کرکوک به دست آورد.

عبدالله گفت که تصمیم حزب دموکرات برای بازگشت به عرصه انتخابات در کرکوک پس از دریافت تضمین از نخست‌وزیر و طرف‌های بین‌المللی برای عادی‌سازی وضعیت استان کرکوک و بازگرداندن پرونده امنیت استان به ساکنان آن انجام شده است.

المدی گزارش داد: در سال 2017، پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم، «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر وقت عراق، نیروهای دولت مرکزی را وارد کرکوک کرد و به دنبال آن نیروهای پیشمرگه از کرکوک خارج شدند . در پی آن دفاتر حزب دموکرات در کرکوک بسته شد و انتخابات سال 2018 از سوی حزب بارزانی تحریم شد.

«نجوی حمید» نامزد حزب دموکرات کردستان اشاره کرد که برخی از دفاتر حزب در کرکوک بازگشایی شده است اما برخی دیگر هنوز در دست دیگران است.

اتحاد میهنی کردستان که در انتخابات سابق 6 کرسی در استان کرکوک به دست آورده بود، در این انتخابات با عنوان «تحالف کردستان» (پیمان کردستان) فعالیت می‌کند و به جز یک نماینده یعنی دیلان غفور، همه نامزدهای خود را تغییر داده است.

«ریبوار طه»، نامزد حزب دموکرات، که در انتخابات 2018 با کسب 63 هزار رأی رتبه اول را به خود اختصاص داده بود در این دوره نامزد نشده است.

در مقابل «آلا طالبانی» به فهرست نامزدها در کرکوک در قالب ائتلاف کردستان بازگشته است در حالی که در انتخابات قبلی در بغداد شرکت کرده بود. وی درسال 2018 در قالب «کوتا» زنان نامزد فهرست تحالف بغداد بود.

کرسی‌های ترکمن ها

دایره دوم انتخاباتی در کرکوک 4 کرسی دارد که شامل مناطق «تازه»، «داقوق» و «الریاض» است و 56 نامزد مشارکت دارند. در این دایره انتخاباتی ترکمن‌ها و اعراب اکثریت را دارند و کردها هم هستند.

ترکمان‌ها در این انتخابات با دو فهرست «جبهه ترکمانی» و «حزب میدان کرکوک» مشارکت کرده‌اند. همه اعضای فهرست جبهه ترکمانی همان کسانی‌اند که در انتخابات قبل نیز نامزد شده و رأی آورده بودند.

در راس نمایندگان جبهه ترکمن «ارشد الصالحی» است که در انتخابات قبلی نفر دوم با 40 هزار رای شد.

«خدیجه علی» و «احمد حیدر» به شکل مستقل مشارکت دارند. «زاله النفطجی» از شخصیت‌های ترکمنی است که نامزد جبهه ترکمن است و «نیازی معمار» هم به طور مستقل شرکت کرده است.

دایره سوم انتخاباتی در کرکوک 3 کرسی دارد که 39 نامزد در آن رقابت می‌کنند و شامل مناطق جنوب غرب کرکوک شامل «الحویجه»، «الرشاد»، «الزاب» و بخش‌هایی از منطقه «الریاض» کرکوک است.

اکثر مناطق تحت پوشش دایره سوم  عرب‌نشین است (ازجمله «حویجه» و «الزاب») و برای همین اکثر تشکل‌های عرب تمرکز خود را بر این دایره گذاشته‌اند که بارزترین آنها «ائتلاف عربی» و ائتلاف «تقدم» وابسته به «محمد الحلبوسی» هستد.

اعضای «پیمان عربی» که در انتخابات سابق 3 کرسی از استان کرکوک به دست آورده بود این بار با همه نامزدهای سابق خود در کارزار انتخابات برگشته است و فقط «محمد تمیم» تشکل خود را عوض کرده و به  ائتلاف «تقدم »رفته است.

کرسی مسیحیان

به موجب قانون کوتا، کرکوک باید یک نماینده مسیحی داشته باشد. 5 نامزد از 4 جریان سیاسی بر سر این کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

سهم کوتا در انتخابات قبلی به  ائتلاف «بابلیون» به ریاست «ریان الکلدانی»، نزدیک به ائتلاف فتح، رسید.

انتهای پیام/