شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جمهوری آذربایجان

قربانیان اوراسیایی برنامه جاسوسی پگاسوس چه کشورهای هستند؟


قربانیان اوراسیایی برنامه جاسوسی پگاسوس چه کشورهای هستند؟

در حالی افشاگری‌های مربوط به پگاسوس روز به روز گسترده‌تر می‌شود که نام دو جمهوری آذربایجان و قزاقستان، در میان کشورهای اوراسیایی به عنوان شرکا و قربانیان احتمالی این نرم‌افزار جاسوسی ساخت رژیم صهیونیستی ذکر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، افشاگری‌های مربوط به نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس از جمله مهم‌ترین رسوایی‌های اخیر رژیم صهیونیستی در سطح جهان بوده است.

این نرم‌افزار که بر روی پلتفرم تلفن همراه نصب می‌شود از قابلیت‌های جاسوسی گسترده‌ای برخوردار است. با این حال، نکته حائز اهمیت در خصوص این نرم‌افزار، استفاده گسترده آن در جهان و به ویژه علیه چهره‌های سیاسی عالی‌رتبه کشورهای مختلف بوده است.

تاکنون رسوایی جاسوسی از برخی روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه اروپایی به واسطه این نرم‌افزار حواشی بسیار زیادی را بر انگیخته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، 11 کشور از جمله مشتریان اصلی پگاسوس معرفی شده‌اند. این کشورها به واسطه لیست بزرگی از مخاطبین جاسوسی این نرم‌افزار ساخت رژیم صهیونیستی به دست آمده‌اند.

در حقیقت، از طریق شناسایی حدود 50 هزار شماره از چهره‌هایی که هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که 11 کشور احتمالاً از اصلی‌ترین مشتریان این نرم‌افزار بوده‌اند که عبارت‌اند از مکزیک، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، مجارستان، توگو، روآندا، مراکش، بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و هند.

طبیعتاً در صورت انتشار لیست‌های دیگری از قربانیان این نرم‌افزار جاسوسی، می‌توان نام کشورهای دیگری را نیز به این لیست افزود. با این حال، تاکنون از میان کشورهای اوراسیایی (حوزه شوروی سابق)، نام دو کشور به چشم می‌خورد که اتفاقاً از نزدیک‌ترین متحدین رژیم صهیونیستی در این منطقه به شمار می‌روند.

جمهوری آذربایجان

از میان لیست شماره‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد بیش از 1000 شماره مربوط به مخاطبینی از جمهوری آذربایجان باشند. بخش عمده این شماره‌ها مربوط به خبرنگاران محلی در این کشور است.

در میان این شماره‌ها، 245 شماره که تاکنون شناسایی شده، مربوط به فعالین مدنی، وکلا و خبرنگاران است. خدیجه اسماعیلوا، رئیس سابق دفتر رادیو آزادی در باکو یکی از مشهورترین خبرنگارانی بوده که قربانی جاسوسی پگاسوس است.

به گفته وی، تمامی پیام‌ها، تصاویر و داده‌های تلفن همراه او طی سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته و همچنین دسترسی‌های صوتی و تصویری به تلفن همراه او به واسطه آلوده شدن به این نرم‌افزار صورت گرفته است.

شورا امیر اصلانوا، مادر قیاس ابراهیم‌اف، فرد دیگری است که در میان قربانیان جاسوسی پگاسوس قرار دارد. میرشاهین آقایف خبرنگار دیگری است که نام او در میان لیست قربانیان قرار دارد. او موسس شبکه تلویزیون «رئال تی‌وی» است که از رسانه‌های نزدیک به دولت جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. او تا پیش از این مواضع متعددی را در حمایت از الهام علی‌اف طرح کرده بود.

البته باید اشاره داشت تاکنون هیچ مدرکی دال بر این که این نرم‌افزار جاسوسی توسط دولت آذربایجان به کار گرفته شده باشد، منتشر نشده است. این گمانه‌زنی‌ها صرفاً به واسطه وجود شماره‌های متعدد از چهره‌های مرتبط با این کشور مطرح شده است.

در همین راستا، الشاد حاجی‌اف، سخنگوی وزارت امور داخلی جمهوری آذربایجان در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، آن‌ها را بی‌اساس خوانده و تصریح کرده که این وزارتخانه تحقیقات مفصلی را در خصوص اتهامات مطرح شده صورت خواهد داد.

قزاقستان

در قزاقستان اما به نظر می‌رسد وضعیت بسیار حادتر است. این کشور در کنار نام مراکش و مکزیک، در زمره کشورهایی قرار دارد که مقامات عالی‌رتبه آن‌ها توسط این نرم‌افزار جاسوسی ساخت اسرائیل نیز هدف قرار گرفته‌اند.

بر اساس برخی منابع، گفته می‌شود یکی از شماره تلفن‌های مربوط به قاسم ژامرت تاکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در لیست هدف‌های جاسوسی پگاسوس قرار داشته است.

برخی منابع قزاقستانی و غربی تاکنون نام‌های عسگر مامین و بختیجان ساگینتبایف، نخست‌وزیر فعلی و سابق این جمهوری را نیز در لیست قربانیان این برنامه جاسوسی قرار داده اند. در همین حال همچون کشورهای دیگر، خبرنگاران و فعالین مدنی عمده‌ترین بخش شماره‌های قزاقستانی در لیست افشاگری‌های پگاسوس بوده‌اند.

در میان شماره‌های افشا شده، نام برخی چهره‌های ثروتمند و قدرتمند قزاقستان و نزدیکان آن‌ها نیز به چشم می‌خورد. بولات عطا مراداف، یکی از این چهره‌ها است که تا پیش از این یکی از ثروتمندترین چهره‌های قزاقستان و از افراد نزدیک به رئیس‌جمهور سابق این کشور بوده است.

در این میان همچنین شماره چهره‌های نزدیک به تیمور کولیبایف، داماد رئیس‌جمهور قزاقستان نیز به چشم می‌خورد. علیبیک کولیبایف، برادرزاده او و نیز دو تن از دستیاران وی در لیست قربانیان قرار داشته‌اند.

در همین حال برخی رسانه‌های غربی، برکناری شماری از مقامات سیاسی و امنیتی قزاقستان را طی هفته‌های اخیر مرتبط به افشاگری‌های مرتبط با پگاسوس عنوان کرده‌اند.

رئیس خدمات امنیتی دفتر رئیس‌جمهور مهم‌ترین چهره‌ای است که طی هفته‌های اخیر از سمت خود کناره‌گیری کرده و رسانه‌ها این امر را مرتبط با پگاسوس دانسته‌اند. با این حال در پیام رئیس‌جمهور قزاقستان در خصوص برکناری این مقام امنیتی، اشاره‌ای به این موضوع نشده و از خدمات فرد مذکور حتی قدردانی به عمل آمده است.

همچون کشورهای دیگر، مقامات رسمی قزاقستان نیز تاکنون این اتهامات را رد کرده و حتی در صحت موارد ذکر شده تردیدهایی جدی وارد کرده‌اند. یکی از مقامات نهاد ریاست جمهوری این کشور اظهارات مطرح شده را بدون هیچ مدرک و سند معتبری ذکر کرده و آن‌ها را بی‌اساس خوانده است.

اهداف احتمالی پشت پرده

افشاگری‌های پگاسوس ذات غیرقابل اعتماد رژیم صهیونیستی را برای بسیاری از کشورها افشا کرد. با این حال، به نظر می‌رسد مانور گسترده رسانه‌ای بر روی برخی چهره‌ها و دولت‌های خاص به عنوان یک پروژه سیاسی در بستر فضای ایجاد شده باشد.

تاکنون هیچ سندی در خصوص صحت این افشاگری‌ها منتشر نشده و گزارش‌های فنی و مبسوط سازمان‌هایی نظیر عفو بین‌الملل نیز نتوانسته به جز اصل جاسوسی نرم‌افزار پگاسوس و ارتباط آن به رژیم صهیونیستی، هیچ کدام از گمانه‌زنی‌های فوق را تایید کند.

به هر ترتیب، کشورهای قزاقستان و آذربایجان از نزدیک‌ترین شرکای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند و استفاده دولت‌های این کشورها در تناقض کامل با قرار گرفتن نام چهره‌های سیاسی و مقامات عالی‌رتبه آن‌ها در میان قربانیان پگاسوس قرار دارد.

 

انتهای پیام/