شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#برنج#افزایش قیمت

افزایش قیمت برنج در خرده فروشی‌ها/علت چیست؟

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با توجه به ذخایر مناسب برنج در انبارها و پیش بینی تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج، کمبودی در عرضه برنج نداریم.

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج نداریم، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های مناسب در سال گذشته، انبارهای کارخانه شالیکوبی و کشاورزان خالی نیست که با این وجود نگرانی از حیث تامین نیاز کشور نداریم.

او افزود: علی رغم شرایط خشکسالی افت تولید برنج در حدی نیست که بتواند بر بازار و قیمت اثر بگذارد.

امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز در داخل وجود دارد

خاکزاد افزایش قیمت برنج در خرده فروشی‌ها را ناشی از سودجویی دلالان دانست و گفت: توسعه مکانیزاسیون در شالیزارها موجب شد تا کشاورزان به صورت سنتی دیگر کشت نکنند، در حالی که در گذشته برنج به صورت سنتی در ۲ مرحله برداشت می‌شد که به دلیل استفاده غیرمستقیم از انرژی خورشیدی، محصول قابلیت نگه داری در انبارها را داشت، لذا با برداشت بیش از ۹۰ درصد برنج به صورت مکانیزه و رطوبت ۲۰ درصدی محصول در زمان برداشت، قابلیت نگه داری در انبار وجود ندارد که با این وجود کشاورز چاره‌ای به غیر از فروش محصول به دلال و واسطه ندارد.

مشاور نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: در یک ماهه نخست برداشت، دلال و واسطه پس از خرید محصول اقدام به ذخیره سازی، احتکار در انبارها و سپس عرضه با قیمت‌های بالا در بازار می‌کنند که این چالش در دیگر بخش‌های کشاورزی هم وجود دارد.

تولید برنج به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد

او مشکلات توزیع را علت اصلی افزایش قیمت برنج در بازار برشمرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کسری نیاز داخل باید از طریق واردات تامین شود که در ماه های نخست سال این امر صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به تاثیر توسعه مکانیزاسیون بر تولید برنج بیان کرد: توسعه مکانیزاسیون در شالیزارها منجر به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید برنج شد. به عنوان مثال قبل از توسعه مکانیزاسیون در اراضی شالیزاری، کسری نیاز کشور ۸۰۰ هزار تن بود که با توسعه مکانیزاسیون این رقم به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن تقلیل پیدا کرد.

او استفاده از بذور هیبرید، تغذیه مناسب و مسائل ژنتیکی را از راهکارهای مدیریت تولید و رسیدن به خودکفایی برشمرد و گفت: اگر دولت تعرفه واردات برنج را بر روی مسائل ژنتیک و افزایش تولید در داخل هزینه کند، امکان خودکفایی ۱۰۰ درصد و بی نیازی در داخل دست یافتنی است؛ چرا که پتانسیل بالقوه خودکفایی در داخل وجود دارد.

حداکثر قیمت هر کیلو برنج در شمال ۲۸ هزار تومان

خاکزاد در پایان با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ واحد شالیکوبی در مازندران تعیین کننده قیمت برنج در استان‌های شمالی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج در استان‌های شمالی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است که با احتساب هزینه حمل و سود خرده فروش حداکثر ۳۲ هزار تومان باید عرضه شود.