شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#کودکان

اختصاصی| علائم بالینی جدید در کودکان مبتلا به کووید/ درصد ابتلای کودکان چقدر افزایش یافته است؟

اختصاصی| علائم بالینی جدید در کودکان مبتلا به کووید/ درصد ابتلای کودکان چقدر افزایش یافته است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در پیک جدید کرونا با افزایش تعداد موارد ابتلا در کودکان مواجهیم، بیان داشت: نسبت به پیک های قبل درگیری ریوی بر اثر کووید در گروه کودکان بیشتر دیده می شود.

دکتر علیرضا ناطقیان با اشاره به اینکه متأسفانه موارد شدید بیماری و موارد منجر به بستری کودکان در حال افزایش است، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: من چون هم در مرکز خصوصی و هم دولتی مشغول به کارم، می توانم با قاطعیت بگویم هم موارد خانوادگی و هم درگیری ریه در کودکان با عوارض شدید نسبت به قبل بسیار زیادتر شده است.

آمار ابتلا به کرونا در کودکان از 2 درصد به 16 درصد رسیده است

وی افزود: به نظر من آمار ابتلا در کودکان را باید روزانه جمع آوری و ارائه دهند و نقص سیستم بهداشتی ما این است که هیچ آمار دقیقی برای کودکان به طور مجزا نداریم.

این فوق تخصص عفونی کودکان خاطرنشان کرد: مثلا در آمریکا آمار ابتلای کودکان را هفتگی یا دو هفتگی از دانشگاه های مختلف خود می گیرند و چاپ می کنند و آمارهایشان نشان می دهد اگر درصد درگیری کودکان در یک جمعیت، قبلا دو درصد بوده است، الان به 12 درصد و حتی در دو هفته پیش به 16 درصد هم رسیده است.

شروع درگیری ریه ی زودرس در کودکان کرونایی

ناطقیان گفت: از جمله علائم بالینی کودکان در پیک جدید و جهش جدید این است که با تب ناگهانی نسبتا بالا مراجعه می کنند و اغلب علائم گوارشی دارند و در روزهای سوم و چهارم به بعد که علائم تنفسیشان واضح می شود، حتی در بین بچه هایی که تک سرفه دارند و علائمشان نباید درگیری ریه را نشان دهد، وقتی سی تی اسکن انجام می دهیم، شروع درگیری ریه را به صورت زودرس می بینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: بنابراین الان اینکه چه درمان هایی را برای کودکان مبتلا به کووید در نظر بگیریم که کارشان به آی سی یو و موارد شدیدتر نرسد بسیار مهم است.

خانواده ها چه زمانی کودک را به مرکز درمانی ببرند؟

وی در خصوص مراجعه دیر خانواده ها برای درمان کودکانشان اظهار داشت: متأسفانه برخی خانواده ها شبانه به مراکز درمانی مراجعه می کنند و برخی از این درمانگاه های سرپایی ما نحوه صحیح برخورد با کودک مبتلا به کووید را نمی دانند، بنابراین خانواده ها چند روز مسیر اشتباه درمانی را طی می کنند و وقتی وضعیت بدتر می شود به مراکز تخصصی مراجعه می کنند.

علیرضا ناطقیان ادامه داد: در این رابطه معاونت درمان باید بازبینی ای در سطح کشور انجام دهد و پروتکل های درمانی برای نحوه ی برخورد با کودکان مبتلا به کرونا جدی تر دنبال شود و اینطور باشد که آن ها زودتر به مراکز تخصصی ارجاع داده شوند.

این فوق تخصص عفونی کودکان تأکید کرد: اگر خود والدین مثبت نباشند و سابقه تماس نزدیک با افراد آلوده را نداشته باشد، ایراد ندارد که در صورت ابتلای کودکشان، دو تا سه روز درمان های حمایتی را در منزل انجام دهند و روز چهارم که علائم کامل تر می شود به مراکز تخصصی مراجعه کنند.

وی گفت: اما در حال حاضر موارد زیادی داریم که پدر و مادر مثبت هستند ولی کودک خود را به خوبی بررسی نکرده و درمان های لازم را برایش انجام نداده اند. در این دست موارد والدین نباید معطل کنند و باید زودتر به مراکز تخصصی برای درمان جدی کودک مراجعه کنند.

افزایش عوارض بلندمدت کرونا در کودکان

ناطقیان با اشاره به اینکه هنوز آمار مرگ بر اثر کووید در کودکان پایین است، عنوان کرد: طبق بررسی های انجام شده در خصوص عوارض بلند مدت کرونا بر کودکان، تقریبا 46درصد کودکان بستری شده در بیمارستان های ایتالیا و انگلستان حتی تا 4 ماه عوارض طولانی مدت داشته اند، آزمایشاتشان مختل بوده یا کودک از مشکلاتی رنج می برده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در ایران نیز مواردی از کودکان را داریم که بعد از یک ماه یا بیشتر با علائم مختلف گوارشی و تنفسی مراجعه می کنند که اینها تبدیل به واژه ای خاص به نام " long covid" شده اند و به عبارت دیگر میزان بروز "عارضه التهابی چند سیستمی" در کودکان افزایش یافته است.

بازگشایی مدارس با توجه به شرایط موجود صحیح نیست

وی در خصوص بازگشایی مدارس گفت: با توجه به وضع موجود با بازگشایی مدارس با حالت سنتی خود مخالفم زیرا هنگام بازگشایی مدارس وارد فصلی می شویم که عفونت های تنفسی دیگر نیز شیوع پیدا می کنند و اگر ویروس آنفلوانزا هم شیوع یابد، مدیریت این شرایط با توجه به امکانات سطح کشور غیر ممکن خواهد بود.

ناطقیان اشاره داشت: پس اگر قرار است بازگشایی صورت گیرد باید با آموزش کامل اولیا و دانش آموزان، به صورت شیفت بندی و با کمترین تعداد دانش آموزان و با نظارت شدید وزارت بهداشت روی عملکرد مدارس (گزارش موارد دقیق بیماری) اتفاق بیفتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهداشت نیوز گفت: اینکه 30 تا 40 دانش آموزان در یک فضای بسته قرار گیرند و انتظار داشته باشیم در کلاس و زنگ تفریح پروتکل رعایت کنند تقریبا غیر ممکن است. واکسیناسیون معلمان خوب است اما کافی نیست خصوصا با افزایش موارد ابتلا در دوره کودکی و نوجوانی در پیک جدید.

گفتگو: مشکات سخاوتی