به گزارش برنا؛ تحقیقات نشان داده است که کودکان و نوجوانان امروزه بدون مدیریت زمان درگیر استفاده از رسانه های مختلف هستند و این مسئله می تواند وجوه مثبت و منفی بسیاری را در بر داشته باشد .

آیا مدیران و سیاست گذاران رسانه های مختلف جایگاه کودکان و نوجوانان را می شناسند و از تاثیر خود بر این گروه سنی مطلع هستند؟.

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس در خصوص مفید بودن تولیدات تلویزیون و سینما برای کودکان و نوجوانان به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا گفت: صدا و سیمای ما اهداف مشخصی را برای آموزش و پرورش ندارد، در واقع در کنار والدین و مربیان مهد کودک ها این معلمان هستند که در جهت آموزش  نقشی را ایفا  می کنند.

حریرچی خاطرنشان کرد: به نظر من مشکل اصلی صدا وسیما این است که مخاطب  سریال های خود را نمی شناسد، اگر تبلیغات و برنامه هایش را ببینید متوجه می شوید که امروزه بیشتر مخاطبان سریال و برنامه های تلویزیون کودکان و نوجوانان هستند اما با کمی تامل متوجه می شویم  برنامه ها موضوع  مشخصی ندارند و  معلوم نیست چه نوع مهارت اجتماعی را می خواهد به بچه ها و جوانان ما منتقل کند.

او افزود: چگونه نه گفتن یکی از موارد لازمی است که باید در صف اول یادگیری قرار بگیرد  کودکان باید به مسائلی  که برایشان مفید نیست نه بگویند و این یک مسئله مهم اجتماعی محسوب می شود که در کنار خانواده و مدرسه، صدا و سیما می تواند نقش موثری داشته باشد و بخش سیما در این موضوع می‌تواند کارآمدتر باشد. ما باید در این راستا از کارشناسان آموزش و پرورش استفاده کنیم، باید از  کسانی که در حوزه آموزشی و پرورشی کودکان مهارت های لازم دارند مشورت بگیریم تا بدانیم می توانیم چه چیزهایی را به فرزندانمان آموزش دهیم و چه خط قرمزهایی را برایشان مشخص کنیم.  امروزه کودکان به خصوص دانش آموزان از زندگی خیلی لذت نمی برند شاید یک بخش آن برمی‌گردد به نداشتن برنامه های تلویزیونی نامناسب و متاسفانه همین موضوع باعث شده تا بیشتر  فرزندان مدام سرگرم تبلت و گوشی های همراه شوند و این مسئله برایشان خیلی خطرناک است. خانواده ها نباید زودتر از سه یا چهار سالگی به آن ها موبایل یا تبلت بدهند چون با وجود بازی های متعددی که در این دستگاه ها وجود دارد آن ها راحت نمی توانند  دل بکنند و اگر همچین موضوعی رخ دهد والدین کار بسیار بدی می کنند.

 او در پاسخ به اینکه تلویزیون چه مشکلاتی در حوزه تولید محتوا دارد  و چه مسائلی در پیشرفت  رسانه ای مثل تلویزیون موثر است بیان کرد: تولیدات سینما و تلویزیون باید هدف بندی  دقیقی داشته باشند زیرا یکی از ارکان مهم رسانه در جذب و حفظ  مخاطب  همین هدف بندی است، تلویزیون باید هدفش را مشخص کند و بداند که دقیقا می‌خواهد چه تولیداتی داشته باشد؛ به خصوص برای کودکان که یک گروه سنی حساس و ویژه  در جامعه محسوب می شود.

بهترین کاری که مردم می توانند در جهت بهتر کردن برنامه ها و سریال های تلویزیون  انجام دهند  این است که در نظرسنجی  های تلویزیون شرکت کنند و روابط عمومی سیما نیز  با پرسشگری از خانواده ها متوجه شود که چه برنامه هایی پخش کند تا برای همه افراد در هر رده سنی مناسب باشد، تا آن رابطه توام با احترام بین والدین و فرزندان ثابت بماند. البته  پدر و مادر ها می توانند همراه کودکانشان برنامه های تلویزیون را تماشا کنند و آخر سر در مورد موضوع پخش شده از بچه هایشان سوال کنند که چه چیزی آموختند و این مسئله در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان به خصوص دانش آموزان بسیار تأثیرگذار است.