شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#کانادا#اختلاس

عربستان| درخواست سعد الجبری از دادگاه کانادا


عربستان| درخواست سعد الجبری از دادگاه کانادا

رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی از دادگاه کانادا خواست تا شکایت ولیعهد سعودی علیه وی به اتهام اختلاس چند میلیاردی را لغو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، «سعد الجبری » رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی از دادگاه کانادا خواست تا شکایت علیه وی را به دلیل اختلاس لغو کند که این شکایت توسط مقامات سعودی به دستور «محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی علیه وی تشکیل شده است.

سعد الجبری در یک نامه فوری به دادگاه کانادا اعلام کرد: این ادعاهای مطرح شده بی اساس است.

وی در ادامه تأکید کرد که شواهدی که بر اساس آنها استناد شده، نقض حقوق بشر است.

سعد الجبری معاون «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن 2017 بود و پست مشاور امنیت ملی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود، اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند به شدت علیه بن سلمان به کار گرفته شود و بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن سلمان مسجل است.

به گزارش وال استریت ژورنال، در ژانویه 2021، یک گروه سرمایه گذاری متعلق به دولت عربستان علیه یک افسر اطلاعاتی سابق در دادگاه کانادا شکایت کرد و مدعی اختلاس میلیاردها دلار شد.

ریاض ضمن اتهام‌زنی به مأمور سابق سازمان اطلاعات این کشور مبنی بر استفاده از اموال عمومی عربستان سعودی، در شکایت خود از الجبری خواسته است که به این کشور 29 میلیون دلار به علت خرید ساختمان‌های مجللی که در بوستون آنها را خریداری کرده است، پول بپردازد.

در شکایت مذکور، ادعا شد که الجبری «3.5 میلیارد دلار از اموال عمومی عربستان سعودی را سرقت کرده است» و بخش کمی از این پول‌ها برای خرید هشت واحد مسکونی در بوستون استفاده شده است.

پیش از این نیز خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود، اسنادی به دست آورده که نشان می‌دهد چند شرکت دولتی سعودی، سعد الجبری را به اختلاس میلیاردی متهم کرده‌اند.

این اتهامات در حالی علیه مقام سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی مطرح شد که در سال گذشته، الجبری از اعضای پیشین سازمان اطلاعات سعودی با حضور در یک دادگاه آمریکایی در شهر واشنگتن از بن سلمان به اتهام تلاش برای ترور شکایت کرده بود.

در دادخواست الجبری آمده بود که ولیعهد سعودی در سال 2018، تیم تروری را برای کشتن وی و تکه‌تکه کردنش به شیوه ترور «جمال خاشقجی» به آمریکا و سپس کانادا اعزام کرده است.

انتهای پیام/