شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#موبایل

کمبود و گرانی در کمین بازار موبایل است

نباید مردم را از حق گوشی باکیفیت و مقرون به صرفه محروم کرد. بگذاریم خود مردم انتخاب کنند که آیا تمایل دارند گوشی‌ ای بخرند که امکان شماره‌گیری مستقیم را ندارد و باید یک پلاس اضافه شود یا نه

کمبود و گرانی در کمین بازار موبایل است

به گزارش سلام نو به نقل از گسترش نیوز، بازار موبایل به زمزمه ممنوعیت جدید، واکنش نشان داد و قیمت‌ها به مقدار قابل‌توجهی، تغییر کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

عدم مسیریابی صحیح، هنگام تماس با شماره‌های اضطراری باعث شده است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال ممنوع کردن واردات بعضی برندهای موبایل باشد. در همین مدت کوتاه بعد از انتشار خبر؛ بر قیمت برند شیائومی که بحث ممنوعیت واردات آن در میان است افزوده شده است.

برای مثال قیمت مدل پرفروش POCO X۳ ظرف چند روز افزایشی حدود ۵۰۰ هزار تومانی داشته و از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در هفته قبل به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. جالب اینجاست که میانگین قیمت برند نوکیا کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که نگرانی خریداران از عدم ورود قطعات جانبی این برند باعث شده است که فعلا و تا مشخص شدن وضعیت قطعی، خرید را متوقف کنند. برای مثال قیمت Nokia ۵.۴ TA-۱۳۲۵ ظرف یک هفته حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. قیمت برندهای دیگر هم در مجموع اندکی افزایش یافته است.

راه‌حلی آسان

امیر اسحاقی، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: «ممنوعیت مورد بحث به شیائومی محدود نمی‌ شود و موارد دیگری مثل ریلمی و نوکیا را هم شامل می‌شود. به طور تقریبی، ۶۰ درصد از مدل‌های مختلف شیائومی درگیر این مشکل هستند. تماس با سرشماره‌های اضطراری باید به سرعت اتفاق بیفتد اما در حال حاضر همه شماره‌های اضطراری به شماره ۱۱۲ یعنی شماره مرکز ملی امداد و نجات کشور منتقل می‌شود. اما اگر قبل از شماره‌گیری، یک پلاس اضافه شود می‌توان به درستی شماره‌گیری کرد. بنابراین با مشکلی اساسی سروکار نداریم.

صرفا روش شماره‌گیری متفاوت است. ریشه مشکل به متفاوت بودن شماره‌های ایران، تحریم و عدم امکان مذاکره مستقیم با این برندها مربوط می‌شود. فروش این کالاها به ایران ممنوع است و تجار با تحمل شرایط سخت و پیچیده موفق به خرید و واردات می‌شوند».

بازار با کمبود مواجه می‌شود

وی در ادامه افزود: «تمام محموله‌های موبایل وارداتی، بررسی شده و جهت اطمینان از نبود مشکل شماره‌گیری به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا در نهایت اجازه خروج، داده شود. ما هم معتقدیم که این موضوع اهمیت بسیاری دارد و مردم باید بتوانند در شماره‌های اضطراری به راحتی با شماره‌های اضطراری تماس برقرار کنند ولی در حال حاضر پیشنهاد مشخص ما آن است که اپراتورها کمک کنند و در وهله دوم روش شماره‌گیری آسان را اطلاع‌رسانی کنیم. می‌توانیم روی دستگاه‌ها هم برچسپ بزنیم و روش شماره‌گیری را بیان کنیم. با این روش می‌توان به راحتی مشکل را حل کرد».

مردم را از گزینه‌های ارزان محروم نکنیم

وی در ادامه تصریح کرد: «این ممنوعیت به شدت بر بازار و وضعیت قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت. برندهای مورد بحث، در مجموع بیش از ۴۰ درصد سهم بازار ایران را به خود اختصاص می‌دهند و این تصمیم قطعا بازار را متشنج خواهد کرد و تبعات مختلفی به دنبال خواهد داشت. بازار با کمبود مواجه می‌شود چون برندهای دیگر امکان تامین تمام نیاز بازار را ندارند. به این ترتیب در آستانه آغاز جدید با یک معضل مواجه می‌شویم و ما درخواست کرده‌ایم که حداقل یک یا دو ماه فرصت داشته شود تا مشکل حل شود».

اسحاقی گفت: «مردم باید حق انتخاب داشته باشند. مدل‌های موردبحث از نوع مقرون به صرفه و در عین حال باکیفیت هستند. برندهای مشابه حداقل ۲۰ تا ۵۰ درصد گران تر هستند. نباید مردم را از حق گوشی باکیفیت و مقرون به صرفه محروم کرد. بگذاریم خود مردم انتخاب کنند که آیا تمایل دارند گوشی‌ ای بخرند که امکان شماره‌گیری مستقیم را ندارد و باید یک پلاس اضافه شود یا نه؟».