به گزارش برنا؛ دکتر محسن کمالی درباره‌ی ناقل بودنِ افراد، حتی بعد از واکسینه شدن گفت: حتی اگر افراد دو نوبت واکسن را دریافت کرده باشند باز هم امکان ابتلا به ویروس کرونا و ناقل بودنِ آنها وجود دارد. درصد ابتلا پایین است اما این‌طور نیست که این افراد دیگر مبتلا نشوند.

این پزشک عمومی در موردِ اقدامات بعد از بهبودیِ کرونا گفت: اگر کرونا گرفتید و بهبود یافتید، تا دو هفته دوش خیلی گرم نگیرید که فشارخونتان تغییر نکند و دو مرتبه دچار بی حسی و بی حالی نشوید. پس از بهبود نیز حداقل یک ماه ورزش و فعالیت سنگین نداشته باشید.

وی شروع علائم تنفسی نظایر سرفه‌های خلط دار، بی اشتهایی، تب مداوم بیش از چهار روز یا تب مجدد پس از چند روز بهبودی، بدن درد شدید و غیر متعارف و افت اکسیژن را از نشانه‌های درگیری ریه در این بیماری ذکر کرد و ادامه داد: این علائم بسیار مهم است و نشان از درگیریِ ریه‌ی فرد دارد. از دیگر علائمِ درگیریِ ریه می‌توان به کاهش سطح هوشیاری و اختلال تعادل، خواب آلودگی زیاد خصوصاً در افراد مسن، ضعف و بی حالی شدید و درد در قفسه سینه اشاره کرد.

دکتر محسن کمالی در پاسخ به این پرسش که روش‌های بازگرداندن حس بویایی بعد از بهبودی از کرونا چیست، گفت: می‌توانید روزانه بینی را با سرم شستشو بشورید، از پماد ویتامین آ داخل بینی استفاده کنید، عصاره‌های قوی استشمام کنید یا اینکه روزانه از قرص امگا ۳ استفاده کنید.

 وی افزود: فردِ مبتلا به ویروس کرونا به هیچ وجه نباید از ماسک سوپاپ دار استفاده کند چراکه شیر یکطرفه‌ی آن در برابر خروج هوا از داخل به خارج مقاومتی ندارد و میتواند باعث گسترش ویروس به خارج از ماسک شود. این افراد در منزل حتماً ماسک بزنند، اگر سرویس بهداشتی دیگری هست از آن استفاده کنند در غیر این‌صورت بعد از هر بار استفاده حتما ضدعفونی انجام شود. تهویه هوا روشن باشد و فاصله‌ی اجتماعی بین اعضای خانواده رعایت شود.

این پزشک عمومی درباره‌ی عوارضِ واکسیناسیون بیان کرد: یک‌سری عوارضِ خفیف مانند تب، قرمزی محلِ تزریق، بدن درد و کوفتگی طبیعی است اما اگر علائمی مانند تبِ بیش از ۴۰ درجه، کاهش سطح هوشیاری یا علائم عصبی مثل پرش عضلات، تنگی نفس و درد قفسه سینه، تاری دید و دوبینی،  اختلال در تکلم، تشنج و بی حسی اندام ها، سردرد شدید و مداوم، درد در ناحیه شکم، تغییر رنگ اندام‌ها و نوک انگشتان دست و پا و علائم حساسیت شدید مثل کهیر، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمالی درموردِ عدم لزوم تست کرونا با وجود ازدحام بیماران، گفت: پزشکان به علائم کلینیکی بیشتر از آزمایشات تکیه می‌کنند. یعنی  شخص حتی اگر تست سی تی اسکن ریه اش منفی هم باشد اما علائم مثبت داشته باشد روال بر شروع درمان است چرا که در بهترین شرایط ممکن است بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در تست‌ها منفی کاذب داشته باشیم یا در سی تی اسکن یافته های واضحی نداشته باشیم.

وی در انتها افزود: ماسک زدن عادی به هیچ وجه ایمنی صد در صد ندارد ولی بسیار موثر است، برای ایمنی جمعی به هیچ عنوان در زدن واکسن شک نکنید.