شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپایی#کشورهای اروپایی#آتش

موج گرمای تاریخی بلای جان کشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه


موج گرمای تاریخی بلای جان کشورهای اروپایی حاشیه دریای مدیترانه

موج گرمای تاریخی در کشورهای اروپایی ساحل دریای مدیترانه منجر به آتش سوزی‌های گسترده‌ای شده که همچنان ادامه دارد و در کنار بسیاری بحران‌های دیگر بلای جان این مناطق شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، "اس ار اف" سوئیس در گزارشی به موج گرمای تاریخی در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه که منجر به آتش سوزی های زنجیره‌ای در این منطقه شده اشاره کرده و نوشت: کارشناسان آب و هوا انتظار درجه حرارت تا 46 درجه را در روزهای آینده در یونان دارند.

در ایتالیا هم نیروهای آتش نشانی بیش از 800 ماموریت در مبارزه با آتش سوزی های گسترده در جنگل های جنوب این کشور را در عرض 24 ساعت انجام داده‌اند.

نیروهای امنیتی ترکیه هم برای چندمین روز پیاپی با آتش سوزی های گسترده در جنگل های این کشور دست و پنجه نرم می کنند.

این روزنامه سوئیسی در ادامه این گزارش نوشت: در روزهای اخیر درجه حرارت در نقاطی از یونان به حدود 43 درجه رسید. حتی شب ها هم در کلانشهرها دمای بالای 30 درجه گزارش شده است. برخی از کارشناسان هواشناسی از موج گرمای تاریخی سخن می گویند. انجمن حمایت از جامعه مدنی یونان هم بعد از یک نشست بحران شامگاه جمعه در آماده باش کامل قرار گرفت. در بسیاری از جزایر یونان پزشکان به شهروندان توصیه می کنند که از خود در برابر گرما حمایت کنند و وزارت کار هم کاهش کارها در فضای آزاد را درخواست کرده است.

در جزیره سیسیل ایتالیا هم آتش نشان ها حدود 250 عملیات اطفاء حریق را سازمان دهی کرده‌اند.

عکس های گرفته شده توسط یک هلی کوپتر آتش سوزی هایی را نشان می دهد که تا شهر بزرگ کاتانیا گسترده شده است.

دودهای غلیظی بر فراز خانه های این شهر در پای آتشفشان آتنا قابل رویت بود. فرودگاه کاتانیا مجبور شد بر اثر این دود غلیظ موقتا پروازهای خود را متوقف کند.

مقامات ایتالیا چندی پیش از کشورهای اروپایی برای مقابله با آتش سوزی های جنگلی در این کشور درخواست کمک کردند.

آب و هوای خشک و باد سبب شده تا آتش‌ سوزی در جزیره «ساردینیا» در ایتالیا و دیگر مناطق در جنوب اروپا هم گسترش یابد تا بدین وسیله،‌ آتش‌ سوزی‌های گسترده نیز به لیست حوادث اروپا در تابستان امسال که شامل دمای بالای بی‌سابقه و باران‌های سیل آسا بوده، اضافه شود.

مقام‌های جزیره ساردینیای ایتالیا روز یکشنبه گذشته اعلام حالت فوق‌العاده کردند بر اساس گزارش‌ها آتش‌سوزی ده‌ها هزار هکتار از اراضی این جزیره را در برگرفته و حدود 1500 نفر از ساکنان این جزیره مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

به گزارش خبرگزاری آنسا، مقامات حدود 150 نفر را که در این آتش ها در جزیره سیسیل محاصره شده بودند نجات دادند و پلیس با قایق های خود آن ها را نجات داد.

"نلو موسومچی"، رئیس منطقه سیسیل ایتالیا در فیس بوک از یک ویرانگری بر اثر گرمای شدید خبر داد. به گفته وی برخی عاملان انسانی هم در آتش سوزی های اخیر نقش داشته‌اند و آسیب های جبران ناپذیری را به میراث جنگل وارد کرده اند و مردم را در معرض خطر قرار داده‌اند.

موسومچی بر این عقیده است که موج گرما همچنان تا 6 آگوست در این کشور ادامه خواهد داشت. در دیگر مناطق ایتالیا هم آتش نشان ها برای عملیات های اطفاء حریق فراخوانده شده‌اند.

در ترکیه هم حدود 10 منطقه گرفتار حریق همچنان فعال است که یکی از آن ها آنتالیا است. از نزدیک به 100 آتش سوزی که از روز چهارشنبه در بسیاری شهرهای این کشور آغاز شده 88 مورد تحت کنترل درآمده‌اند. بخصوص شعله های آتش در سواحل مدیترانه‌ای ترکیه زبانه می کشد. وزش بادهای شدید هم کنترل آتش را برای آتش نشان ها دشوار کرده است. بسیاری از مناطق و هتل ها تخلیه شده اند و توریست ها با قایق به مناطق امن منتقل شده‌اند. این آتش سوزی ها در ترکیه حدود 6 قربانی هم گرفته است. مقامات ترک درباره دلایل این آتش سوزی ها تحقیق می کنند.

در این میان رئیس جمهور روسیه هم به ترکیه حمایت در مبارزه با آتش سوزی ها را وعده داده است. وی در یک تماس تلفنی با رئیس جمهور ترکیه وعده کمک های گسترده به این کشور را داده است.

دلیل رکورد شکنی دمای هوا در این منطقه گرمایی است که از آفریقا به ایتالیا، یونان و ترکیه آمده است. در روز شنبه هنوز مشخص نشده بود که موج گرما چه زمانی فروکش می کند. برخی از کارشناسان در این باره ابراز نگرانی کرده اند که این شرایط خطرناک تا دو هفته به طول بیانجامد.

در شمال شرق اسپانیا که مناطق روستایی جنگلی بوده هم وقوع یک آتش‌سوزی بیش از 3 هزار هکتار را در 62 مایلی غرب بارسلونا ویران کرده است.

مقام‌های اسپانیایی در پی این آتش‌سوزی مجبور شدند تا اردوگاه‌های اقامت تابستانی در نزدیکی محل‌های آتش‌سوزی را تخلیه کرده تا مانع از آن شوند که آتش‌ به مناطق مسکونی برسد.

در هفته گذشته در چندین جنگل اسپانیا آتش سوزی رخ داد. شدید ترین آن در منطقه کاتالونیا در شمالشرق این کشور بود. شعله های آتش در آنجا حدود 1600 هکتار جنگل و زمین زراعتی را از بین برد. حدود هشتاد نفر مجبور به ترک خانه های شان شدند. خاکستر ناشی از این حریق حتی به بارسلونا مرکز کاتالونیا رسید.

منابع خبری هم روز شنبه گذشته از آتش سوزی در جنگل‌های جنوب فرانسه خبر دادند.

به این ترتیب زنجیره آتش سوزی ها در جنوب اروپا همچنان ادامه دارد و برای مقامات دردسر ساز شده است.

انتهای پیام/