شهر خبر

کاهش هزینه ساخت و ساز با استفاده از ضایعات صنعتی!

کاهش هزینه ساخت و ساز با استفاده از ضایعات صنعتی!

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که می‌توان هزینه ساخت و ساز را با استفاده از ضایعات صنعتی کاهش داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از یورک‌الرت، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان، روشی را برای تولید چسب‌های گچ ارائه داده‌اند که در آن از "کلسیم سولفات دی‌هیدرات"(calcium sulfate dihydrate) به دست آمده از ضایعات صنعتی استفاده می‌شود. آزمایش ماده به دست آمده نشان داد که این ماده نه تنها نیاز به مواد این گروه را برآورده می‌کند، بلکه در چندین پارامتر از چسب‌های مبتنی بر گچ طبیعی پیشی می‌گیرد.

چسب‌های گچ به صورت گسترده‌ای در ساخت و ساز به کار می‌روند. آنها ویژگی‌های ارزشمندی مانند وزن کم، گرمای پایین، رسانایی صوتی، مقاومت در برابر آتش و شکل‌گیری آسان را در بر دارند. چسب‌های گچی، "هایپوآلرژنیک" (Hypoallergenic) هستند و حساسیت کمی را ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل بیماری "سیلیکوزیس"(Silicosis) را که معمولا برای کارگران و تعمیرکاران ساختمان پیش‌ می‌آید و ناشی از استنشاق گرد و غبار حاوی "سیلیسیم دی‌اکسید"(Silicon dioxide) است، به همراه ندارند. در عین حال، هزینه تولید و میزان انرژی مورد نیاز برای تولید آنها نیز پایین است.

پژوهشگران در این پروژه، روشی نوین برای تولید چسب‌های قوی مبتنی بر گچ مصنوعی ارائه داده‌اند که در آن از ضایعات صنعتی استفاده می‌شود و به خنثی کردن عناصر سولفوریک اسید و کربنات می‌پردازد. پژوهشگران، سولفوریک اسید به دست آمده از الیاف مقاوم در برابر گرما را با آب و سنگ آهک مخلوط کردند. میزان کلسیم سولفات دی‌هیدرات در گچ مصنوعی به دست آمده، حداقل ۹۵ از جرم محصول نهایی بود.

پژوهشگران، سه نوع گچ مصنوعی شامل گچ ساختمانی، گچ با مقاومت بالا و "انیدریت"(Anhydrite) به دست آوردند. گچ ساختمانی، با استفاده از فناوری سنتی ساخته شد. انیدریت نیز براساس فناوری سنتی مربوط به این نوع مواد گچی ساخته شد. برای تولید گچ مقاوم، وسیله‌ای موسوم به "اتوکلاو"(Autoclave) مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته پژوهشگران، یکی از مزایای تولید مواد گچی از کلسیم سولفات دی‌هیدرات مصنوعی، این است که گچ مصنوعی بلافاصله به شکل یک پودر به دست می‌آید. در تولید سنتی پودر گچ، گچ باید برای رسیدن به حالت مطلوب خرد شود که به میزان قابل توجهی از برق نیاز دارد. بنابراین، روش جدید پژوهشگران برای تولید چسب مبتنی بر گچ مصنوعی می‌تواند هزینه‌های تولید را به واسطه ساده‌سازی فناوری تولید پایین بیاورد و در عین حال، الزامات مورد نیاز را کاهش دهد.

گچ مصنوعی به دست آمده از ضایعات سولفوریک اسید و سنگ آهک می‌تواند به طور کامل جایگزین چسب طبیعی مورد نیاز برای تولید چسب‌های طبیعی در کشورهایی باشد که رسوبات سنگ گچ را ندارند.

این پژوهش، در مجله "Journal of Industrial and Engineering Chemistry" به چاپ رسید.

انتهای پیام