شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#بشار اسد#نخست وزیر

نخست وزیر سوریه اعلام شد/ دستور بشار اسد به حسین عرنوس

کدخبر: 430255
اقتصاد نیوز : رئیس‌جمهور سوریه بار دیگر طی حکمی به شماره «۲۰۶» مصوب سال ۲۰۲۱ به «حسین عرنوس» دستور داد کابینه این کشور را تشکیل دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه امروز (یکشنبه) بار دیگر طی حکمی به شماره «۲۰۶» مصوب سال ۲۰۲۱ به «حسین عرنوس» دستور داد کابینه این کشور را تشکیل دهد.

بنابر گزارش سانا، عرنوس از ژوئن سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) به عنوان نخست‌وزیر سوریه منصوب شده بود.

حسین عرنوس پیش از این از سال ۲۰۱۸ وزیر آب و آبخیزداری سوریه بود. او متولد روستای «التح» از توابع منطقه «معرة النعمان» در استان ادلب (شمال غرب) است و از این رو اولین فردی است که از این استان به مسند نخست‌وزیری تکیه می‌زند.

عرنوسِ ۶۷ ساله در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه حلب در رشته مهندسی شهری فارغ‌التحصیل شد و پست‌های زیادی در دوره «حافظ اسد» و پسرش بشار اسد بر عهده داشت و از همان دهه هشتاد قرن بیستم در مناصب بالای حکومتی حضور یافت.

اولین پست وی مدیریت شرکت راههای استان ادلب از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ بود و سپس به مدت پنج سال رئیس اتحادیه مهندسان ادلب بود.

اولین پست وی در سطح کشوری، مدیرکل شرکت راه‌های سوریه از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ بود و سپس توانست به مدت دو سال معاون وزیر ارتباطات سوریه شود.

در سال ۲۰۰۹، بشار اسد او را به عنوان استاندار «دیرالزور» (شرق) انتخاب کرد و تا سال ۲۰۱۱ در این سمت بود تا اینکه استاندار «قنیطره» (جنوب) شد.

اولین پست وزارتی را نیز در سال ۲۰۱۳ بعنوان وزیر «خدمات عمومی» عهده‌دار شد. در دولت «وائل الحلقی» در سال ۲۰۱۴ نیز همچنان در این وزارتخانه ماند و پس از آن با آمدن «عماد خمیس» در سال ۲۰۱۶، وزارت آبخیزداری را بر عهده گرفت که در نهایت به نخست‌وزیری سوریه رسید.

او نیز همچون بسیاری از وزرای سوریه، تحت تحریم آمریکا و کشورهای اروپایی است. در سال ۲۰۱۴ در لیست تحریم قرار گرفت و گفته شد که حق سفر به این کشورها را ندارد.

بشار اسد در ۲۷ می گذشته (۵خرداد) با کسب بیش از ۹۵ درصد آرا مجدداً به عنوان رئیس جمهور سوریه انتخاب شد، قرار است به مدت هفت سال دیگر، سکان اداره این کشور را در دست داشته باشد.

به اعلام «حموده صباغ» رئیس پارلمان سوریه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر سوریه، ۱۴ میلیون و ۲۳۹ هزار شهروند سوریه شرکت کردند که از این میزان، ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۶۰ رای، معادل ۹۵.۱ درصد از آراء به بشار اسد اختصاص یافت.