شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

جنگ بین المللی اسرائیل علیه ایران /افزایش فشارها بر ایران با توقف مذاکرات

کدخبر: 430233
دولت جو بایدن در میان توقف مذاکرات هسته‌ای می‌خواهد فشارها بر ایران را برای پیوستن مجدد به برجام افزایش دهد، اما محاسبات داخلی در تهران به سختی قابل پیش‌بینی است.

به گزارش اقتصادنیوز، «افزایش فشارها بر ایران با توقف مذاکرات»، «کارزار بین المللی اسرائیل علیه ایران»، «ارسال هواپیماهای آب پاش ایرانی برای اطفای حریق در ترکیه»، «اتهام یک ایرانی به صادرات غیرقانونی وسایل آزمایشگاهی»، «توقیف یک نفتکش به اتهام انتقال غیرقانونی نفت به کره شمالی»، «کاهش چشمگیر خرید سکه در ایران» و «حفظ جایگاه ثروتمندترین به رغم کاهش 14 میلیاردی سرمایه» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

افزایش فشارها بر ایران با توقف مذاکرات

پایگاه تحلیلی هیل با انتشار یادداشتی مدعی شده دولت جو بایدن در میان توقف مذاکرات هسته‌ای می‌خواهد فشارها بر ایران را برای پیوستن مجدد به برجام افزایش دهد، اما محاسبات داخلی در تهران با توجه به افزایش مسائل داخلی، به سختی قابل پیش‌بینی است. گزینه‌های روی میز آمریکا که گفته می‌شود شامل اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای صادرات نفت ایران و همچنین تحریم‌های جدید علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی است، احتمالا تنش‌ها را در میان تلاش‌های چند ماهه برای احیای برجام بیشتر خواهد کرد.

1

پیش از این آمریکا هشدار داده بود مذاکرات نمی‌توانند به‌طور نامحدود ادامه یابند و نسبت به عدم برگزاری هفتمین دور مذاکرات غیر مستقیم در وین ابراز نارضایتی کرده است. حال با توجه به وقفه طولانی در مذاکرات، به نظر می‌رسد دولت جو بایدن در حال آماده‌سازی یک کارزار فشار موازی است.  بر این اساس به احتمال زیاد آمریکا و ایران پس از مراسم تحلیف ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی، مذاکرات را از سر می‌گیرند، اما دو کشور با اختلافات قابل توجهی روبرو خواهند شد.

کارزار بین المللی اسرائیل علیه ایران

به گزارش رویترز، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل با انتشار توئیتی از گفت و گو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره حمله روز پنجشنبه به نفتکش مرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان خبر داد و ایران را متهم به دخالت در این حادثه کرد. در این حمله دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی این نفتکش که تحت مدیریت شرکت اسراییلی زودیاک فعالیت می کند، کشته شدند. لاپید همچنین از گفت و گو با همتایانش در بریتانیا و رومانی که شهروندانشان در این حمله کشته شدند، خبر داد.

02

گفت‌وگو میان وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل در حالی انجام شد که کانال ۱۲ اسرائیل مدعی شده  مقام‌های اسرائیل اطلاعات محرمانه‌ای را به آمریکا و انگلیس تحویل دادند که مدعیست ایران پشت این حمله قرار دارد. بر اساس این گزارش، اسرائیل هم چنین به دنبال انجام تحقیقات بین‌المللی و تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل در این مورد است. ایران و اسراییل در ماه های اخیر چندین بار یکدیگر را به حمله به کشتی های تجاری متهم کرده اند. نحوه حمله اخیر مبهم است، اما ارتش آمریکا می گوید احتمالا این حمله با پهپاد صورت گرفته است.

ارسال هواپیماهای آب پاش ایرانی برای اطفای حریق در ترکیه

به گزارش آناتولی، در پی ادامه آتش‌سوزی مناطق جنگلی سواحل جنوبی ترکیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه وضعیت پنج استان آنتالیا، آدانا، مرسین، موغله و عثمانیه را فاجعه‌بار اعلام کرد. پنج روز از آغاز این آتش‌سوزی می گذرد و شعله‌های آتش همچنان ۱۷ استان واقع در امتداد سواحل دریای اژه و مدیترانه و شهر محبوب توریستی آنتالیا را دربرگرفته است. بر اثر این آتش‌سوزی دستکم شش نفر در این منطقه جان خود از دست داده‌اند. تعداد بی‌شماری از گردشگران ناچار به ترک این مناطق شده‌اند.

3

اردوغان هم چنین از اعزام هواپیمای آب‌پاش از ایران برای کمک به مهار آتش‌سوزی مناطق جنگلی در جنوب و غرب ترکیه خبر داده است. او که برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده از آتش‌سوزی به شهر ماناوگات در استان آنتالیا سفر کرده، در سخنانی با موفق دانستن عملیات اطفای حریق گفته با اعزام هواپیماهای آتش‌نشان از جمهوری آذربایجان، روسیه، اوکراین و به تازگی از ایران، تعداد هواپیماهای آتش‌نشان افزایش یافته است.

اتهام یک ایرانی به صادرات غیرقانونی وسایل آزمایشگاهی

به گزارش بی بی سی، دادگاهی در واشنگتن یک شهروند ایرانی ساکن کانادا را به صادرات غیرقانونی لوازم آزمایشگاهی از ایالات متحده به ایران متهم کرده است. بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، هیات منصفه ویژه یک دادگاه فدرال در واشنگتن، رضا سرهنگ پور کفرانی، معروف به رضا سرهنگ را که ساکن مونترال کاناداست،‌ به توطئه، پولشویی، نقض یک قانون مربوط به صادرات و عدم عرضه اطلاعات مربوط به صادرات متهم کرده است.

6

بر اساس کیفرخواست صادرشده، سرهنگ پور که ۴۶ سال سن دارد، متهم است که به همراه شریکش در شرکت پرولایف گلوبال، در سال ۲۰۱۶ سه دستگاه طیف سنجی حجمی و یک دستگاه نمونه برداری خودکار را از یک شرکت آمریکای به قیمت تقریبی ۱۱۱ هزار دلار خریداری کرده و پس از انتقال به کانادا، از‌آن جا به امارات عربی متحده فرستاده تا از این طریق به ایران فرستاده شود. دستگاه های طیف سنجی در صنعت هسته ای هم کاربرد دارد و به همین صادرات آن شامل محدودیت ها و مقررات خاص در آمریکاست. سرهنگ پور پیش از ارسال این تجهیزات از طریق کانادا سعی کرده بود برای ارسال آن به ایران از وزارت دارایی آمریکا مجوز بگیرد ولی موفق نشده بود.  او همچنین به شرکت فروشنده آمریکایی مقصد نهایی این تجهیزات را اعلام نکرده بود. بنابر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، در صورت محکومیت سرهنگ پور، او علاوه بر جریمه مالی تا ۲۰ سال به حبس محکوم خواهد شد.

توقیف یک نفتکش به اتهام انتقال غیرقانونی نفت به کره شمالی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای از مصادره یک نفت‌کش با مالکیت سنگاپوری که برای حمل غیرقانونی نفت به کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته است، خبر داد. بر اساس این گزارش، یک قاضی فدرال در نیویورک با انتشار حکم تصرف اموال، به ایالات متحده اجازه داد مالکیت نفت‌کش «ام/تی کوریجس» را در اختیار بگیرد. این کشتی هم اینک در کامبوج است. بنا بر بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، این کشتی که گنجایشی برابر با ۲۷۳۴ تن دارد، توسط یک شهروند سنگاپوری، که هنوز بازداشت نشده، خریداری شده بود.

4

در این بیانیه آمده است که کوک و همدستانش اقدام به مشارکت در برنامه‌ای گسترده جهت دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل متحد از طریق کشتی‌های تحت کنترل‌شان به منظور انتقال مخفیانه سوخت به کره شمالی کرده اند. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، از ماه اوت تا دسامبر ٢٠١٩، نفت‌کش «ام/تی کوریجس» جهت انتقال معادل بیش از یک و نیم میلیون دلار نفت به کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته است. مقامات کامبوج در مارس ٢٠٢٠ با حکم ایالات متحده این نفت‌کش را توقیف و از آن زمان در آن جا نگه داشته‌اند. مذاکرات میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن از مدت‌ها قبل به دلیل تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه کره شمالی و برنامه‌های هسته‌ای این کشور متوقف شده‌اند.

کاهش چشمگیر خرید سکه در ایران

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش فصلی خود از سقوط شدید خرید سکه و شمش طلا توسط مردم ایران در سه ماهه دوم سال جاری میلادی خبر داد. بر اساس آمارهای این نهاد بین‌المللی، ایرانی‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱  تنها ۲.۵ تن سکه و شمش طلا خریداری کرده‌اند که کمترین میزان از پاییز سال ۲۰۱۶ است. خرید سکه و شمش طلا توسط ایرانی‌ها در بهار امسال نسبت به فصل مشابه پارسال تقریبا یک سوم و نسبت به زمستان پارسال نیزکمتر از نصف شده است.

5

این نهاد بین‌المللی علت سقوط خرید سکه در ایران را تورم بالا و سرازیر شدن سرمایه‌ها به بخش‌های دیگر عنوان کرده است. البته علت رشد بالاتر سکه نسبت به ارز در این نکته بود که از ابتدای سال ۹۹ تا پاییز همان سال، قیمت جهانی طلا نیز به شدت اوج گرفته بود.

بزوس 14 میلیارد از دست داد و ثروتمندترین ماند

به گزارش دویچه وله، ارقام ناامیدکننده تجاری آمازون نه تنها بر بازار بورس تأثیر گذاشته، بلکه جف بزوس، بنیان‌گذار این غول تجارت اینترنتی را نیز دچار ضرر و زیان کرده است. اگرچه آمازون در سه ماهه گذشته هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیارد دلار سود خالص کسب کرده بود اما قیمت سهام این شرکت در روزهای اخیر بیش از هفت درصد سقوط کرد. 

7

به نظر می‌رسد که رشد تجارت آنلاین ناشی از همه‌گیری کرونا اکنون به طور قابل توجهی تضعیف می‌شود همه اینها بر سهام آمازون و دارایی‌های صاحبش تاثیر منفی گذاشته است. دارایی خالص بزوس در یک روز به میزان ۱۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. با این وجود ثروت بزوس در سال جاری دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و کل دارایی جف بزوس اکنون به ۱۹۳ میلیارد دلار می‌رسد و او همچنان ثروتمندترین فرد روی کره زمین است. بزوس ۵۷ ساله در سال ۱۹۹۴ آمازون را تاسیس کرد. او این شرکت را از یک کتابفروشی آنلاین به کمپانی عظیم تجاری با میلیاردها دلار فروش در سراسر جهان تبدیل کرد.

با پاندمی کرونا و اعمال محدودیت‌ در فعالیت‌های اجتماعی که مردم را به سوی خرید‌های اینترنتی سوق داد، بر سرعت رشد کمپانی آمازون باز هم افزوده شد. این شرکت اکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در استخدام خود دارد. در رتبه دوم ثروتمندان جهان ایلان ماسک، موسس تسلا با ۱۸۸ میلیارد دلار قرار دارد و در مقام سوم پولدارهای جهان نیز برنارد آرنو صاحب شرکت کالاهای لوکس فرانسوی با ۱۷۳ میلیارد دلار قرار گرفته است.