شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ارتش#یمن

فروپاشی ارتش مزدوران سعودی و بدترین سناریو شکست عربستان در یمن


فروپاشی ارتش مزدوران سعودی و بدترین سناریو شکست عربستان در یمن

عربستان برخلاف هزینه هنگفتی که برای تجهیز مزدوران در یمن صرف کرده، اما تلاش‌هایش نتیجه عکس داده و کارشناسان معتقدند که این موضوع زمینه را برای پیشرفت بیشتر انصارالله فراهم می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی رای‌الیوم، یک نویسنده یمنی در مقاله‌ای نوشت، هر کس هنوز معتقد است که متحدان عربستان سعودی در یمن یک ارتش نظامی با قدرت و تجهیزات کافی برای محافظت از مناطق تحت سیطره خود دارند و در مقابل از میزان قدرت نظامی صنعا و تجربیات وسیع آن در زمینه‌های مختلف کم شده دچار یک توهم بزرگ هستند و خود را فریب می‌دهند؛ همان کاری عربستان قبل از اعلام تجاوز نظامی خود ضد یمن شش سال قبل انجام داد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی این سال‌ها به یک ارتش منظم و آموزش‌دیده و قدرتمند که دارای تجربه رزمی و مهمتر از آن تعهد ایدئولوژیک است دست یافته‌اند که نتیجه آن را اکنون در پیشروی‌های این نیروها در منطقه راهبردی مأرب و الجوف می‌بینیم. علاوه بر آن دستاورد اصلی و استراتژیک میدانی صنعا، انصارالله را قادر به تغییر شکل و محتوا و فرمول مذاکرات سیاسی کرد و در صورتیکه چنین مذاکراتی در آینده برای پایان دادن به جنگ یمن انجام شود ائتلاف متجاوز سعودی در نقطه صفر قرار می‌گیرد.

علاوه بر این ائتلاف متجاوز سعودی از سال‌ها قبل تاکنون به ویژه برای دو جبهه خطرناک بودجه هنگفتی را چه از نظر مالی و چه تسلیحاتی اختصاص داده که اولین مورد برای محافظت از مرزهای عربستان با یمن به سمت جبهه شمالی استان صعده و مورد دوم محافظت از مرزهای عربستان و یمن به سمت برخی مناطق غربی در صعده و شمال غرب استان حجه بوده است.

اگر محاسبات نظامی را در نظر بگیریم صنعا به سالها تلاش ائتلاف سعودی و برنامه ریزی آن برای کشاندن جنگ به دو استان صعده و حجه که از مناطق استراتژیک به شمار می‌روند پایان داده است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند این نقشه ائتلاف سعودی را خنثی کرده و فضایی را که از آنجا برای حمله به عربستان سعودی با نیروی زمینی استفاده می‌کردند گسترش دهند و بر میزان حملات خود به عمق عربستان و نیز سیطره بر مناطق نظامی در جیزان و عسیر و نجران بیفزایند که راه را برای تحمیل یک معادله سخت به دشمن سعودی باز می‌کند.

این معادله سخت از محل حضور نیروهای سعودی و نه مزدورانی که ریاض جذب کرده و تعداد آنها به 3 تا 5 هزار نظامی سودانی می‌رسد آغاز می‌شود.

در این جا نگاهی به وضعیت ارتش مستعفی یمن می‌اندازیم که ائتلاف متجاوز سعودی مدعی بود در سطح بالایی از آمادگی و نیز تجهیزات نظامی قرار دارد؛ درحالی که به نظر می‌رسد اطلاع ندارد این ارتش کاملا ازهم فروپاشیده و حتی فاقد یک فرماندهی منسجم و واحد بر مبنای یک گروه نظامی قدرتمند است.

علاوه بر آن فساد در محافل فرماندهی این ارتش موج می‌زند و این همان چیزی است که برخی کارشناسان و افسران سعودی چندین بار در شبکه‌های اجتماعی فاش کرده‌اند.

اما اینجا بحث درباره تعداد افرادی است که از سال‌های گذشته به این ارتش پیوسته‌اند و ائتلاف سعودی روی آنها حساب کرده بود. اما عجیب است که روند اصلاحات در ارتش دولت مستعفی و مزدور یمن که عربستان در تلاش برای انجام آن بود نتیجه عکس داده و منجر به تضعیف بیشتر و فروپاشی صفوف آن شد.

عربستان سعودی و ائتلافی که سرکردگی آن را به عهده دارد در کنار ایالات متحده و انگلیس معتقد بودند که گروه‌های مسلح مزدور تحت نظارت آنها در صورت تقویت خود با سلاح و پول و رسانه می‌توانند به پیشرفت‌های نظامی دست پیدا کنند، درصورتی که اتفاقی که افتاد کاملا عکس بود.

 بودجه این گروه‌ها و مشارکت آنها در عملیات‌های ائتلاف متجاوز سعودی با هزینه و نظارت ارتش وابسته به دولت مستعفی و نهاد نظامی آن تامین می‌شود و همین موضوع موجب تضعیف روحیه نیروهای مذکور شده است. این موضع انتقادی را می‌توان صراحتا در میان فرماندهانی که ائتلاف سعودی را در یمن رها کرده‌اند دید.

به نظر می‌رسد که خود سعودی‌ها نیز این واقعیت را درک کرده‌اند؛ اما امیدوارند که پول و اسلحه بتواند برای آنها معجزه کند.

درحال حاضر سناریوهای متعددی برای شکست عربستان در یمن وجود دارد و یکی از بدترین آنها برای عربستان این است که ارتش صنعا به پیشروی‌های خود ادامه داده و همه مناطقی که در سالهای اولیه تجاوز عربستان از دست داده بود را پس بگیرد.

اخیرا نیز همزمان با انتشار اخباری از ورود کویت به فضای میانجیگری بین ریاض و ابوظبی، شورای انتقالی جنوب -تحت حمایت امارات- از تشدید درگیری با نیروهای دولت مستعفی یمن -وابسته به عربستان سعودی در استان ابین در جنوب غرب یمن اطلاع داد.

شورای انتقالی جنوب اخیرا گام جدیدی در راستا کودتا علیه دولت مستعفی برداشت و از تأسیس وزارت خارجه و مشخص کردن نماینده در کشورهای مختلف اطلاع داد. شورای انتقالی این وزارتخانه را اداره کل امور خارجی شورای انتقالی جنوب نامگذاری کرده است.

از سوی دیگر توافق موسوم به «ریاض» (توافقی که نوامبر 2019 به منظور پایان دادن به درگیری میان مزدوران عربستان و امارات در جنوب یمن، به امضا رسید) نتوانست نیروهای شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) و دولت مستعفی (تحت حمایت عربستان) را با یکدیگر ادغام کند و حتی نتیجه عکس داد.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در پنجم نوامبر 2019 پس از درگیری‌های خونبار میان دو طرف در آگوست همان سال که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و در پی آن دولت موقت، عدن را ترک کرد، با وساطت سعودی‌ها یک توافق آشتی موسوم به توافق ریاض را منعقد کردند که هنوز هم اجرایی نشده است.

انتهای پیام/