شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#دولت#کاخ سفید

با ادعای دفاع از دموکراسی؛

سالیوان با رئیس جمهور تونس تلفنی گفتگو کرد

سالیوان با رئیس جمهور تونس تلفنی گفتگو کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگویی تلفنی با رئیس جمهور تونس، با ادعای دفاع از دموکراسی، خواستار تشکیل سریع دولت جدید در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کاخ سفید در بیانیه ای از گفتگوی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با «قیس سعید» رئیس جمهور تونس در میانه بحران سیاسی در این کشور خبر داد.

کاخ سفید در بیانیه خود مدعی شد: سالیوان در گفتگوی یک ساعته اش (با رئیس جمهور تونس) حمایت قاطع «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از مردم و دموکراسی در این کشور را بر اساس حقوق بنیادی، نهادهای استوار و تعهد به حاکمیت قانون، ابراز کرد. در همین راستا، این گفتگو بر نیاز مبرم به اینکه رهبران تونس خطوط بازگشت سریع به مسیر دموکراسی در این کشور را مشخص کنند، تاکید کرد.

به ادعای واشنگتن، تونس باید به سرعت دولت جدیدی را تشکیل دهد که در ابتدای امر قادر باشد وضعیت اقتصادی را ثبات بخشد و علاوه بر آن به چالش های ایجاد شده توسط همه گیری ویروس کرونا بپردازد.

سالیوان طی گفتگوی خود مدعی شد که تونسی ها نیازمند بهبود سطح زندگی و حکمرانی صادق هستند و اضافه کرد که آمریکا آماده است به تونس برای «حرکت به سمت آینده ای امن، مرفه و دموکراتیک» کمک کند.

رئیس جمهور تونس پیشتر در سخنانی گفته بود: همه در تونس و خارج آن مطمئن باشند که ما تحت حکم قانون عمل می‌کنیم.

قیس سعید در این باره افزوده بود: به منظور تضمین حقوق و آزادی‌ها و تداوم دولت تدابیر فوق العاده ای اتخاذ شده است. ما نسبت به اجرای مفاد قانون اساسی اهتمام داریم و هیچ کسی دستگیر نشده یا کسی از حقوقش محروم نشده است.

این در حالی است که وی طی دستوری مصونیت قضائی اعضای پارلمان کشورش را لغو کرده و با اعلام برعهده گیری قدرت و اختیار اجرایی، فعالیت پارلمان تونس را به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورده بود.

تصمیم قیس سعید رئیس جمهور تونس به اخراج «هشام مشیشی» نخست وزیر وقت و تعلیق فعالیت پارلمان این کشور، موجی از اخراج‌ها در این کشور آفریقایی به راه انداخت.