شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#سال جاری

آمار نهایی نامزدها و ائتلاف‌های شرکت کننده در انتخابات پارلمانی عراق/ رقابت ۵۸ حزب در قالب ۲۴ ائتلاف


آمار نهایی نامزدها و ائتلاف‌های شرکت کننده در انتخابات پارلمانی عراق/ رقابت 58 حزب در قالب 24 ائتلاف

کمیساریای عالی انتخابات عراق، آمار نهایی نامزدها و ائتلاف‌های شرکت کنده در انتخابات زودهنگام پارلمانی که قرار است در دهم اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود را اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق آمار نهایی نامزدها، ائتلاف‌ها و احزاب شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی آتی را اعلام کرد.

کمیساریای عالی انتخابات در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمار نهایی شمار نامزدها، ائتلاف‌ها و احزاب حاضر در انتخابات آتی  را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: 3249 نامزد در انتخابات مشارکت دارند که 951 نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 789 نفر فرد مستقل، 1501 نامزد از احزاب و 959 نامزد از ائتلاف‌ها هستند. شمار ائتلاف‌های شرکت کننده در انتخابات به 24 ائتلاف رسیده است و شمار احزاب 109 حزب است. شمار احزاب در قالب ائتلاف‌ها به 58 رسیده است.

 

از سوی دیگر ناس نیوز اعلام کرد که فهرست اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات که مشارکت 24 ائتلاف را نشان می‌دهد. ائتلاف «العقد الوطنی» به رهبری «فالح الفیاض» شامل جنبش «عطاء» به ریاست الفیاض، حزب اسلامی به رهبری «رشید العزاوی»، حزب «الثبات العراق» به رهبری «عبدالرحیم الشمری» و جریان «اصلاح ملی» به ریاست «ابراهم الجعفری» و «تجمع رجال العراق» به رهبری «زکریا الکفائی» را شامل می‌شود.

همچنین این فهرست نشان داد که ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» شامل حزب الدعوه به ریاست خود المالکی، حزب اراده به ریاست «حنان الفتلاوی»، جنبش «البشائر» به ریاست «یاسر صخیل» داماد المالکی و اتحاد اسلامی ترکمان عراق به ریاست «جاسم البیاتی» است.

اعزام  250کارشناس سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات پارلمانی

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد 250 کارشناس سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات پارلمانی زودهنگام به زودی وارد کشور خواهند شد.

این در حالی است که برخی گروه‌ها نظیر جریان صدر، حزب کمونیست و ائتلاف «المنبر العراقی» از تحریم انتخابات آتی خبر داده‌اند در مقابل، کمیساریای عالی انتخابات تاکید کرده است انصراف برخی گروه‌ها از حضور در انتخابات، تاثیری بر برگزاری آن در موعد مقرر ندارد.

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در مقر سازمان ملل در نیویورک با «کریغ جاینس»، رئیس تیم حمایت انتخاباتی سازمان ملل و تیم امنیتی همراه وی درباره آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در زمان مشخص اعلام شده دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه عراق، فواد حسین در این دیدار تاکید کرد دولت به اقدامات خود برای برگزاری انتخاباتی سالم و مطابق با معیارهای بین‌المللی در زمان مقرر ادامه می‌دهد و بغداد از موضع حمایتی شورای امنیت از پرونده انتخابات عراق تشکر می‌کند.

«کریغ جاینس»، رئیس تیم حمایت انتخاباتی سازمان ملل در این دیدار تاکید کرد: سازمان ملل برای تقویت تلاش‌های انتخاباتی، 150 کارشناس را به کار خواهد گرفت و این افراد به عنوان تیم آماده‌سازی جهت نظارت بر انتخابات فعالیت خواهند کرد و در چهار مرکز اصلی انتخاباتی در عراق تقسیم خواهند شد همچنین در ماه سپتامبر آتی، 100 کارشناس سازمان ملل به عنوان ناظر اصلی بر انتخابات به عراق اعزام خواهد شد.

وی اظهار داشت: تلاش‌های سازمان ملل در حمایت از انتخابات در دو زمینه تمرکز دارد؛ کمک فنی و نظارت بر انتخابات تا هیات سازمان ملل برای کمک به روند انتخاباتی در عراق، بزرگترین تیم باشد همچنین تیم ارتباط راهبردی به زودی وارد بغداد خواهد شد.

این در حالی است که برخی گروه‌های سیاسی عراق نقش سازمان ملل به عنوان ناظر در انتخابات را «دخالت در پرونده انتخاباتی» این کشور توصیف می‌کنند.

 

جریان صدر انصراف نداده است؟

در حالی که مقتدی صدر رسما از مشارکت در انتخابات آینده انصراف داده، «حیدر العبادی»، نخست وزیر اسبق عراق، تأکید دارد که تشکل سیاسی جریان صدر از مشارکت در انتخابات انصراف نداده است.

او در مصاحبه با شبکه «الفرات نیوز» گفت که انصراف جریان صدر از انتخابات ناممکن است چون کمیساریای مستقل انتخابات مهلت انصراف را پایان‌یافته اعلام کرده و افزود که تشکل سیاسی صدر هیچ‌گاه اعلام نکرده که از مشارکت در انتخابات منصرف شده است.

العبادی تأکید کرد که با توافق همه نیروها در کشور بر سر اجرای انتخابات در 10 اکتبر هیچ توجیهی برای تعویق انتخابات وجود ندارد و اگر چنین تعویقی رخ دهد معلوم نیست اوضاع کشور به کجا کشیده شود.

وی آغاز کارزار انتخاباتی در عراق را بسیار زود دانست و گفت که تصمیم کمیساریا برای اختصاص 3 ماه فعالیت تبلیغاتی عجیب بوده است و افزود که انتخابات به آگاهی سیاسی و مردمی نیاز دارد.

انتهای پیام/