شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

آخرین جزئیات از تشدید درگیری‌ها در ولایت استراتژیک هرات


آخرین جزئیات از تشدید درگیری‌ها در ولایت استراتژیک هرات

در حالی که تشدید درگیری‌ها در هرات چهار روزه شده است، طالبان به دروازه‌های شهر رسیده‌اند، حملات هوایی علیه مواضع این گروه افزایش یافته و گفته می‌شود که ۳۰۰ نیروی کمکی نیز وارد هرات شده‌اند اما تغییر محسوسی در عقب نشینی طالبان مشاهده نمی‌شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، براساس توافقنامه قطر و برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، تاکنون طالبان به شهرهای بزرگ و مراکز ولایت‌ها حمله نکرده است اما این گروه حملاتش را در هرات تشدید کرده است.
اما با این حال، طالبان بیش از نیمی از شهرستان‌های افغانستان را تحت تصرف خود دارد و تاکنون هنوز هیچ مرکز ولایتی را سقوط نداده است.

طالبان در چند سال گذشته بارها به هرات حمله کرده است اما این نخستین بار محسوب می‌شود که حملات این گروه منجر به عقب‌نشینی نیروهای دولتی شده است و آنها تا به دروازه‌های شهر رسیده‌اند.

آخرین گزارش‌ها حاکی است که طالبان در «پل پشتون» که در حد فاصل مرکز شهر هرات و فرودگاه این شهر قرار دارد و از موقعیتی استراتژیک برای نیروهای امنیتی برخوردار است، حضور دارند.

شهرستان «گذره» در حومه شهر هرات نیز روز جمعه شاهد درگیری‌های سنگین طالبان و نیروهای دولتی بود و این گروه برای ساعاتی نیز کنترل این شهرستان را به دست گرفت.

با این حال، مقامات امنیتی افغان در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گویند که نیروهای ارتش در حال پاک‌سازی جاده جنوبی هرات و منتهی به فرودگاه هستند و توانسته‌اند که طالبان را وادار به عقب نشینی کنند.

 گفته می‌شود که حملات هوایی در عقب نشینی طالبان از اطراف شهر هرات نقش مهمی داشته است و طی دو روز اخیر نیز جنگنده‌ها و بمب افکن‌های B-52  آمریکایی چندین بار مواضع طالبان در شهرستان گذره و مناطق پل پشتون و پل مالان هرات را هدف قرار داده است.

خاطرنشان می‌شود که «بسم الله محمدی» وزیر دفاع افغانستان نیز وارد هرات شده بود اما این شهر را ترک کرده است، برخی در فضای مجازی می‌گویند که قرار است به زودی عملیات بزرگ آزادسازی گمرک «اسلام قلعه» نیز توسط نیروهای ارتش آغاز شود.

«فواد امان» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز به تازگی از اعزام «صدها» نیروی ویژه به هرات برای سرکوب طالبان خبرداد اما از اعلام شمار دقیق این نیروها خودداری کرده است؛ برخی منابع اما تعداد نیروها را حدود 300 نفر عنوان می‌کنند.

پیش از این «محمد اسماعیل خان» از سران جهادی در غرب افغانستان گفته بود که اشرف غنی رئیس جمهور این کشور قرار بود نیروی کمکی اعزام کند اما وزارت دفاع در فرستادن نیروهای کمکی به هرات غفلت کرده است.

با این حال، هنوز درگیری‌های طالبان و نیروهای امنیتی در نزدیکی هرات ادامه دارد و هنوز سرانجام آن مشخص نیست.

انتهای پیام/.